دومین جشنواره ملی عکس زعفران در تربت حیدریه برگزار می شود تربت حیدریه- ایرنا- دبیر دومین جشنواره ملی عکس زعفران گفت: این جشنواره ۹ تا ۱۲ آبان، با حضور عکاسانی از استان های مختلف کشور به میزبانی تربت حیدریه و زاوه برگزار می شود.


به گزارش ایرنا سیدحمید محمدی شامگاه شنبه در نشستی خبری افزود: جشنواره با هدف معرفی زعفران به عنوان محصول پایه این خطه که بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است، برپا می شود.
وی با بیان اینکه موضوع جشنواره شامل کلیه مراحل برداشت، فرآوری و بسته بندی است، گفت: بخش اصلی جشنواره عکاسی با دوربین دیجیتال و بخش جنبی نیز عکاسی با گوشی تلفن همراه است.
محمدی افزود: مهلت ثبت نام در این جشنواره سوم آبان، آخرین مهلت دریافت یا ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره به آدرس انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه ۱۱ آبان ماه است و ۱۲ آبان نیز آثار و عکاسان برتر معرفی خواهند شد.
وی گفت: با توجه به اینکه جشنواره در گستره ملی برگزار می شود، امکان شرکت مهمانان خارجی در آن، به جز به عنوان مهمان، وجود ندارد.
نخستین جشنواره ملی عکس زعفران آبانماه پارسال با حضور عکاسانی از داخل و خارج کشور برگزار شده بود.
یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی تربت حیدریه زعفران است و این شهرستان با داشتن هشت هزار و ۴۰۰ هکتار کشتزار زعفران و تولید سالانه حدود ۳۴ تن محصول، خود را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح کرده است. 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *