تحلیل معاون اجرائی رئیس‌جمهوری از عملکرد دولتمردان سابق: تا از صندلی‌ بلند نشدند به عمق فاجعه پی نبردیم

ایرنا: معاون اجرائی رئیس‌جمهوری، روز شنبه در اجلاس فرمانداران، معاونان سیاسی فرمانداری‌ها و بخشداران استان تهران با بیان اینکه دولت یازدهم در شرایط بسیار سختی کشور را تحویل گرفت، گفت: «زمانی به عمق فاجعه در حوزه‌های مختلف مدیریتی کشور پی بردیم که دولتمردان سابق از روی صندلی‌های خود بلند شدند». محمد شریعتمداری افزود: «در آن سال‌ها نمی‌توانستیم بسیاری از منابع مالی خود در کشورهای دیگر را دریافت کنیم و حتی این کشورها با درصدی بهره، از همان منابع برای ما حساب ال‌سی باز می‌کردند. عادت‌دادن کشور به واردات ۶٠میلیارددلاری و وابستگی هرچه‌بیشتر به درآمدهای نفتی ضربه بزرگی به تولیدات داخلی زده بود». معاون اجرائی رئیس‌جمهوری گفت: «با وجود فروش نفت ١٢٠ تا ١۴٠ دلار در هر بشکه و درآمد افزون بر صد میلیارد دلار در سال از فروش نفت اما شاهد رشد منفی اقتصادی بودیم که حتی در دوره جنگ تحمیلی هم چنین رشد منفی‌ای نداشتیم. در حوزه اشتغال با وجود همه تبلیغاتی که شد اما با استناد به اطلاعات مرکز آمار ایران در همه آن سال‌ها حدود ١۴ هزار شغل ایجاد شده است».
عده‌ای در باره  برجام دروغ می‌گویند
معاون اجرائی رئیس‌جمهوری به توافق هسته‌ای ایران با گروه ١+۵ اشاره کرد و افزود: «عده‌ای درباره برجام سیاه‌نمایی کرده و دروغ می‌گویند و قصد دارند از وضع کنونی کشور سوءاستفاده کنند؛ درحالی‌که دروغ می‌گویند. درباره دستیابی به اهداف برجام، بارها مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور به عنوان نیروهای شجاع و فرزندان انقلاب و مردم یاد کردند و سازش‌کاری را قبول ندارند اما متأسفانه عده‌ای نمی‌خواهند این واقعیت‌ها را باور کنند و ما هم نمی‌دانیم با چه زبانی این مسائل را به آنها بقبولانیم».
او ادامه داد: «برخی انتقاد می‌کنند که باید مانند گذشته در مذاکرات به مسائل آرمانی می‌پرداختیم و با صدور بیانیه مذاکره می‌کردیم یا می‌گویند در مذاکرات گذشته هم امکان توافق وجود داشت اما باید از اینها پرسید چرا شما توافق نکردید، دستاوردی نداشتید؟» شریعتمداری گفت: «اگر مذاکره نمی‌کردیم، قدرت‌های جهانی مسیر تحریم ما را ادامه می‌دادند و هر روز شاهد تداوم کاهش صدور نفت و فشار تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بودیم که شرایط بدی را برای کشور رقم زده بود و گاه در بیراهه تحریم‌های ظالمانه حرکت‌هایی می‌شد که امثال بابک زنجانی نمونه این‌گونه حرکت‌هاست و چون ما ملتی نیستیم که زور را تحمل کنیم، خطر جنگ امکان‌پذیر بود اما ما مسیر عقلایی و با تدبیر را در پیش گرفتیم و با مذاکره و توافق برجام، مسیر درست را انتخاب کردیم». او گفت: «انجام توافق هسته‌ای و مذاکرات خواست نظام بود و منطبق با نظر مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه این مذاکرات انجام شد اما اکنون می‌بینیم عده‌ای، مذاکره را خیانت تلقی می‌کنند اما هیچ پاسخی به سؤالات هم ندارند؛ از این رو بسیار ساده‌مآبانه جملات رئیس‌جمهوری را با بیانات مقام معظم رهبری مقایسه می‌کنند تا تناقضی را القا کنند و این درست ترفند نظام سلطه و اسرائیل و آمریکاست، بنابراین باید به این افراد گوشزد کرد که مراقب باشید با نظام سلطه همسو نشوید زیرا این خیانت با نماز شب هم پاک نمی‌شود». شریعتمداری افزود: «دولت آقای روحانی یک دولت معتدل است که همه جریان‌های سیاسی را دربر می‌گیرد و از مصطفی پورمحمدی تا معصومه ابتکار، محمود حجتی و وزیر کشور اصولگرا را شامل می‌شود و اینکه رئیس‌جمهوری گفته‌اند اقدامات ما در برجام منطبق با فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده، حرف درستی است». معاون اجرائی رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «در شرایط پسابرجام از توان بهترین و کیفی‌ترین شرکت‌های اروپایی که برای کشور سودمند هستند، استفاده می‌کنیم درحالی‌که در گذشته ما را به مسیری خاص مانند شرکت‌هایی از چین و… محدود کرده بودند».
تمدید قانون داماتو به معنای بدبودن مذاکرات نیست
او درباره تمدید تحریم‌های ایران برای ١٠ سال آینده در کنگره آمریکا (قانون داماتو) عنوان کرد: «داماتو نقض آشکار برجام است؛ گرچه جزء مفاد برجام نبوده و قبل از تحریم‌ها هم وجود داشته اما چون برخی از برنامه‌های این قانون تغییر کرده، با روح برجام مغایرت دارد اما این دلیل بر بد یا اشتباه ‌بودن مذاکرات نیست. امروز کشور به آرامش نیاز دارد و دولت برای اینکه در راستای خدمت به مردم و تأمین امنیت ملی حرکت کند، با هیچ گروه مخالفی در کشور سر جنگ ندارد؛ بلکه به دنبال ایجاد نقاط مشترک و همراهی مخالفان با خود است». معاون اجرائی رئیس‌جمهوری گفت: «برجام باعث انتقال فناوری، سرمایه‌های خارجی و اطلاعات فنی به داخل کشور شد و انتظارات عمومی مثبت از دولت را ایجاد کرد. فرمانداری‌ها از این امید مثبتی که در جامعه ایجاد شده، باید پاسداری کنند و اهداف و خدمات دولت را به شکل روشن و واضح به گوش مردم برسانند و با سخنرانی در میان اقشار مختلف ضمن تثبیت این دستاوردها، دولت را یاری کنند». او افزود: «حرکت دولت در مسیر اعتدال، تدبیر و امید را به دل مردم نشاند و برخلاف همه اقدامات منفی علیه دولت، دیدیم که لیست امید در انتخابات مجلس پیروز شد که مثبت‌بودن حرکت دولت را نشان می‌دهد. امروز کشور بیشتر از همیشه به آرامش سیاسی و اجتماعی نیاز دارد و نباید اصول اساسی نظام و انقلاب را گم کنیم و دولت هم در تلاش است تورم را کاهش و شاخص‌های اقتصادی را ارتقا دهد که دستاوردها به دلیل انتظارات مثبت مردم حاصل شده است».
شریعتمداری گفت: «در حوزه سیاسی – اجتماعی دولت یازدهم قدم‌های خوبی برداشته؛ مثلا در مقایسه بازه زمانی ١۶ آذر امسال با مدت مشابه سال گذشته شاهد حضور رئیس‌جمهوری و اعضای دولت در دانشگاه‌ها بودیم که عاقلانه و دلسوزانه پاسخ همه سؤالات را دادند و گفتمان دولت و نظام اسلامی را به همه نشان دادند». شریعتمداری درباره دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات کشور عنوان کرد: «ما در این سال‌ها و به‌خصوص در دوران پسابرجام، با وجود اینکه به دلیل تحریم‌ها در صادرات نفت بسیار با مضیقه روبه‌رو بودیم اما تولید نفت را به روزانه ١,۵ میلیون بشکه رساندیم و در صادرات هم افزایشی چشمگیر داشته و بازارهای نفتی را احیا کردیم».

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *