حال و هوای کریسمس در کوچک‌ترین کلیسای ایران که درروستای «جانوسلو» نزدیک ارومیه

کلیسای مریم مقدس در ارومیه

کمتر شهری در ایران هست که این روزها شاهد مراسم میلاد حضرت مسیح و سال نو مسیحیان نباشد،‌ اما کمتر شهری هست که بتواند بگوید علاوه بر قدیمی‌ترین کلیساهای ایران، ‌کوچک‌ترین کلیسای این کشور را هم در خودش دارد.

روستای «جانوسلو» نزدیک ارومیه است،‌ الان حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد که بیشترشان مسلمان هستند،‌  تا کمتر از ۱۰۰ سال پیش اما همه مردمش ارمنی و آشوری بوده‌اند، حالا بیشترشان به شهرها مهاجرت کرده‌اند و روستا خالی شده است؛ با این حال چیزی از اهمیت مکان‌های مقدس منطقه کم نشده است.

کلیسای «مریم مقدس» که می‌گویند کوچک‌ترین کلیسای ایران است کمی پس از این روستا قرار دارد؛ در دامنه یک تپه مشرف به شهر با باغ‌های پر درخت در دو طرفش.

در مورد قدمت این مکان حرف‌های زیادی هست؛ ‌بعضی می‌گویند اینجا از ۱۳۰۰ سال قبل مکانی برای عبادت روستایی‌های آشوری بوده است،‌ بعضی‌های دیگر اما می‌گویند قدمتش بیش از ۸۰۰ سال نیست. با این که روی تابلو جلو مسیر ورودی به این خانه کوچک سنگی نوشته‌اند « کلیسای مریم مقدس» کمتر کسی برای به جا آوردن مراسم مذهبی به این جا می‌آید. مسوول کلیسا می‌گوید این خانه کوچک در واقع محل دفن زنی بسیار مومن است که به مرور زمان زمین‌هایی برایش وقف شده است و بنایی بر گورش ساخته‌اند برای کسانی که در این‌جا شمع روشن و چند دقیقه‌ای در اتاق کوچک فرش‌پوش آن عبادت می‌کنند؛ اما این‌جا همان چیزیست که روی درش نوشته‌اند کلیسای مریم مقدس، که نباید به دیوارهایش سنگ چسباند و نباید با کفش داخل ساختمانش رفت.

شب‌های مقدس سالگرد تولد حضرت مسیح را بیشتر در کلیساهای بزرگ جشن می‌گیرند. در ارومیه بیشتر مردم مسیحی به کلیسای «ننه‌مریم» در یکی از خیابان‌های اصلی شهر می‌روند تا دیدارها را تازه کنند، ‌اما این باعث نمی‌شود کلیساهای کوچک خالی از تدارکات جشن باشند. کوچک‌ترین کلیسای ایران هم در این شب‌ها درخت تزئین‌شده کریسمس دارد و درش به روی زیارت کننده‌ها باز است.

ایسنا – گزارش و عکس از فاطمه کریمخان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *