کاج ۷۰۰ ساله تربت حیدریه در سایه یک ساختمان

تربت حیدریه- ایرنا- مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: ثبت درخت کاج ۷۰۰ ساله این شهرستان در شمار آثار طبیعی ملی، به علت ساخت یک ساختمان نابجا در مجاورت درخت معطل مانده است.

علی محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این درخت کهنسال در روستای کاج از توابع بخش مرکزی در ۱۵ کیلومتر شهر تربت حیدریه واقع است که از مدتی پیش پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی مطرح شده است.
وی افزود: در دوره پیشین شورای اسلامی، دهیار وقت روستای کاج مرتکب اشتباه بزرگی شده و مجوز ساخت یک بنای ۲ طبقه را در نزدیکی این درخت کهن را صادر کرده بود که اکنون همین مساله سدی بر سر راه ثبت درخت شده است.
وی گفت: یکی از ایراداتی که کارشناسان مربوط در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به پرونده ثبت درخت کاج می گیرند، همین ساخت بنا در جوار این درخت است.
محمدی افزود: البته ثبت آثار طبیعی، علاوه بر میراث فرهنگی، نیازمند اظهار نظر کارشناسان دستگاه های دیگری چون منابع طبیعی و محیط زیست نیز هست که این نیز در تاخیر ثبت کاج مزبور موثر بوده است.
به گفته وی با این حال پرونده در فهرست پرونده های ثبتی برای بررسی قرار گرفته و اوایل سال آینده کار مطالعاتی آن با جدیت آغاز می شود.
محمدی در خصوص مشخصات درخت نیز گفت: کاج کهن تربت حیدریه از قدیم ترین آثار طبیعی شهرستان است که کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی عمر آن را بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال برآورد کرده ‌اند و البته برخی گمانه ‌زنی‌ها نیز این درخت را تا ۲ هزار سال تخمین زده‌اند که باید بررسی بیشتری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه سایه ‌انداز این درخت ۱۹ متر مربع است، افزود: درخت کاج کهنسال تربت حیدریه ۱۲ متر ارتفاع و ۲ متر و ۳۲ سانتیمتر قطر دارد و مالکیت آن عمومی است.
از مجموع ۷۰ اثر تاریخی شناخته شده در تربت حیدریه، ۴۶ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که ۳۵ مورد آن بنا و بقیه محوطه و تپه های تاریخی هستند. 
صنعت ابریشم کشی یا چله کشی تربت حیدریه نیز در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *