بانک زعفران ایران با هدف حفظ و نگهداری کیفی محصول و نیز معرفی برند زعفران ایرانی، روز یکشنبه فعالیت خود در تربت حیدریه آغاز کرد

به گزارش ایرنا، رئیس این بانک در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هدف از تاسیس این بانک که برای نخستین با در ایران فعالیت خود را آغاز کرده، حفظ و نگهداری بهداشتی و کنترل شده زعفران است.
غلامرضا کریمی افزود: جلوگیری از سلف خری و به باد رفتن دسترنج کشاورزان از دیگر اهداف تشکیل بانک است و برنامه بعدی نیزتهیه و معرفی برند زعفران ایرانی خواهد بود که هم اکنون توسط کارشناسان یک شرکت خصوصی که این بانک نیز از زیرمجموعه های آن شرکت است، در حال تهیه می باشد.
وی گفت: ظرفیت کنونی بانک ۱۰ تن است ولی پیش بینی افزایش ضریب امنیتی و حفاظتی فضای بانک به منظور افزایش ظرفیت تا ۲۰ تن نیز شده است.
کریمی افزود: سبک خدمات ارایه شده در این بانک به این شکل است که ابتدا زعفران دریافتی در آزمایشگاه همکار و مورد تایید جهاد کشاورزی از حیث کیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی گفت: در مرحله بعد سندی تنظیم و شناسنامه زعفران دریافتی از نظر وزن و کیفیت، تهیه و به امضاء دو طرف می رسد که این سند در حکم اوراق مشارکت قابل واگذاری به غیر خواهد بود و هر زمان نیز کشاورز قصد دریافت زعفران خود را داشته باشد، معادل ریالی زعفران و بر اساس نرخ روز مبلغ زعفران به وی مسترد می شود.
کریمی در خصوص مزیت سپردن زعفران به این بانک گفت: تاکنون و به خصوص در فصل برداشت شاهد سرقت زعفران چه در زمین و چه در انبار بودیم و از سوی دیگر برخی کشاورزان نیز تمایل داشتند محصول خود را در منزل و به شیوه سنتی نگه داری کنند که در آن روش به تدریج از کیفت محصول کاشته می شد،در حالی که در این بانک زعفران در فضایی تاریک و بین درجه حرارت بین ۷ تا ۹ درجه سانتیگراد نگه داری می شود.
وی در خصوص مزیت دیگر بانک اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که با بانک ملت منعقد شده ، کشاورزان با استناد به میزان ذخیره زعفران و بدون ارایه وثیقه، برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شوند.
کریمی با بیان اینکه بانک مجهز به سیستم های حفاظتی روز دنیا است و توسط نیروهای مسلح به صورت شبانه روزی حراست می شود، گفت: به همین دلیل آدرس بانک رسانه ای نخواهد شد.
وی حجم سرمایه گذاری برای تاسیس بانک را، ۶۰ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: تمامی ساختمان بانک از هر حیث توسط شرکت معتبر بیمه شده و تلاش ما تامین امنیت روانی کشاورزان است.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: با توجه به سطح زیرکشت زعفران در منطقه جنوب خراسان رضوی شامل تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، خواف، رشتخوار و کاشمر ۳۰ هزار هکتار است که به طور متوسط در هر هکتار یک نفر بهره بردار مشغول فعالیت هستند و لذا تاسیس بانک در منطقه بسیار ضروری است.
محمد کریمی فرزقی افزود: فعالیت این شرکت و بانک زعفران ایران مورد تایید جهاد کشاورزی است و تمامی استانداردهای لازم را رعایت کرده است.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۶۱۲۱/ ۶۰۱۲خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *