پس از بهرام بیضایی، سناریوی جدیدکیهان مقابل «فرهادی»

شرق: اصغر فرهادی قرار است سال ٢٠١٧ در انستیتو فیلم دوحه قطر فیلم تدریس کند و این حرکت فرهنگی پس از تهیه‌کنندگی فیلم فروشنده به دست این مؤسسه قطری، سرآغاز انتقاد شدیداللحن روزنامه کیهان از فیلم‌ساز اسکاری ایران شده است. در یکی، دو هفته اخیر پس از بهرام بیضایی، فرهادی دومین فردی است که با چنین هجمه تندی روبه‌رو می‌شود. اصغر فرهادی پیش از این گفته بود که فقط ١٠ درصد از کل سرمایه فیلم «فروشنده» را قطری‌ها پرداخت کرده‌اند. او پیش‌بینی کرده بود که مثل فیلم «جدایی نادر از سیمین» روزی می‌رسد که گیردادن به فیلم «فروشنده» هم بسط‌یافته‌تر شود. 
 تعبیر عجیب کیهان 
روزنامه «کیهان» در شماره روز گذشته‌اش نوشت: به نظر می‌رسد تدریس فرهادی در این مؤسسه قطری در ادامه تعهدات قبلی‌اش برای ساخت فیلم «فروشنده» باشد، چراکه چهره‌های شناخته‌شده‌تری از فرهادی وجود دارند که با توجه به سرمایه این کمپانی قطری می‌توانستند به‌عنوان مدرس انتخاب شوند».  بااین‌حساب خرید جوایز اسکار و گلدن‌گلوب و… توسط قطر کاملا محتمل به نظر می‌رسد. اصغر فرهادی باید به این نکته توجه داشته باشد که همکاری وی با مؤسسه وابسته به حکومت قطر که همه‌چیز را در سطح جهان با پول معامله می‌کند و از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است نمی‌تواند در نهایت به‌نفع ایشان باشد و باید از موارد مشابهی که در تاریخ معاصر و هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم عبرت بگیرد».گفتنی است جریانات شبه‌روشنفکر ایران همیشه منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده‌اند کمااینکه امثال میرزا ابوالحسن‌خان ایلچی، عاملان قراردادهای ننگینی مانند ترکمانچای و گلستان و جداشدن بخش‌های مهمی از خاک کشورمان شدند.
اصل ماجرا چیست؟ 
«اصغر فرهادی، برونو دومون، کارگردان مؤلف فرانسوی و ریتی پان، مستندساز خلاق کامبوجیایی، به‌عنوان استادهای انستیتو فیلم دوحه انتخاب شدند»؛ این خبری است که ٢١ آذر منتشر شد و این خود سرآغاز جنجالی تازه بود که گریبان یکی از موفق‌ترین فیلم‌سازان کشورمان را گرفت. این در حالی است که باید اثر هنری را بررسی کرد وگرنه دریافت سرمایه از قطر و رفتن به کلاس درس فیلم‌سازی نه‌تنها خیانت نیست، بلکه موفقیت هم خواهد بود. فروشنده، فیلمی علیه ایران نیست که بشود آن را چنین شدیداللحن به باد انتقاد گرفت و تمام قراردادهای ننگین و اقدامات خیانتکاران علیه ایران در تاریخ معاصر را با یک رابطه کاری قیاس کرد». اما از سوی دیگر اصغر فرهادی پیش از این نیز درباره رابطه کاری‌اش با تهیه‌کننده قطری شفاف‌سازی کرده و گفته بود: «جشنواره فیلم قطر مانند جشنواره‌های دیگر از یک‌سری از فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌ها حمایت می‌کند که البته رقم بالایی نیست. رقمی که به فروشنده تعلق گرفت، تنها ۱۰ درصد هزینه تولید این فیلم بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *