الهام، رستم قاسمی، نادران رونمایی از گزینه‌های جدید اصولگرایان

 

شرق: مثل نقل‌ونبات از گزینه‌های انتخاباتی اصولگرایان رونمایی می‌شود. آنها از یک‌سو دعوت به ائتلاف و وحدت می‌کنند و توصیه به تجربه‌گرفتن از گذشته، ولی از سویی دیگر هر گروه و حزبی برای خود، نامزد انتخاباتی رو می‌کند. محمدرضا باهنر چندی قبل ایده مهندسی معکوس را مطرح کرده بود. ایده او این بود که اصولگرایان به‌جای معرفی ده‌ها گزینه و انداختن نام افراد بر سر زبان‌ها و دست‌آخر تلاش برای منصرف‌کردنشان در دقیقه آخر، از ابتدا به سراغ افراد در مظان نامزدی بروند و آنها را از آمدن منصرف کنند و از همان ابتدا تنها روی یک گزینه که از قضا سابقه شکست و ناکامی انتخاباتی نداشته سرمایه‌گذاری کنند. ایده باهنر اما مشخصا با شکست روبه‌رو شده است. در جریان اصولگرایی اجماعی وجود ندارد و هرکس ساز خود را می‌زند تا جایی که در همین روزهای گذشته اسامی چندین نفر دیگر به‌عنوان نامزد مطرح و معرفی شده است.دیروز ایسنا به نقل از محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس، نوشت که قالیباف، ضرغامی و الهام از جمله گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده‌اند. پورمختار گفته است که اصولگرایان از نبود اجماع روی قالیباف در انتخابات سال ١٣٩٢ پشیمان هستند. او همچنین اضافه کرده که احتمال حمایت اصولگرایان از آقای روحانی بسیار کم است، زیرا عملکرد او در حوزه‌های سیاسی یا اقتصادی آن چیزی نبود که توقع اصولگرایان را برآورده کند و درضمن اظهارنظرهای اخیر روحانی خلاف مشی اصولگرایی و انقلابی است. مشخص است که تمایل اصولگرایان به قالیباف از میان گزینه‌های احتمالی موجود بیشتر است تاجایی‌که پورمختار هم دیروز گفته است: «نباید تجربه شکست قالیباف در چند انتخابات ریاست‌جمهوری را ملاک قرار دهیم، ما باید به توانمندی شخصی و مدیریتی ایشان و همچنین به مدیریت جهادی آقای قالیباف نیز که رهبری بر آن صحه گذاشتند توجه کنیم، اگر در انتخابات سال ١٣٩٢ اصولگرایان روی آقای قالیباف اتفاق‌نظر داشتند اکنون شرایط متفاوت می‌شد. قطعا اصولگرایان از اینکه درباره آقای قالیباف به اجماع نرسیدند پشیمان هستند».«سید‌محمد حسینی»، عضو شورای مرکزی جبهه «یکتا» و از نزدیکان احمدی‌نژاد، هم در گفت‌وگو با فارس از مطرح‌بودن «رستم قاسمی» به‌عنوان یکی از کاندیداهای جبهه یکتا نام برده و گفته است: «آقای قاسمی به‌عنوان یکی از گزینه‌های جبهه برای انتخابات ٩۶ مطرح است، اما ما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. آقای رستم قاسمی از جمله کسانی است که تجربه مدیریتی خوبی دارد و در وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز دارای سابقه خوبی است». او درباره مطرح‌بودن «حاجی‌بابایی» به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های جبهه یکتا برای انتخابات هم گفته است: «ایشان نیز یکی از گزینه‌هاست و درحال‌حاضر افراد مختلفی مدنظر ما هستند».
پرویز سروری، قائم‌مقام «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی»، هم به تسنیم گفته است این حزب تا آخر آذرماه نامزد خود را به شورایی که این مسائل را پیگیری می‌کند معرفی می‌کند. هرچند سروری نام کاندیدای حزب خود را بیان نکرده، اما به گزارش «٢۴ آنلاین»، یافته‌ها حکایت از آن دارند که این تشکل که همسو و نزدیک به جبهه پایداری است، الیاس نادران را به‌عنوان نامزد خود به سایر اصولگرایان معرفی خواهد کرد. همچنین شنیده شده که جمعیت رهپویان در نظر دارد با ایجاد فضای روانی که قرار است با همراهی جبهه پایداری صورت بگیرد، نامزد خود را به مجموعه اصولگرایان تحمیل کند و نتیجه انتخاب نهایی جریان اصولگرا را به نام خود رقم بزند؛ اتفاقی که مشابه آن در ماجرای انتخابات مجلس دهم هم رخ داد و جریان تندرو توانست سهم درخور ‌توجهی از فهرست تهران اصولگرایان را به نام خود ثبت و البته نتیجه را به ضرر جریان اصولگرایی تمام کند. الیاس نادران در انتخابات مجلس دهم به‌همراه ۲۹ کاندیدای فهرست اصولگرایان از راهیابی به مجلس بازماند. 
محمدحسن غفوری‌فرد، نایب‌رئیس خانه احزاب و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه، هم از نامزدهای دیگری رونمایی کرده است. درحالی‌که در گذشته بیشتر نام اسدالله بادامچیان به‌عنوان گزینه مؤتلفه مطرح شده بود و حتی دیدارهای حزبی مؤتلفه با بزرگان اصولگرا و نهادهایی چون جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در همین راستا ارزیابی شده بود، اما غفوری‌فرد پا را از این هم فراتر برده و از بادامچیان به‌عنوان گزینه جبهه پیروان خط امام و رهبری نام برده است. او علاوه بر بادامچیان، به نام میرسلیم و باهنر هم اشاره کرده و آنها را دیگر گزینه‌های مطرح جبهه پیروان خط امام و رهبری دانسته است. این در حالی است که ظاهرا محمدرضا باهنر تمایلی به حضور در انتخابات ندارد و هربار از او دراین‌باره پرسش شده، از تمایل‌نداشتن خود برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده سخن گفته است. 
اصولگرایان و شورای شهر
انتخابات شورای شهر سال آینده هم برای اصولگرایان بسیار حیاتی است تا جایی که برای نخستین‌بار جامعه روحانیت مبارز هم وارد آن شده است. بسیاری معتقدند اصولگرایان حتی اگر نتوانند نامزد مورد نظر خود را به ریاست‌جمهوری سال ٩۶ برسانند، اما با فتح دوباره شوراهای شهر، مسیر ریاست‌جمهوری ١۴٠٠ را برای خود هموارتر کرده‌اند. این حساسیت تا جایی است که حسین طلا، فرماندار تهران در دولت احمدی‌نژاد، درباره لزوم توجه اصولگرایان نسبت به انتخابات شوراها هشدار داده و تلویحا دولت اعتدال و جریان اصلاح‌طلبی را به تقلب در انتخابات متهم کرده است. او به خبرآنلاین گفته است: «اصولگراها الان باید نگران انتخابات شوراها باشند چون مجری و ناظر انتخابات از یک تفکر سیاسی است. اتفاقا سابقه یک‌سری کارها در انتخابات را در جریان اصلاحات سراغ داریم. چه زمانی ٨٠٠ هزار رأی در تهران باطل شد؟ در انتخابات مجلس ششم آقای عبدالله نوری، وزیر کشور و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات او بود، هرچند می‌گویند شورای نگهبان با هدف آنکه آقای هاشمی را وارد مجلس کند این ابطال آرا را رقم زد، یعنی، اینکه گفتند صندوق‌ها و مخزن‌ها شیشه‌هایش کثیف بود و گربه داخلش رفته بود غلط بود؟ مثلا اگر آقای هاشمی به مجلس می‌رفت چه اتفاقی می‌افتاد؟ چه‌کار می‌خواست انجام دهد؟ آقای هاشمی هم که آقاسی شد، گذاشت رفت؛ یعنی نفر سی‌ام شد و قبول نکرد وارد مجلس شود». غفوری‌فرد هم در ادامه همان صحبت‌های خود گفته است که مهم‌ترین محور اقدامات اصولگرایان، ایجاد وحدت بین آنها برای انتخابات شورای شهر در کلان‌شهرها و ریاست‌جمهوری است تا به فهرست واحدی برسند. 
کنایه حدادعادل به اصولگرایان
غلامعلی حدادعادل هم در چهارمین مجمع عمومی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره ماجرای تکراری ائتلاف‌های شکست‌خورده در جریان اصولگرایی گفت: «مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود، ولی ما چندبار گزیده شده‌ایم. سؤال این است که این تجربه باید چندبار دیگر تکرار شود تا برایمان تبدیل به یک تجربه شود». به گزارش فارس، او افزود: «جدای از اینکه چه کسی ببرد و چه کسی ببازد، باید یک رقابت جدی در انتخابات برای اصل نظام شکل گیرد و این امری ضروری است». حدادعادل با اشاره به اینکه اتفاقات تازه‌ای در مسائل سیاسی کشور می‌افتد، گفت: «در انتخابات قبل، تبلیغات غرب به سمت تبلیغات برای یک جریان رفته است و امروز غربی‌ها علاقه‌مند شده‌اند که در انتخابات ایران اثرگذار باشند، درحالی‌که قبلا تبلیغاتشان معطوف به شرکت‌نکردن مردم در انتخابات بود. در گذشته در انتخابات، ما دو طرف اصلاح‌طلب و اصولگرا را داشتیم و خودمان بودیم، ‌گفت: ولی امروز ضلع تازه‌ای پیدا شده و این وحدت، وحدت مضاعفی می‌خواهد تا در این انتخابات خالص‌تر، بابصیرت‌تر و هوشمندتر وارد شویم».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *