فریادهای تمام نشدنی پلی تکنیک مطهری: باید مساله حصر هر چه زودتر حل شود

 

ناهید مولوی | باران پاییزی که از شب نیمه آذر بنای باریدن را گذاشت هم نتوانست آتش هیجان و انتقاد دانشجویان را در روزی که به نام‌شان ثبت شده است، خاموش کند. دیروز دانشگاه امیر کبیر روز پر التهابی را پشت سر گذاشت. برخلاف این دو روز گذشته که برنامه‌های دانشجویی حال و هوایی فارغ از نسل‌های گذشته داشت دیروز اما تالار مرکزی دانشگاه امیرکبیر رنگ و بوی ١۶ آذرهای دهه ٨٠ را داشت. عکس‌هایی که امروز انتشار آنها در رسانه‌های رسمی دور از ذهن است در جای جای سالن و در دستان دانشجویان بالا بود و مطالباتی که جز در فضای مجازی ذکر نمی‌شود بر روی پلاکاردهای‌شان نقش بسته بود، صدای‌شان بلند و رسا بود. دانشجویانی که نزدیک به یک دهه پیش دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشتند امروز حرف و شعارهای آن روزها را سر می‌دهند تا مشخص شود هنوز بسیاری از پرونده‌ها در ذهن‌ها باز است و بایگانی کردن‌شان دشوراتر و بعید‌تر از آنی است که بتوان فکرش را کرد. کودکان دیروز، اکنون همان جوان‌هایی هستند که نمایندگان مجلس را مهمان روز دانشجو می‌کنند و هشدار می‌دهند که مبادا اوضاع به گونه‌ای پیش رود که در پیشگاه تاریخ محکوم شوید. دانشجویان نمایندگان مجلس را میزبانی می‌کنند و آنها را وا‌دار می‌کنند تا بگویند به عنوان نمایندگان‌شان پیگیر مطالبات‌شان خواهند بود بدون اینکه ترس از رد صلاحیت در دور بعدی انتخابات را داشته باشند و اینجاست که فریاد مطالبات بلند می‌شود، مطالبه‌ای که حالا عمری شش ساله پیدا کرده است. اکنون دیگر برای همه روشن شده است که باید پاسخگوی این نسل بود و با آنها بدون تعارف سخن گفت، درست مانند خودشان که بدون تعارف نام‌های بسیاری را بر زبان آوردند و خواستار رفع محدودیت‌ها از چهره‌های سیاسی شدند. شاید از همین رو بود که علی مطهری، مردی که به داشتن صراحت کلام شهره شده دیروز صریح‌تر از روزهای قبلش بود و خبرهای دست اولی هم از تلاش برای پایان دادن به حصر خانگی رهبران معترضان انتخابات سال ٨٨ بیان کرد و از درخواست ملاقات نمایندگان با رهبر انقلاب و محصوران سخن گفت. اعلام این خبر از سوی نایب‌رییس مجلس در یک برنامه دانشجویی شاید نشان از این دارد که اکنون بسیاری از چهره‌ها و مسوولان می‌خواهند به این استخوان لای زخم پایان دهند تا بلکه تعادل را مهمان فضای سیاسی کشور کنند.

دو قطبی شدن فضای سیاسی کشور موضوعی است که بسیاری نسبت به آن هشدار می‌دهند و دیروز این دو قطبی در فضای دانشگاه به وضوح خود را به نمایش گذاشته بود، وقتی دانشجویان نام برخی را شعار خود کرده بودند و دانشجوی اصولگرا پشت تریبون قرار گرفت و از نام بردن کسانی که آنها را سران فتنه خواند انتقاد کرد و خطاب به مطهری گفت من با دغدغه دین سخن می‌گویم. دیروز دانشگاه امیر کبیر صحنه تمام این تعارض‌ها بود و علی مطهری شاهدی که آن بالا نشسته بود و همه این تعارض‌ها را به چشم می‌دید، او دید و شنید که دانشجویان از راه ندادن مهمان‌های‌شان به داخل دانشگاه با وجود اخذ مجوز چگونه برافروخته شده بودند. قرار بود مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی تنها در این مراسم حضور پیدا کنند اما مجری برنامه اعلام کرد نیم ساعت پیش مسوولان برنامه به آنها خبر دادند که با فشار یک نهاد خاص نمی‌توانند اجازه حضور آنها را بدهند و اینجا بود که یکی از دانشجویان برگزار‌کننده پشت تریبون خطاب به علی مطهری گفت: ما برای روز دانشجو با نامه‌های بلند بالای دادستانی رو به رو شدیم و اینکه نباید برخی را به عنوان سخنران دعوت کنیم. شما که نماینده ما در مجلس هستید پیگیر این موضوع باشید که آیا دادستانی حق دخالت در امور داخلی دانشگاه‌ها را دارد یا خیر. علی مطهری دیروز به خوبی شاهد بود زمانی که بهاره هدایت وارد سالن شد چگونه دانشجویان با تشویق و شعار به استقبالش رفتند و یکصدا نام مجید توکلی از فعالین قدیم همان دانشگاه را بر زبان آوردند. اینها تعارض‌هایی بود که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و زمانش رسیده فکر و اقدامی اساسی برای آنها شود، شاید از همان اقداماتی که مطهری دیروز از آنها پرده برداشت؛ «درخواست دیدار با محصورین». مطهری شاهد فریادهای دانشجویانی بود که حتی دیگر تنها به سخن گفتن او راضی نمی‌شوند و می‌گفتند برای رفع حصر جز حرف زدن چه کرده‌ای؟ اینجا دیگر استیصال در نگاه مطهری هویدا بود که گفت: من دیگر چه کار می‌توانم بکنم؟ می‌خواهید همه با هم برویم در خانه محصورین را بشکنیم؟ و صدای فریادها و تشویق‌ها که جز با تذکر مجری خاموش نمی‌شد.
علی مطهری: باید مساله حصر هر چه زودتر حل شود
او سال‌هاست که این حرف‌ها را می‌زند. اکنون دیگر هر جایی که برای سخنرانی می‌رود همه می‌دانند چه خواهد گفت و این مساله بیش از هر کسی برای خودش روشن است. حتی علی مطهری هم از این همه تکرار خسته شده است که در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: من فکر می‌کنم باید مساله حصر هر چه زودتر حل شود این نمی‌شود که ما هر چندوقت دور هم جمع بشویم و این صحبت رو مطرح کنیم. در حال حاضر رفع حصر جزو مطالبات بخش زیادی از جامعه ما است. ما صحبت‌هایی انجام دادیم تا وفاق ملی به وجود آید. یکی از مشکلات آزادی این افراد، نظر و عقیده برخی مسوولان است که اگر آنها معذرت‌خواهی نکنند یا توبه نکنند نظام و رهبری ضربه می‌خورند. این ایرادی ندارد که برخی در مورد سال ٨٨ نظر دیگری غیر از نظر محصوران داشته باشند اما اینکه اینها ۶ سال در حصر بودند نه با قانون منطبق است نه با تعالیم دینی. با بالا گرفتن صدای دانشجویان و شعارهای‌شان مطهری گفت: ما از مسوولان کشور می‌خواهیم صدای دانشجویان را بشنوند و به دنبال حل موضوع حصر خانگی باشند. به هر حال این خواست بخش مهمی از جامعه است و باید تلاش کنیم این مشکل را از طریق گفت‌وگو، همدلی و راه مسالمت‌آمیز حل کنیم. اینجا بود که نایب‌رییس مجلس خبر از تصمیم در مجلس داد و گفت: ما به عنوان نماینده تصمیم داریم ملاقاتی با رهبری و محصوران داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را که مانعی در راه وحدت ملی است، حل کنیم. خبری که اعلامش دیگر نمی‌توانست آرامش را به سالن بازگرداند و همه دانشجویان ایستاده تا چند دقیقه به تشویق‌های‌شان ادامه دادند. علی مطهری در بخش دیگری از حرف‌هایش از رفتارهای تعارض‌آمیز برخی که به نظام ضربه می‌زند سخن گفت و آنها را کاسه داغ‌تر از‌ آش خواند. او گفت: رهبر انقلاب حرف از کرسی‌های آزاد اندیشی می‌زند و آن وقت برخی سخنرانی لغو می‌کنند. این کارهای کاسه‌های داغ‌تر از‌ آش تنها به نظام و رهبری ضربه می‌زند و به نظر من چنین اقداماتی توهین به رهبری است، در حالی که همه ما می‌دانیم رهبر انقلاب مخالف اینگونه تندروی‌هاست. موضوع حساب‌های قوه قضاییه هم بخش دیگری از صحبت‌های مطهری را تشکیل داد. او گفت: شخصی بودن حساب‌های قوه قضاییه به‌طور کامل تکذیب شده است. در زمان آیت‌الله یزدی از رهبری مجوز می‌گیرند که این پول‌ها برای حل مشکلات مالی قوه قضاییه سپرده‌گذاری شود. این‌طور که ما تحقیق کردیم حساب‌ها به اسم ایشان نبوده است. اما چون این حساب‌ها شخصی بوده باعث سوال برای نماینده‌ شد که آن حاشیه‌ها را ایجاد کرد و در واقع نمایندگان فقط سوال کردند اما پاسخی که داده شد بسیار تند بود و نیاز به این همه خشونت نبود. موضوع دیگری که مطهری به آن پرداخت مساله حکمی است که برای احمد منتظری به خاطر انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری در مورد اعدام‌های سال ۶٧ صادر شده است. فرزند شهید مطهری در این باره گفت: دادگاه روحانیت مستقل است و زیرنظر قوه قضاییه نیست. ایشان یک سندی منتشر کردند که به نظر من ایرادی ندارد. چرا که مردم باید بدانند چه اتفاقی صورت گرفته است برهمین اساس معتقدم حکمی که به ایشان داده شده سنگین و غیر عادلانه است.

اسد با مخالفانش خشن برخورد کرد
دانشجویان امیر کبیر دیروز نایب‌رییس مجلس را وا‌داشتند تا از هر دری سخن بگوید، حتی از موضوعاتی که شاید به باور برخی چندان مهم جلوه نمی‌کند اما گویی این نسل فراتر از آن چیزی که تصور می‌کنیم می‌اندیشد و صراحت کلام دارد. دانشجویان حتی از برخورد خشونت‌آمیز بشار اسد با مخالفانش هم انتقاد کردند و خطاب به علی مطهری گفتند نباید در این مورد سکوت کند. نماینده مردم تهران در واکنش به این مساله گفت: ما قبول داریم اسد با معترضان بد برخورد کرد. به‌هر حال اسد هم حزب بعث است. بعثی‌ها بسیار خشن هستند. ما فیلم برخورد سربازان سوری را با مردم سوریه دیدیم و حتی من شنیدم رهبر انقلاب شخص ایشان را خطاب قرار داده و با عتاب با اسد برخورد کردند. اما داعش مورد خاصی است و اگر برخورد ما نبود آنها قصد ورود به کشور را داشتند که به نظر من در مجموع تصمیم ما در خصوص سوریه درست بود. عضو اصولگرای فراکسیون امید دیروز خیلی محکم پشت رییس فراکسیون امید ایستاد و در پاسخ انتقادات دانشجویان به عملکرد محمدرضا عارف گفت: آقای عارف نقش مهمی در مدیریت فراکسیون امید دارد. این فراکسیون فعالیت‌های مثبتی داشته الان از سه عضو کمیسیون شوراها دو نفر از فراکسیون امید هستند و در کمیسیون احزاب هر دو نفر از امید هستند تمام اینها نیازمند کارهای پشت‌صحنه و لابی کردن است. اگر نماینده‌ای فعالیت‌هایش را علنی نمی‌کند دلیل بر بی‌تفاوت بودنش نیست. آقای عارف در مساله آقای صادقی هم بسیار پیگیر و پررنگ عمل کردند اما تمایلی به رسانه‌ای کردن فعالیت‌های‌شان ندارند.

بدون ترس از رد‌صلاحیت، پیگیر مطالبات‌تان خواهم بود
نمی‌توان چشم بر این حقیقت بست که زنان این دوره مجلس تفاوت‌های عمیقی با دوره‌های پیش دارند و این تفاوت نه‌تنها در عقاید که در عملکرد آنها هم خودنمایی می‌کند. زنان مجلس امروز به قدری فعال هستند که حتی دانشجویان پر شوری که معمولا به دنبال سخنرانان فعال و شورانگیز می‌روند هم نتوانستند آنها را نادیده بگیرند. پروانه سلحشوری دیگر مهمان دانشجویان امیر کبیر بود که از دو دست مردی سخن گفت که رای تهران را تغییر داد، مردی که ذکر نامش در رسانه‌ها با محدودیت مواجه است اما نماینده مردم تهران نام او را کامل بر زبان آورد تا دانشجویانی که در دوران دولت او کودکانی کوچک بودند به افتخارش بایستند و تشویقش کنند. نماینده مردم تهران به ضرورت وجود نهاد‌های مدنی در جامعه اشاره کرد و گفت: آن زمانی که شخصی مانند آقای خاتمی از ضرورت وجود جامعه مدنی صحبت کردند ما آن را درک نکردیم و دیدیم برخی دانشجویان چگونه طرح عبور از خاتمی را مطرح کردند و بستر حضور رییس‌جمهوری را با این کار خود مهیا کردند که برای مدت‌ها به کشور ما آسیب وارد کرد. وی همچنین گفت: جامعه ما نباید حالت شورشی و افراط‌گری داشته باشد چرا که سم مخربی است که آن را تجربه کرده‌ایم. جامعه شورشی افرادی را بر سر کار می‌آورد که برای همگان مضر است. سلحشوری دانشجویان را خطاب قرار داد و گفت: این‌بار شما عزیزان تاثیرگذار و گروه مرجع قابل اعتماد جامعه اجازه نخواهید داد که امید و آرامش از جامعه برود. یکی از عوامل عدم توسعه‌یافتگی، پایبند نبودن به قانون است که من می‌خواهم اینجا همه با هم عهد ببندیم حتی اگر قانون به نفع‌مان نبود به آن پایبند باشیم. رییس فراکسیون زنان در پایان صحبت‌هایش برای دانشجویان سوگندی خورد؛ سوگندی که برای آنها شیرین بود. او گفت: من به عنوان نماینده مردم قسم می‌خورم در راستای ایفای مسوولیت سیاسی و اجتماعی خود به قانون پایبند باشم و بدون ترس از رد صلاحیت در دور بعدی مطالبات شما را پیگیری کنم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *