گفت‌وگو با «مسعود جعفری‌جوزانی» اعتراض و انصراف بی‌سابقه در فجر ٣۵ فریدون جیرانی از نامزدهایی که انصراف دادند، تشکر کرد و نوشت: این اعتراض در تاریخ جشنواره ثبت شد


رضا آشفته: همه بر این باور هستند که در این ٣۵ سال برگزاری جشنواره فیلم فجر این‌همه اعتراض و  انصراف چشمگیر نبوده و این خود تنها دلیلی است برای پایمال‌شدن حق آنهایی که دلشان می‌خواهد به این ناداوری‌ها با صراحت بیان اعتراض کنند، اما درمقابل، نه دبیر جشنواره و نه وزیر ارشاد نتوانسته‌اند پاسخ درخورتأملی را برای پیشگیری از این توفان اعتراضات بیان کنند.  علی معلم، منتقد، اعتراضش را این‌گونه نشان داد: گویا داوران جشنواره دوبین بودند؛ بازیگری که در یک فیلم خوب است، در فیلم دیگری نامزد شده. در گذشته شاهد ده‌ها مورد تقلب در آرای مردمی جشنواره بوده‌ام. اگر می‌خواهیم همدیگر را متهم نکنیم، شفافیت داشته باشیم. بازشدن پرونده دوتابعیتی‌بودن دبیر و پنج نفر از داوران جشنواره در برنامه هفت از شبکه سوم سیما هم از آن مواردی است که فعلا بحث چگونگی داوری‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده. در این برنامه بیان شد: وقتی داوری سال‌ها فیلم نساخته و در خارج زندگی کرده، نتیجه‌اش همین می‌شود. 
انصراف کارگردان «ویلایی‌ها»
منیره قیدی، کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» که برای فیلم‌نامه این اثر به‌طور مشترک با ارسلان امیری، نامزد دریافت سیمرغ شده بود، از این نامزدی کناره‌گیری کرد. این کارگردان نوشت: «حضور در هر رقابتی و تن‌دادن به قواعد داوری بخشی مهم از روحیه کمال‌طلبی و حتی جاه‌طلبی هر هنرمندی است.» 
دو انصراف دیگر
مدیر فیلم‌برداری و طراح صحنه فیلم «خفه‌گی» که به‌ترتیب برای فیلم‌های «گشت ٢» و «بدون تاریخ، بدون امضاء»، نامزد دریافت سیمرغ بودند، هم از ادامه داوری انصراف دادند. مسعود سلامی و محسن نصراللهی نوشتند: از کودکی به رسم ادب، از پدران و مادرانمان آموختیم که همیشه به نظر دیگران احترام بگذاریم و به‌همین‌دلیل در ابتدای این یادداشت به احترام تمام اهالی سینما، داوران، هیئت انتخاب و تمام عوامل کاندیداشده و نشده کلاه از سر برمی‌داریم و باز هم با‌احترام و کسب اجازه از دو کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های «گشت ٢»، سعید سهیلی و «بدون تاریخ، بدون امضاء»، «وحید و علی جلیلوند» نه‌فقط به دلیل ناداوری و اعمال سلیقه هیئت داوران، بلکه به دلیل نادیده‌گرفتن و چشم‌بستن (چراکه اعتقاد شخصی‌مان است که کار داور بازکردن چشم‌هاست، نه ندیدن و به عمد پشت‌کردن به آثار) روی فیلمی که همه عوامل آن در نطفه دچار «خفه‌گی» شدند و در هیچ بخشی لایق حتی کاندیدابودن هم نبودند، به این وسیله انصراف خود را از بخش داوری جشنواره اعلام می‌داریم. 
فیلم چراغ‌های ناتمام
کارگردان «چراغ‌های ناتمام» هم از دیگر معترضان داوری جشنواره فیلم فجر بود که از غیرمنطقی‌بودن داوری‌ها به‌شدت انتقاد کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی سلطانی، کارگردان فیلم «چراغ‌های ناتمام»، که فیلمش در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی نامزد دریافت سیمرغ جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر شده است، در نامه‌ای به روند داوری این دوره از جشنواره اعتراض کرد. 
سارا و آیدا
طراح جلوه‌های ویژه بصری فیلم «سارا و آیدا» درباره حاشیه‌های به‌وجودآمده درباره نامزدی این فیلم در بخش جلوه‌های ویژه میدانی توضیح داد. بهنام خاکسار، طراح جلوه‌های ویژه بصری فیلم «سارا و آیدا»، درباره کاندیداشدن این فیلم در بخش جلوه‌های ویژه میدانی گفت: این فیلم جلوه‌های ویژه میدانی نداشته است و همه صحنه‌های مربوط به تصادفی که در فیلم ساخته شده از سوی من با استفاده از تکنیک ویژوال انجام شده است. 
دفاع جیرانی از معترضان
فریدون جیرانی از نامزدهایی که انصراف دادند، تشکر کرد و نوشت: این اعتراض در تاریخ جشنواره ثبت شد. همکاران عزیز، خانم منیره قیدی و آقایان مسعود سلامی و محسن نصراللهی، فکر نمی‌کنم تا آنجایی که من به یاد دارم کاندیدایی در ٣۵ سال جشنواره انصراف داده باشد. این نخستین‌بار است. شما با احترام به همه کاندیداها اعتراض کردید به «حقی» که نادیده گرفته شده بود، (حقی) که مخالفان و موافقان فیلم برای شما قائل بودند و در همه‌جا گفتند و نوشتند.  
پاسخ دبیر
دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: آنهایی که از نامزدی در جشنواره فیلم فجر انصراف داده‌اند میل خودشان است. 
وزیر ارشاد: اعتراض وارد نیست
وزیر ارشاد از تشکیل کمیته‌ای به سرپرستی مشاور عالی خود برای رسیدگی به اعتراض‌های صورت‌گرفته درباره داوری‌های جشنواره فیلم فجر خبر داد. رئیس سازمان سینمایی هم این کمیته را همراهی می‌کند. صالحی‌امیری با بیان اینکه اطلاعی از دوتابعیتی‌بودن داوران جشنواره ندارم، گفت: وجود مسئولان دوتابعیتی در وزارت ارشاد را تکذیب می‌کنم. 

images

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *