نخستین نشست خبری وزیر جدید ارشاد شجریان مورد تکریم ماست

شرق: سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد، پس از صدروز آمده بود تا در نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از عملکردش، پاسخ‌گوی پرسش‌ها و انتقادهای رایج در فضای فرهنگی و هنری کشور باشد. صالحی‌امیری در این نشست درباره محمدرضا شجریان و اینکه آیا می‌تواند کنسرت برگزار کند یا نه، گفت: ما برای ایشان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم در این ایام فاطمیه و دعای خیر مؤمنان ایشان شفای عاجل پیدا کند. آنچه برای ملت مهم است، سلامتی ایشان است و ما دعاگو هستیم. او بار دیگر در پایان همین نشست با اصرار خبرنگاران دراین‌خصوص گفت: مجوز آلبوم ایشان صادر شده و با همین انتشار آلبوم، پیام خود را به اصحاب فرهنگ و هنر منتقل کرده‌ایم که استاد شجریان یکی از شخصیت‌های بزرگ فرهنگ و هنر کشور هستند و مورد تکریم ماست.
رستاخیز و کاناپه
صالحی‌امیری درباره آخرین وضعیت دو فیلم «رستاخیز» و «کاناپه» گفت: با حضور سه نفر از صاحب‌نامان این حوزه و به‌همراه آقای درویش جلساتی برگزار شده و ما به تفاهمات اولیه‌ای رسیده‌ایم که نتیجه از سوی خود آقای درویش اعلام می‌شود.
وزیر ارشاد درباره فیلم «کاناپه»، به کارگردانی کیانوش عیاری تأکید کرد که آقای عیاری از صاحب‌نامان سینمای ایران است و افزود: به مشاور عالی وزارتخانه و رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام تا جلسه مستقلی با ایشان برای تصمیم‌گیری برگزار شود، اما بااین‌حال عمده بحث مربوط به فیلم «کاناپه» فقهی است و باید بدون بحث‌های تبلیغی کار را دراین‌باره دنبال کنیم. صالحی‌امیری درباره اینکه افزایش بودجه اعلام‌شده از سوی او برای تئاتر به‌طور مشخص به کدام بخش‌ها تعلق خواهد گرفت و آیا تا پایان سال مطالبات تئاتری‌ها پرداخت خواهد شد تا مانند سال گذشته به شب سال نو نرسد؟ اظهار کرد: براساس گزارشی که از معاونت هنری دریافت کرده‌ام، به‌طور تقریبی پس از جشنواره تئاتر فجر ۱۲۰ تا ۱۴۰ نمایش هر شب در سالن‌های تهران اجرا می‌شوند، درحالی‌که در سال ۹۱ میزان اجرای تئاتر در سالن‌های تهران متوسط ۲۰ اجرا بود.
بودجه دوبرابری تئاتر
وزیر ارشاد از حضور نسل جدید در تئاتر به نیکی یاد کرد و خواهان توجه و حمایت ویژه شد؛ حمایتی که باعث تقویت تئاتر شود. او گفت که توجه وزارت ارشاد به گروه‌های تئاتری و زیرساخت‌ها به‌ویژه با اولویت‌دادن به شهرستان‌هاست و تأکید ‌کرد افزایش دو برابری بودجه تئاتر در سال ۹۶ قطعی است. وزیر ارشاد درباره صحبت‌های اخیرش مبنی‌بر طرح عدم سخت‌گیری در حوزه نشر و ممیزی گفت: با هرگونه سخت‌گیری در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری مخالف هستیم، چون فرهنگ و هنر حوزه‌ای نرم است. این حوزه با انسان‌ها و روح آنها سروکار دارد و از جنس تعامل، گفت‌وگو و مذاکره است؛ پس با هر نوع سخت‌گیری مخالف هستم.
تعامل و نظارت
او افزود که این به معنای عدم نظارت نیست. سوءبرداشتی که از حرف‌های بنده شد، این بود که ما بر این باوریم که جامعه فرهنگ و هنر برای رعایت خطوط قرمز نظام بالغ شده و الان در بهترین شرایط تعاملی با اصحاب فرهنگ و هنر هستیم. سخن من این بود که ما به‌دلیل آنکه باید در چارچوب قانون عمل کنیم، مجبور به اعمال نظر هستیم، اما میزان اعمال نظارت بر کتاب به کمترین میزان خود پس از انقلاب اسلامی رسیده و دلیل آن‌هم آشنایی اصحاب فرهنگ با خطوط زرد و قرمز نظام است.  او موضوعاتی همچون نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، وحدت و ایران را جزء خطوط قرمز دانست و گفت: امسال بیش از ۶۷‌ هزار مجوز صادر کرده‌ایم که بیش از ۴۵‌ هزار مورد آن چاپ اول است و از این تعداد حدود ۵۶ مورد اعمال نظارت شده‌اند که آن‌هم به دلیل طرح مباحثی در زمینه ایجاد تفرقه میان اقوام یا فُرُق اسلامی و نیز محتوای خشونت‌آمیز بود.
بنا بر گفته او، وزارت ارشاد وظیفه خود می‌داند که امنیت بیان، فکری و قلم اصحاب رسانه را تضمین کند و تمام فرهنگ و هنر باید امنیت داشته باشند. وزیر ارشاد درباره لزوم شفاف‌سازی هزینه‌ها و بودجه‌های جشنواره فجر نیز گفت: در ابلاغیه به سازمان معاونت سینمایی و معاونت هنری در همان ماه‌های اول حضورم در وزارت ارشاد اعلام شد از مدیران آن حوزه درخواست کردم شفافیت حوزه‌های مالی و غیرمالی را به‌عنوان یک ضرورت لحاظ کنند. شفافیت در همه حوزه‌ها، بحث یارانه‌ها، سینما، مجوزها و… قطعا مردم برای دانستن این موارد محرم‌ترین‌ها هستند.
اعلام سیاست، نه اعمال فشار
وزیر ارشاد معتقد است او هم مثل همه مردم درست در شب اختتامیه مطلع شده برگزیدگان سیمرغ‌ها چه کسانی هستند. البته برای پیگیری انتقادهایی که مطرح می‌شود، کمیته‌ای را تشکیل داده که مسائل را حل‌وفصل کنند. دراین‌میان برخی از دایره نقد اخلاقی خارج شدند و به تخریب جشنواره پرداختند. باید به‌تدریج نقش نهادهای صنفی سینما؛ مثلا خانه سینما را در جشنواره پررنگ‌تر کنند و حضور سینماگران در عرصه اجرائی را بپذیرند. او به حضور خلاق و ذهن باز کارگردان‌های فیلم‌اولی در این جشنواره بسیار اشاره کرد و همچنین گفت که خانم‌ها در این دوره از جشنواره بسیار خوب درخشیدند: «از میان فیلم‌های جشنواره، کارگردان شش فیلم، خانم و ١٩ فیلم نیز کارگردان کار اول یا نهایتا دوم بودند. این مسئله نوید سینمایی پویا در سال‌های آینده را می‌دهد». وزیر فرهنگ همچنین در پاسخ به «شرق» درباره نقدهایی که به فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره وارد بوده و اینکه این موضوع به کمیسیون فرهنگی کشیده شده است، بیان کرد: سینما یک حوزه تخصصی است که از سال ۶۲ تا امروز، در ۳۵ سال جشنواره آن برگزار شده و همیشه نیز با حاشیه‌هایی همراه بوده است. من از تک‌تک اصحاب سینما و بزرگانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، تشکر می‌کنم؛ اما تقاضا دارم همگان به سازوکار جشنواره که خود آن را انتخاب کردید، تن دهید. مشاور عالی من امروز و فردا با دکتر ایوبی جلسه‌ای خواهد گذاشت تا در آن به اعتراضات جشنواره رسیدگی کنیم و مطمئن باشید در این فرایند، نتیجه‌گیری را یا من یا آقای ایوبی اعلام خواهیم کرد. دستگاه‌های فرهنگی با کمیسیون فرهنگی جلسات دائمی دارند و روز گذشته هم جلسه‌ای درباره حج داشتیم. طبیعی است وزارت ارشاد با مجلس تعامل داشته باشد و خوشبختانه در تعامل خوبی با کمیسیون فرهنگی هستیم و دراین‌باره مشکلی نداریم».
صالحی‌امیری درباره واگذاری نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی نیز اظهار کرد: «من به‌عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری و به‌عنوان وزیر ارشاد، عرض می‌کنم به‌تدریج تمام امور اجرائی نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور به اتحادیه و صنوف نشر واگذار خواهد شد». او با اشاره به نمایش الواح هخامنشی در ایران و موفقیتی که آن نمایشگاه داشت، اضافه کرد: «وقتی در موضوع ارسال آثار گنجینه ابهام ایجاد شد، دستور توقف را دادم و الان همه آنها در گنجینه ثبت و ضبط هستند. در این ماجرا نامه‌ای از «اشتاین مایر»، وزیر وقت امور خارجه آلمان، به آقای ظریف و بنده رسید و طبق تقاضای ما، دولت آلمان نگهداری و بازگشت آثار را تضمین کرد. با‌این‌حال پس از تضمین دولت آلمان موضوع را در دولت در دستور کار قرار دادیم و روال به این شکل است که باید مسئله در کمیسیون تخصصی دولت بررسی شود؛ اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *