تعطیلات آخر هفته کجا برویم؟ گشت‌وگذار از «بدره» تا «دره شهر»/ آتش و نان ساجی و برف

 

گردشگری ایلام

 

ایلام- زمستان است و شهر بدره و دره شهر از توابع استان ایلام با زیبایی های منحصر به فرد از جمله رودخانه سیمره در کنار کوه های زیبا چشم به راه طبیعت گردان زمستانی هستند.

 

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: با سفر به شهرهای استان ایلام می توان هم شاهد تاریخ ۱۰ هزار ساله استان بود، هم زیبایی های خدادادی را دید که استان را به حق «عروس زاگرس» نامید.

در جنوب استان ایلام شهرستان های بدره و دره شهر با آثار تاریخی و طبیعی متعددی میزبان گردشگران زمستانی هستند، از رودخانه سیمره و تنگه ای به اسم «تنگه کافرین» راه دسترسی از مسیر ایلام-بدره در روستای جابر قابل مشاهده است.

تنگه کافرین امروزه به یک مکان کاملا توریستی تبدیل شده واز همه اقصی نقاط استان به این منطقه سفر می کنند، بسیاری از جوانان در این منطقه قایق هایی برای مسافران وگردشگران تهیه کرده اند و لذت تفریح در کافرین را دوچندان کرده است.

علاوه بر قایق سواری در رودخانه سیمره می توان با ماهیگیری از رودخانه بر تفریح و نشاط خود افزود، البته صحنه های چشم نواز عبور رودخانه بین تنگه چشم هر گردشگری را خیره می کند.

گردشگری در جنوب استان ایلام رامی توان بعد از تنگه کافرین ادامه داد و به سد سیمره رسید که امروزه دارای مناظر بی نظیری برای طبیعت گردان استگردشگری در جنوب استان ایلام را می توان بعد از تنگه کافرین ادامه داد و به سد سیمره هم رسید که امروزه دارای صحنه های بی نظیری برای طبیعت گردان است.

بعد از تماشای سد سیمره می توان به روستاهای شهرستان بدره هم سری زد، از تنگه زرانگوش گرفته تا انبارهای تاریخی روستای زید، هر کدام دارای جذابیت های خاصی برای گردشگران است.

جاذبه های شهرستان بدره که بیشتر طبیعی هستند را می توان با عروس روستاهای استان ایلام یعنی روستای کلم به پایان برد، روستای کلم به دلیل چشم اندازهای زمستانی اش برای گردشگران فصل زمستان بسیار چشم نواز است.

سفر به شهرستان دره شهر

بعد از سیر وسفر در شهرستان بدره ادامه سفر به شهرستان دره شهر در ۴۵ کیلومتری بدره خالی از لطف نیست، شهرستانی که به عنوان پایتخت ساسانیان شهرت دارد و تاریخ وکهن این منطقه زبان زد عام وخاص است.

شهرستان دره شهر به شهر قلعه های تاریخی استان مشهور است، میرغلام، میرمکان از قلعه های معروف در روستاهای دره شهر هستند که می توان در کنار مناظر طبیعی نظاره گر این تاریخ کهن هم بود.

اوج زیبایی های شهرستان دره شهر در تنگه بهرام چوبین شاه ساسانی نهفته است، جایی که تاریخ و طبیعیت باهم تلفیق شده و این اثر معروف را به وجود آورده است، این اثر تاریخی طبیعی که ثبت ملی هم شده دارای بیشترین بازدید گردشگران در طول سال استاوج زیبایی های شهرستان دره شهر در تنگه بهرام چوبین شاه ساسانی نهفته است، جایی که تاریخ و طبیعیت باهم تلفیق شده و این اثر معروف را به وجود آورده است، این اثر تاریخی طبیعی که ثبت ملی هم شده دارای بیشترین بازدید گردشگران در طول سال است.

برای دیدن تنگه بهرام چوبین باید از سمت شهرستان دره شهر به پلدختر حرکت کرد، دژ بلندی که بر پیکره کبیرکوه نقش بسته و لحظاتی شگفت انگیر برای گردشگران فراهم کرده است.

تاریخ شهرستان دره شهر به آسانی قابل عبور کردن نیست چراکه زیبایی های رودخانه سیمره در این شهرستان نیز ادامه پیدا کرده و پل تاریخی گاومیشان در مسیر رودخانه سیمره مرز استان ایلام و استان لرستان قرار گرفته است.

این اثر تاریخی که در سبک معماری بی نظیر است بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است چرا که هم نظاره گر رودخانه سیمره هستند و هم بخشی از تاریخ به جامانده از دوران ساسانیان را در سیمره نظاره گر هستند.

شهر تاریخی سیمره به عنوان بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور هم در شهرستان دره شهر واقع شده که یکی از آثار مهم با ۹ فصل کاوش در انتظار ثبت جهانی است، امروز بسیاری از گردشگران و باستان شناسان از این اثر مهم بازدید می کنند.

دره شهر دربحث گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد، آن قدر حرف که بسیاری از ناگفته های تاریخ کهن این سرزمین در تنها موزه باستان شناسی ایلام واقع در این شهرستان قرار گرفته است.

بیشتر آثار تاریخی موزه باستان شناسی مربوط به شهر تاریخی سیمره است، سفال هایی در این موزه قرار گرفته که نشان از قدمت بالای شهرسازی در این منطقه دارد.

در  طول مسیر شهرستان بدره و دره شهر می توان با تماشای کوه های سربه فلک کشیده و درختان بلوط استان هم انس گرفت، در تمامی استان ایلام جنگل های بلوط جلوی چشم گردشگران است.

مهمان نوازی مردم استان ایلام که از گذشته تاکنون زبان زد عام و خاص بوده را در سفر به این دو شهرستان می توان به خوبی مشاهده کرد، می توان پایان سفر را با خرید سوغاتی نظیر بژی برساق، نان ساجی، ماهی قزل آلای کلم، برنج محلی دره شهر به اتمام رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *