خسارت ۲۱ میلیارد ریالی سرما به زعفران کاران مه ولات

تربت حیدریه – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی مه ولات اعلام کرد: سردی ناگهانی هوا در چند روز اخیر افزون بر ۲۱ میلیارد ریال خسارت به محصول زعفران این شهرستان وارد کرد.

احمد نادری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این خسارت با کاهش شدید دما در روزهای آغازین آذرماه، به ۷۰۰ هکتار از کشتزارهای زعفران منطقه بخصوص در بخش شادمهر وارد آمده است.
وی گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی، برداشت محصول زعفران در این شهرستان از اواسط آبان ماه آغاز شده که تا اواسط آذرماه ادامه خواهد داشت.
بر اساس اعلام هواشناسی، دمای هوای این منطقه در چند شب اخیر به زیر ۱۰ درجه زیر صفر رسیده است.
نادری، سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان را چهار هزار هکتار عنوان کرد و گفت: باتوجه به بازدیدها و ارزیابی های صورت گرفته از مزارع منطقه و با توجه به میانگین عملکرد ۳٫۲ کیلوگرم زعفران سرگل در هکتار، تولید امسال زعفران در این منطقه حدود ۱۲٫۸ تن، و با احتساب قیمت کنونی، معادل ۶۴۰ میلیارد ریال برآورد می شود.
مه ولات با ۳۶ هزار هکتار عرصه باغی و زراعی، بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی محسوب می شود و بیش از ۹۷ درصد اشتغال این شهرستان ۵۰ هزار نفری وابسته به حوزه کشاورزی است.
این شهرستان رتبه پنجم از نظر سطح زیر کشت و تولید زعفران در استان خراسان رضوی را داشته و ۳٫۳ درصد زعفران استان و ۲٫۵ درصد زعفران کشور را تولید می کند.
زعفران ازجمله محصولات کشاورزی است که با مزیتهای نسبی نیاز آبی پایین و ایجاد اشتغال و اقتصاد و معیشت بهره برداران در این شهرستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در مراحل مختلف داشت و برداشت و فرآوری محصول برای ۹۶۰ هزار نفر روز اشتغال ایجاد می کند که معادل چهار هزار و ۸۰۰ شغل دائم است.
فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *