خسارت ۲۲۵ میلیارد ریالی سرما به مزارع زعفران تربت حیدریه

            تربت حیدریه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: سرما و یخبندان روزهای اخیر ۲۲۵ میلیارد ریال به کشتزارهای زعفران بخش مرکزی این شهرستان خسارت وارد کرد.

به گزارش ایرنا منطقه تربت حیدریه روزهای یکم تا ۶ آذرماه شاهد کاهش چشمگیر دمای هوا بود به طوری که افت ۲۰ درجه ای دمای هوا که تا ۱۵ درجه زیر صفر رسید، مزارع این خطه را تحت تاثیر قرار داد.
محمد کریمی فرزقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته با توجه به اینکه زعفران کاران در بخش های جلگه رخ، کدکن و بایگ محصول خود را قبل از سرما و یخبندان جمع آوری کرده و فصل برداشت زعفران در این مناطق به اتمام رسیده بود، خسارتی از ناحیه این سرما متوجه آنها نشد.
وی همچنین اظهار کرد: سرمای اخیر برخی از کشاورزان بخش مرکزی را که بتازگی مزارع خود را آبیاری کرده و منتظر برداشت محصول بودند، غافلگیر کرد.
کریمی افزود: محصولات گندم، جو و کلزا تحمل بالاتری در برابر سرما دارند لذا کشتزارهای این گونه ها در شهرستان از سرما آسیبی ندیده است.
۷۹ درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است زعفران می باشد که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه ۳۴ تن صورت می گیرد.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.
در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه ۴٫۲ کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید ۳۲ تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
پیاز زعفران بر خلاف سایر محصولات کشاورزی، معمولا تابستان خواب است و به محض آنکه به خواب رفت(خرداد) می توان نسبت به کاشت آن اقدام کرد.
زیرا در اوایل تیرماه فعل و انفعالات شیمیایی پیاز بدون آنکه ما متوجه ظاهر آن شویم، آغاز و آماده گل دهی می شود لذا باید عملیات کاشت را آغاز کرد.
هر چند به دلایل مختلف معمولا فصل کاشت تا مهرماه ادامه می یابد، اما به طور کلی فصل برداشت گل زعفران، مهرماه است.
فصل برداشت به ترتیب در سه اقلیم سرد(رخ)، معتدل(مرکزی و زاوه) و گرم (مه ولات) از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۶۱۲۱/۵۱۳۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *