مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان: ۳۰ درصد مرغداری های خراسان رضوی جوجه ریزی ندارند

تربت حیدریه – ایرنا – مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان رضوی گفت: برای جلوگیری از تولید مازاد، ۳۰ درصد از واحدهای مرغداری استان از جوجه ریزی خودداری کردند.

علی مظفری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بردسکن، توان جوجه ریزی استان در هر دوره را تا ۱۰ میلیون قطعه عنوان و بیان کرد: مرغداران برای کنترل بخش عرضه و تقاضا، در هر ماه تنها ۶ میلیون و ۳۰ هزار قطعه جوجه ریزی می کنند.
وی شمار مرغداری های مجوزدار استان را ۱۴۰۰ واحد ذکر کرد و گفت: قریب به ۸۰۰ واحد مرغداری دیگر در استان فعالیت می کنند که فاقد هرگونه مجوز فعالیت هستند.
مظفری افزود: این واحدهای بدون مجوز که عمدتا در منطقه تربت جام فعالیت دارند با اقدام خودسرانه به جوجه ریزی، امکان مدیریت و کنترل تولید را از اتحادیه گرفته اند.
وی به فرسودگی تجهیزات مرغداری های استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد واحدهای مرغداری استان به صورت سنتی فعالیت می کنند که نیاز است دولت نسبت به پرداخت تسهیلات، برای نوسازی و تجهیز این واحد اقدام کند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان رضوی عنوان کرد: متاسفانه چندین سال است که دولت هیچ ردیف اعتباری برای سرمایه در گردش واحدهای مرغداری پیش بینی نکرده تا شبکه بانکی خود را ملزم به پرداخت تسهیلات به آنها بداند.
مظفری افزود: استان خراسان رضوی به لحاظ تولید مرغ رده دوم یا سوم کشور را دارد و علاوه بر تزریق روزانه ۲۴۰ تن مرغ به بازار استان، بخش از مازاد نیاز منطقه به دیگر استانها و خارج از کشور ارسال می شود. 
وی قیمت کنونی عرضه هر کیلوگرم مرغ را ۴۸ تا ۴۹ هزار ریال دانست و گفت: این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۴۳ تا ۴۵ هزار ریال است که با این قیمت عملا سودی نصیب مرغدار نمی شود. 
وی انتشار برخی شایعات بی اساس در فضای مجازی را از دیگر علل آسیب به صنعت مرغ برشمرد و گفت: عده ای بدون هیچ دانش و اطلاعاتی از صنعت مرغ، در فضای مجازی اظهار نظرهایی می کنند که منجر به بدبین کردن مردم به این حوزه و کاهش خرید مرغ می شود.
مظفری به برگزاری کارگاههای آموزشی برای مرغداران استان اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد مرغداران منطقه از دانش روز 
وی با اشاره به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی استان ها، استان خراسان رضوی را از این بیماری پاک دانست و از مرغداران خواست با تهیه جوجه و دیگر نهاده های مورد نیاز خود از مرکز استان، استان را درگیر این بیماری نکنند.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *