تربت حیدریه میزبان ششمین همایش بین المللی زعفران

 

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه اعلام کرد: میزبانی برگزاری ششمین همایش بین المللی زعفران به این شهرستان سپرده شد.

احمد احمدیان که به منظور شرکت در پنجمین همایش بین المللی زعفران به مراکش سفر کرده، یکشنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با موافقت کمیته برگزاری، ششمین دور این همایش آبان ماه ۹۷ در تربت حیدریه برگزار خواهد شد.
وی افزود: ترکیه و ایتالیا رقیبان اصلی ایران برای میزبانی این همایش بودند اما با توجه به فعالیت تنها پژوهشکده زعفران ایران در تربت حیدریه و با پیگیری گروه اعزامی ایران به این همایش، در نهایت امتیاز برگزاری رویداد مزبور به تربت حیدریه داده شد.
احمدیان در مورد پنجمین دور این همایش که دوم تا پنجم آذرماه در اگدیر مراکش برگزار شد، گفت: از ۲۵ تن که از ایران در همایش مزبور حضور داشتند، ۶ تن از محققان دانشگاه تربت حیدریه بودند.
به گفته وی سطح زیر کشت زعفران در کشور مراکش از ۱۵۰ هکتار تجاوز نمی کند.
زعفران شاخص ترین محصول منطقه تربت حیدریه است که رتبه نخست را برای این خطه در ایران و جهان به ارمغان آورده و سالانه ۳۴ تن زعفران از کشتزارهای این خطه برداشت می شود.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است. 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. 
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. 
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 
۶۱۲۱/۵۱۳۲

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *