یک روز داغ در شورای شهر؛ چمران اجازه اعتراض به منتقدان نداد/تمام حقوق شهدا به آتش‌نشانان شهید تعلق بگیرد/ امپراطور رسانه‌ای شهردار دنبال شریک جرم است

 

سیصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر به ریاست چمران با بحث‌ها و انتقادهای تند درباره حادثه ساختمان پلاسکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر به ریاست چمران آغاز شد. در ابتدای این نشست؛ رئیس شورای شهر گفت: برنامه تشیع شهدای آتش‌نشان ساعت ٨ صبح روز پنجشنبه برگزار می‌شود و امیدوارم همه در پایتخت در این مراسم شرکت کنند و مراتب قدردانی خود را نسبت به شهدای آتش‌نشان ابراز نمایند.

در ادامه این نشست؛ برخی اعضای شورای شهر خواستار تذکر درباره اتفاق اخیر در ساختمان پلاسکو شدند اما چمران قبول نکرد. در واکنش به این اتفاق؛ رحمت‌الله حافظی (عضو شورای شهر) گفت: ٢٠-٣٠ نفر در این حادثه کشته شده‌اند آن وقت شما آقایان نماینده می‌خواهید همین جا بنشینید و حرفی نزنید. او سپس وسایل خود را جمع کرد و در این لحظه دیگر اعضا نیز از وی حمایت کردند.

در واکنش به این ماجرا؛ سرانجام چمران قبول کرد که تذکرات مطرح شود اما هر نماینده بیش از ٣ دقیقه صحبت نکند.

رئیس شورای شهر گفت: جلسه قبلی همه به تذکر گذشت. آقایان دوربین و رسانه می‌خواهند؟

حافظی در پاسخ به وی گفت: بله باید رسانه‌ها بدانند چه اتفاقی افتاده است. اگر مشروح جلسه شنبه پخش می‌شود ما صحبتی نداریم.

بعد از تذکر دبیر شورا، عباس جدیدی با گمان اینکه نوبت وی است؛ قصد داشت صحبت کند که محسن پیرهادی با اعتراض به وی گفت: نوبت خانم راستگو هست. من خودم حواسم به نوبت‌ها هست. امروز حوصله ندارم و اعصابم خرد است. لطفا بنشینید.

در این لحظه عباس جدیدی عصبانی شد و خطاب به وی گفت: حواست باشد چه جوری با من حرف می‌زنی. مگر تو کی هستی که اینطور با من حرف می‌زنی؟ دور برت داشته است؟ نمی‌دانم این صندلی داغ چه حکایتی دارد که هرکس رویش می‌نشیند جوگیر می‌شود؟!

با شدت گرفتن بحث‌ها؛ حبیب کاشانی به سمت عباس جدیدی رفت و وی را آرام کرد.

۱۰ / در میدان مین زندگی می‌کنیم/ آرتیست‌های سینما هم در مسائل شهری عرض‌اندام می‌کنند

عباس جدیدی در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه ضروری است بودجه به سمت بخش سرمایه برده شود، گفت: مهمترین اولویت‌های شهر تهران حمل و نقل ریلی، ایمن‌سازی و هوشمندسازی تهران است.

وی ادامه داد: با توجه به ناایمن بودن شهر تهران که در میدان مین زندگی می‌کنیم، هوشمندسازی تهران از اهمیت زیادی برخوردار است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ضدانقلاب سعی می‌کند در وحدت مردم رخنه ایجاد کند، گفت: چند روز پیش رضا پهلوی برای شهدای آتش‌نشان ما از عنوان هلاکت استفاده کرد و نتانیاهو دم از رفاقت با مردم ایران زد. این درحالی‌ست که ما با رژیم کودک‌کش رفاقت نمی‌کنیم.

جدیدی با اشاره به اینکه حتی آرتیست‌های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض‌اندام می‌کنند، اظهار کرد: این افراد بدون حتی یک سناریو نمی‌توانند شاخ بز را جدا کنند.

این عضو شورای شهر با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات، اظهار کرد: باید اعضا گزارش عملکرد خود را ارائه دهند، تا مشخص شود در این چهار سال چه کسی برای خود کار کرده و چه کسی برای مردم؛ مردم از ما پاسخ می‌خواهند.

۱۰:۱۷/ چرا شهرداری بودجه ٢٠ میلیاردی آتش‌نشانی را نداد؟/ چرا خبرنگاران را از محوطه خارج می‌کنید؟

حافظی نیز در ادامه این جلسه یادآور شد: روز پنجشنبه در تشییع شهدای آتش‌نشان، محاکمه مسببان را خواهیم خواست.

وی افزود: قوه قضائیه باید بدون ملاحظات سیاسی وارد بررسی حادثه پلاسکو شود. انحصار خبررسانی پلاسکو باید شکسته شود. بر چه اساسی خبرنگاران و عکاسان را از محوطه خارج می‌کنند؟ امکان دارد عکاسان برای برخی ملاحظات بهتر باشد؛ حضور نداشته باشند، این قابل قبول است اما برای چه خبرنگاران را بیرون می‌برید؟!

این عضو شورای شهر تصریح کرد: رسانه ملی به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی؛ افرادی را دعوت کند که اولویت آنها مردم باشد نه افرادی که در این سال‌ها نشان دادند اولویت‌هایشان چیست.

وی یادآور شد: برای چه شهرداری بودجه ٢٠ میلیاردی را به آتش‌نشانی نداد؟ از ردیف بودجه آتش‌نشانی ۵۵ میلیارد محقق شد اما فقط ٢١ میلیارد آن داده شد.

عضو شورای شهر گفت: آقایان حقایق را کتمان نکنید. دروغ نگویید. نروید در رسانه بگویید ۴۵ میلیارد به آتش‌نشانی دادیم. هرکس سند دارد این رقم پرداخت شده؛ ما او را روی چشم می‌گذاریم.

وی افزود: از مدیرانی که خودشان بخشی از مساله هستند انتظار بیان حقایق را نداریم. صادق باشید.

۱۰:۲۶/ واکنش به فیلم منتشر شده از شهردار تهران/ اخطارهای پلاسکو باید به بنیاد مستضعفان فرستاده می‌شد

محسن سرخو در صد و بیست و سومین جلسه شورای شهر، در تذکر پیش از دستور خود، گفت: روز یکشنبه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد با این مضمون که شهردار در سال ۹۳ به شورا درخصوص ساختمان پلاسکو تذکر داده و شورا اقدامی نکرده است و در آن فیلم تمام تقصیرها گردن شورا انداخته شده است.

وی ادامه داد: برای روشن شدن افکار عمومی لازم است توضیحاتی را ارائه دهم؛ این جلسه بعد از حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری که متاسفانه دو نفر از هموطنان ما کشته شدند، برگزار شد. باید آن موقع شهردار استعفا می‌داد اما ما را متهم به سیاسی‌کاری کردند، شاید اگر قالیباف استعفا داده بود امروز شاهد این اتفاق نبودیم.

سرخو تصریح کرد: مطابق قانون، اخطار باید به مالک داده شود نه صاحب سرقفلی و یا مستاجر؛ اخطارهای پلاسکو باید به بنیاد مستضعفان فرستاده می‌شد. شورا بعد از حادثه خیابان جمهوری چهار مصوبه داشت که شهرداری را مکلف کرده بود استانداردهای ایمنی، آتش‌سوزی و استحکام‌سازی را به شورا ارائه دهد. در آن مصوبه شهرداری مکلف شده بود هلی‌کوپتر و تجهیزات جدید آتش‌نشانی تهیه کند.

وی در پایان گفت: مردم از ما انتظار دارند به این حادثه رسیدگی کنیم و شهرداری را مکلف کنیم به یگان هوایی مجهز شود و صداوسیما به‌جای این برنامه‌های بی‌محتوا، برنانامه‌های آموزشی برای مقابله با آتش پخش کند. قیمت یک هلی‌کوپتر آتش‌نشان ۱۰ میلیارد است اما شهرداری آن را تهیه نکرد.

۱۰:۵۹/ نباید مراسم تشییع را تبدیل به مرده‌باد یا زنده‌باد کنیم

در این بخش از جلسه؛ مجتبی شاکری خطاب به رحمت‌الله حافظی گفت: این حرف زشت است که ما روز پنجشنبه و در زمان تشییع پیکرها؛ محاکمه مقصران را مطالبه کنیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم عزاداری کنیم پس نباید این مراسم عظیم را تبدیل به مرده‌باد یا زنده‌باد کنیم. ما همه داغدار اتفاق پلاسکو هستیم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: چند روز قبل هم من به آقای حافظی گفتم الان وقت محاکمه نیست و باید بگذاریم شرایط آرام‌تر شود.

در این زمان؛ حافظی در پاسخ به شاکری گفت: قرار نیست در مراسم تشییع، مقصران یا مسببان معرفی شوند. آقای شاکری از صحبت‌های من بد برداشت کرده‌اند.

۱۰:۵۹/ ۲ درصد عوارض دریافت پروانه به آتش‌نشانی اختصاص یابد

علیرضا دبیر در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه حادثه پلاسکو سنگین بود اما می‌توان این تهدید را تبدیل به یک فرصت کرد و انقلابی در بحث ایمنی در شهر تهران ایجاد کرد، گفت: بودجه آتش‌نشانی در سال ۹۱ ، ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است که با کمک شورای شهر این رقم در بودجه سال  ۹۵ به ۵۳۵ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: قرار شد بودجه آتش‌نشانی در سال ۹۵ در سه ردیف خرید تجهیزات، توسعه ایستگاه‌ها و حقوق و دستمزد هزینه شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد شهردار تهران برای بودجه سال ۹۶ آتش‌نشانی ۶۱۵ میلیارد تومان بوده است، پیشنهاد داد: ۲ درصد عوارضی که شهروندان بابت عوارض دریافت پروانه پرداخت می‌کنند به‌جای واریز شدن به حساب خزانه شهرداری به آتش‌نشانی تخصیص یابد.

دبیر خاطرنشان کرد: باتوجه به آیین‌نامه مالی و معاملاتی این دو درصد باید تنها صرف خرید تجهیزات شود و به حقوق و دستمزد تعلق نگیرد.

۱۱:۱۶/ بنابر اعلام هیات امنای پلاسکو در طبقات بالا مخزن گازوئیل وجود نداشته/هیچ کارگاه تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده است

احمد مسجدجامعی در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران درباره جلسه امروز صبح هیئت مدیره ساختمان پلاسکو با اعضای شورای شهر تهران گفت: براساس سخنان اعضای هیئت امنا هیچ کارگاه تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده و به همین دلیل ابزار تولیدی چندانی در آوار باقی نمانده است. همچنین وجود مخزن گازوئیل در طبقات بالا به هیچ وجه صحت ندارد و منبع آب آتش‌نشانی و منبع آب شرب در پشت‌بام وجود داشته است.

وی ادامه داد: بنابر اعلام حاضران در جلسه؛ شغل پلاستیک‌فروشی در کل مجموعه نبوده و داخل رواهروها و راه‌پله‌ها نیز به هیچ وجه انبار کالا نبوده است.

مسجدجامعی اظهار کرد: آتش‌نشانی تنها یک بار اخطاریه‌ای به شورای ساختمان در خصوص ضرورت ایجاد پله فرار داده است که این اخطاریه توسط شورای ساختمان به نماینده مالک در طبقه چهاردهم ساختمان که دفتر مالک (بنیاد مستضعفان) تحویل شده است.

این عضو شورای شهر افزود: براساس اعلام هیئت امنای ساختمان پلاسکو طی بازدید آتش‌نشانی در چند ماه گذشته از این ساختمان اعلام شده که وضعیت شیر و شلنگ‌های داخل پلاسکو که از قبل تعبیه شده قابل قبول است و آتش‌نشانی نقص اصلی را نداشتن پله فرار در ساختمان اعلام کرده است.

مسجدجامعی ادامه داد: در این جلسه بر فداکاری، همکاری و شجاعت آتش‌نشانان در این حادثه تاکید شد و همچنین ایجاد ساختمان در محل فعلی مورد تقاضای نمایندگان و کسبه بود.

این عضو شورای شهر در پایان ضمن دعوت از مردم برای شرکت در مراسم تشییع آتش‌نشانان از فداکاری آنها تقدیر کرد.

وی همچنین در پایان گفت: ‌شرکت‌کنندگان از طرف هیئت امنای ساختمان پلاسکو آقایان البرزپور، جوادی، ابراهیم خانی، ابراهیمی و محمدی بوده‌اند.

۱۱:۳۷/ آتش‌نشانی بارها به شهرداری؛ شورای‌عالی شهرسازی شهرسازی و بنیاد مستضعفان اخطار داده بود

در ادامه اقبال شاکری از ارسال نامه ۸ صفحه‌ای آتش‌نشانان به شهردار تهران در رابطه با ساختمان پلاسکو خبر داد.

شاکری گفت: آتش‌نشانی چندین بار طی یک نامه ٨ صفحه‌ای به همه ارگان‌ها از شهرداری و شورای‌عالی شهرسازی گرفته تا بنیاد مستضعفان کتبا و رسما در مورد خطرات ساختمان پلاسکو اخطار داده بود و حتی یک مانور در این ساختمان برگزار کرد اما هیچکدام از این ارگان‌ها به این اخطار توجه نکردند.

 ۱۱:۲۳/ شهرداری به دنبال فرافکنی در حادثه پلاسکو است

غلامرضا انصاری نیز در جلسه امروز شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان گفت: اخیرا امپراطوری رسانه‌ای شهردار تهران در شرایطی که دل ملت و خانواده شهدای آتش‌نشان خون است؛ دست از فرافکنی برنداشته و به دنبال یافتن شریک جرم برای فرار از مسئولیت خود است.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر و نهادهای مربوطه پس از پایان ماجرا به این مساله خواهند‌ پرداخت، اظهار کرد: ضروری است در شرایط موجود تمام هم و غم ما معطوف به رسیدگی به این بحران و دلجویی از خانواده شهدا باشد.

در بخش خرید تجهیزات آتش‌نشانی تنها ۴۰ میلیارد تومان تحقق یافته است

در ادامه معصومه آباد درباره بودجه آتش‌نشانی در بخش خرید تجهیزات در سال ۹۵ عنوان کرد: بودجه آتش‌نشانی در بخش خرید تجهیزات ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که ۲۰ میلیارد تومان اصلا ابلاغ نشده و از ۷۰ میلیارد تومان محقق شده تنها ۴۰ میلیارد تخصیص یافته است و این آخرین اخبار درباره بودجه آتش‌نشانی در بخش خرید تجهیزات در سال ۹۵ است.

۱۱:۵۵/ تمام حقوق شهدا به آتشنشانان شهید تعلق بگیرد

محمدمهدی تندگویان در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه پایگاهی از فرزندان شهید سراسر کشور راه‌اندازی کردیم و تا این لحظه ۲۰ هزار فرزند شهید ازسراسر کشور دعوتم را لبیک گفته‌اند، گفت: درخواست ما فرزندان شهید آن است که شهدای آتش‌نشان از شهید خدمت به شهید ایثارگر تبدیل شوند و تمام حقوق شهدا به آنها تعلق گیرد.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها، شهرداری و اعضای شورای شهر می‌خواهم که در این زمینه به ما کمک کند.

۱۲:۰۵/ منتقدان حادثه پلاسکو اجازه اعتراض نیافتند

در ادامه جلسه؛ معاون شهردار در زمان بررسی بودجه از شهرداری تهران در حادثه پلاسکو دفاع کرد اما ریاست شورا اجازه اعتراض و صحبت به اعضای منتقد شورا را نداد.

در هنگام بررسی بودجه ناصر امانی (معاون برنامه‌ریزی شهرداری) با انتقاد از حملاتی که به شهرداری صورت گرفته گفت: آتش‌نشانی هیچ کمبودی ندارد و کاملا تجهیز است این بی‌انصافی است که درمورد شهرداری این جوسازی‌ها صورت می‌گیرد.

غلامرضا انصاری با صدای بلند خواهان قطع سخنان معاون شهرداری شد و به همراه وی حافظی و احمد حکیمی‌پور نیز به این روند اعتراض کردند.

انصاری خطاب به چمران گفت: اگر ایشان می‌خواهد در مورد پلاسکو حرف بزند باید به ما هم وقت بدهید اما با وجود این تذکرات چمران به امانی اجازه داد حرف بزند و نگذاشت منتقدین حادثه پلاسکو در این مورد صحبت کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *