سخنگوی سپاه اعلام کرد:تکذیب دخالت اطلاعات سپاه در لغو سخنرانی «مطهری»

 

شرق: مصطفی ترک‌همدانی، وکیل‌‌مدافع علی مطهری، درباره شکایت او به‌دلیل لغو سخنرانی‌اش در مشهد، گفت: «موکلم دادگستری را صالح و شایسته رسیدگی به پرونده مقام قضائی متخلف در مشهد می‌داند و به‌همین‌دلیل نخستین واکنش رسمی آقای مطهری در آغاز روز پس از ماجرا، اقامه دعوی در مرجع قانونی قضائی مربوطه بود که در قانون اساسی کشور با استانداردهای بالایی تعریف شده است».قرار بود سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، یکشنبه ٣٠ آبان برابر با اربعین در مشهد از سوی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان مشهد برگزار شود که دادستان این شهر دستور لغو این سخنرانی را صادر کرد؛ بر همین اساس وکیل‌مدافع آقای مطهری در اول آذر شکایتی علیه مقام مسئول قضائی در استان خراسان‌ رضوی و شهرستان مشهد تنظیم و به مرجع قضائی دادسرای کارکنان دولت تهران تحویل داد. با لغو این سخنرانی، علی مطهری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به این موضوع شد؛ حسن روحانی نیز اتفاق رخ‌داده در مشهد را «مایه شرمساری» دانست و به وزرای کشور و دادگستری دستور داد موضوع را پیگیری کنند. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز لغو این سخنرانی را تأسف‌آور توصیف کرد. بر همین اساس نیز روز گذشته آیت‌الله آملی‌لاریجانی در همایش بسیج دستگاه قضائی اعلام کرد به حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای دستور داده است این موضوع را پیگیری کند. مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز گفت منتظر بررسی و اعلام نتیجه قوه قضائیه است؛ به گزارش خانه ملت، او با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای رسیدگی به موضوع لغو سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، در مشهد عنوان کرد: «در شرایط کنونی ابعاد این مسئله برای ما مشخص نیست که بتوانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم، اما آنچه من می‌دانم این است که دادستان مشهد براساس گزارش دریافتی از منابع اطلاعاتی سخنرانی مطهری را لغو کرده است».همچنین روز گذشته استاندار خراسان‌رضوی گفت دادگستری براساس نامه اطلاعات سپاه سخنرانی علی مطهری را لغو کرده است. به گزارش روابط‌عمومی استانداری خراسان‌رضوی، علیرضا رشیدیان با بیان اینکه دادگستری براساس نامه اطلاعات سپاه سخنرانی را لغو کرده است، گفت: «مراسم فوق مشکلی به‌لحاظ قانونی و اخذ مجوز نداشت و دستگاه‌های امنیتی هم پیش‌بینی مشکل و تخلف خاصی را که مستلزم تعطیلی مراسم باشد، نداشتند. من بعدازظهر شنبه، ٢٩ آبان، از ابلاغیه‌ای از سوی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به نیروی انتظامی مبنی بر برگزارنشدن مراسم در تالار رازی مشهد مطلع شدم. با توجه به ابهام در حکم یادشده و با عنایت به تلاش‌های معاون سیاسی استانداری به‌عنوان دبیر شورای تأمین خراسان‌ رضوی، برای تماس با دادستان و رفع سوءتفاهم مشکل پیش‌آمده، متأسفانه با وجود تماس‌ها هیچ‌گونه پاسخی از طرف دادستان دریافت نشد».
او افزود: «بنده با توجه به تأکید وزیر محترم کشور دایر بر حل مشکل، شخصا موضوع را پیگیر شده و با مدیر کل دادگستری استان تماس تلفنی برقرار کردم که ایشان ضمن اشاره به جریان صدور حکم مذکور، به اظهارات دادستان که براساس مکاتبه اطلاعات سپاه مبنی بر احتمال بروز برخی تخلفات انجام‌شده اشاره فرمودند و مقرر شد موضوع را مجددا شخصا با دادستان محترم بررسی و نتایج آن را به این‌جانب اعلام کنند».استاندار خراسان‌ رضوی با بیان اینکه در این مکالمه خدمت ایشان بر نبود احتمال تخلف و بروز مشکل خاصی تصریح شد؛ اما متأسفانه بعد از این تماس دیگر هیچ ارتباطی از سوی ایشان دریافت نکردیم و تماسی حاصل نشد، گفت: «همان شب با دادستان محترم کل کشور، جناب آقای منتظری، صحبت کردم تا ضمن اطلاع‌رسانی به ایشان، از واقعه و مکالمه و پیگیری ریاست دادگستری، دراین‌باره حساسیت و توجه لازم را داشته باشند».
تکذیب دخالت اطلاعات سپاه
با وجود این، سخنگوی سپاه اعلام کرد اطلاعات سپاه خراسان دخالتی در لغو سخنرانی مطهری نداشته است و هرگونه اظهار نظر درباره نقش سپاه در لغو سخنرانی علی مطهری را تکذیب کرد. سردار رمضان شریف در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: «در تماسی که با فرمانده سپاه خراسان ‌رضوی داشتم، او اظهار کرد اطلاعات سپاه خراسان هیچ‌گونه نقشی در لغو این سخنرانی نداشته است». او افزود: «مجموعه واحدهای اطلاعات سپاه در مراکز استان‌ها در برگزاری مراسم‌های مختلف با دو شرایط مواجه هستند؛ گاهی ممکن است درباره برنامه‌هایی که در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود و ممکن است برگزاری آن بسترهایی برای برهم‌زدن امنیت ایجاد کند، از اطلاعات سپاه استعلام انجام شود که در این موارد سپاه براساس برآوردهای اطلاعاتی، درباره برگزاری آن مراسم اظهار نظر می‌کنند. گاهی نیز ممکن است سپاه با اطلاع از برگزاری برنامه‌ای در استان، بنابر وظیفه ذاتی، برآوردهای اطلاعاتی خود را به مقامات مسئول در استان اعلام کند».
او همچنین به نامه‌ ارسالی از سوی اطلاعات سپاه خراسان‌ رضوی به استانداری و دادستان مشهد درباره برگزاری مراسم سخنرانی علی مطهری اشاره کرد و گفت: «یک هفته پیش از برگزاری مراسم سخنرانی نایب‌رئیس مجلس، با توجه به اینکه احتمال طرح بیاناتی که می‌تواند بستری برای جنجال‌آفرینی و سوءاستفاده در استان فراهم کند، وجود داشت، اطلاعات سپاه خراسان‌ رضوی در نامه‌ای به استانداری و دادستانی مشهد توصیه‌ می‌کند بهتر است به سخنران مدعو یادآور شود که با توجه به ایام اربعین حسینی و شرایط مذهبی شهر مشهد، مراسم به‌گونه‌ای برگزار شود که بستری برای سوءاستفاده فراهم نشود».شریف با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه اظهارنظری مبنی بر اینکه سخنرانی لغو یا برگزار نشود از سوی اطلاعات سپاه خراسان‌رضوی مطرح نشده است، گفت: «اطلاعات سپاه استان، صرفا براساس سوابق بیانات سخنران مدعو که معمولا مرکز توجه بوده و در برخی مواقع نیز از آنها سوءاستفاده شده، این مطلب را توصیه کرده است».
نامه نمایندگان مجلس به سران قوا
لغو این سخنرانی با واکنش نمایندگان مجلس نیز روبه‌رو شد. به گزارش ایسنا، روز گذشته ١۵٠ نماینده مجلس در نامه‌ای به سران قوا، خواستار برخورد با خاطیان در ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد شدند. در این نامه آمده است: «خبر ممانعت از سخنرانی جناب آقای مطهری، نایب‌رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، در یک اجتماع قانونی موجب تعجب و تأمل گردید. علیرغم تصریح اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول ٣، ٩، ٢٠، ٢٢، ٢٣، ٢٧، ٨۴ و ١۵۶ بر ضرورت حفظ آزادی‌های مشروع و تحقق حاکمیت قانون و تأمین امنیت در برگزاری مراسم و اجتماعات قانونی و آزادی بیان و با توجه به صدور مجوز قانونی، ممانعت از برگزاری مراسم در مباینت آشکار با اصول قانون اساسی و موجب تحدید حدود حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی است و حیثیت و اعتبار نظام مقدس جمهوری اسلامی را که بر حفظ حقوق شهروندی و ایجاد امنیت قضائی و اعمال حقوق سیاسی و اجتماعی مردم پای می‌فشرد، دچار آسیب جدی نمود. متأسفانه این‌گونه حوادث در برخی استان‌ها به یک رویه تبدیل شده و به‌جای اینکه دادستان به‌عنوان یک عضو مؤثر شورای تأمین استان، با اقتدار، امنیت جلسه سخنرانی را تأمین و تضمین نماید و در مقام پاسداشت حقوق اساسی ملت بر اجرای قانون اصرار کند، خود عامل نقض قانون می‌شود».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *