۱۶۵ هزار واحد مسکن مهر در ایران، فاقد متقاضی معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت با جودی که تربت حیدریه جزو چهار شهر بزرگ خراسان رضوی است، اما به دلیل حاکمیت فضای یاس و ناامیدی در شهروندان، آنان تمایل چندانی به سرمایه گذاری در شهر خود ندارند. 

تربت حیدریه- ایرنا- عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: هم اکنون ۱۶۵هزار واحد مسکن مهر در کشور بدون متقاضی باقی مانده است.

به گزارش ایرنا مجید روستا روز چهارشنبه در نشست ستاد بازآفرینی محلات شهر تربت حیدریه افزود: این بدان معنا است که متولیان حوزه صنعت ساختمان باید قبل از اقدام به مجتمع سازی، نسبت به انتخاب، جانمایی و ساخت امکانات زیربنایی توجه ویژه مبذول دارند.
وی با بیان اینکه دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز همچنین باید روی الگوهای بومی مسکن کار کنند، گفت: بازنگری ، تقویت و تدوین سیاست های جدید در بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف و برنامه های احیا، بهسازی و نوسازی شهر باید در آغاز کار صنعت ساختمان سازی مورد توجه قرار بگیرند. 
روستا در ادامه به پیش نویس برنامه ششم توسعه اشاره و اظهار کرد: بر این اساس دولت موظف شده هر سال ۲۷۰ محله شهری را به عنوان نمونه انتخاب کرده و شاخص های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی آنرا ارتقاء داده و به متوسط میانگین شهری برساند. 
وی با انتقاد توسعه ناهمگن شهری در تربت حیدریه گفت: دست اندرکاران این شهر باید روی چهار محور سکونتگاه های غیررسمی، بافت تاریخی، بافت فرسوده و بافت روستایی، بخصوص در روستاهایی که در آستانه قرار گرفتن در حریم شهری هستند، توجه ویژه داشته باشند.
وی اظهار کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که غذای آنها را همین روستاییان تولید می کنند و نابودی روستا و به حاشیه راندن روستاییان، تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد و فرهنگ شهری خواهد داشت.
روستا افزود: منابع دولت بسیار محدود است، اما بخش دولتی با بهره گیری از منابع غیرمالی نظیر واگذاری زمین می تواند در ساخت و سازهای استاندارد با بخش خصوصی مشارکت داشته باشد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: ۵۰ درصد جمعیت شهر تربت حیدریه در بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه های غیرسمی نامناسب حاشیه شهر ساکن هستند و این بدان معنا است که این نقاط از دریافت خدمات عمومی مغفول مانده اند. 
احمدعلی موهبتی افزود: این در حالی است که با یک سری اقدامات کالبدی و بنیانی می توان روحیه امید را به شهروندان بازگردانده و ماندگاری آن ها را در شهر خود و همچنین علاقه به سرمایه گذاری در زادگاه خویش را در این افراد به وجود آورد.
وی گفت: با وجودی که تربت حیدریه جزو چهار شهر بزرگ خراسان رضوی است، اما به دلیل حاکمیت فضای یاس و ناامیدی در شهروندان، آنان تمایل چندانی به سرمایه گذاری در شهر خود ندارند. 
موهبتی افزود: در حالی که پروژه عمرانی تجاری 'زعفرانیه' در این شهر زمانی به عنوان یک فرصت بی بدیل تلقی می شد، اما اکنون خود به یک مایه نگرانی بدل شده است.
شهردار تربت حیدریه نیز گفت: پروژه زعفرانیه نه تنها تعطیل نیست، بلکه مجموعه مدیریتی آن با جدیت در حال انجام کار است و طبق برآورد ما در اوایل سال ۹۶ مرحله نخست آن به بهره برداری خواهد رسید. 
رمضانعلی شورابی افزود: مرحله نخست این پروژه که با گستره ۱۰٫۲ هکتار اجرا می شود، به مدت ۱۰ سال متوقف مانده بود اما بتازگی شورای اسلامی تربت حیدریه با صدور مصوبه ای اجازه ساخت و ساز را با رعایت قوانین به مالکان محدوده یاد شده داد و ادامه کار این پروژه از بن بست خارج شد.
وی با بیان اینکه شرکت عمران زعفرانیه از زیرمجموعه های شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران است، گفت: از این شرکت انتظار داریم به ما اجازه دهد با توجه به محدودیت منابع مالی، نسبت به جابه جایی و معاوضه زمین با مالکان اقدام کنیم تا مراحل بعدی پروژه نیز تکمیل شوند. 
شورابی افزود: در محدوده بافت فرسوده خلاء آتش نشانی، فضای سبز و دیگر امکانات خدماتی رفاهی مشاهده می شود که چنانچه اجازه اقدام داشته باشیم می توانیم این کمبودها را برطرف کنیم. 
مدیرعامل شرکت عمران و نوسازی زعفرانیه تربت حیدریه نیز گفت: گستره بافت فرسوده تربت حیدریه ۱۴۲ هکتار است که ۲۴ هکتار از این میزان به عنوان نقطه هدف برای بهسازی و نوسازی شهری انتخاب شده است.
مهدی اخلاقی پور افزود: ۱۰٫۲ هکتار از ۲۴ هکتار یاد شده به مرحله نخست پروژه زعفرانیه اختصاص دارد که در سال ۸۳ برای ساخت آن ۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت واگذار شد.
وی گفت: با این مبلغ بخشی از اراضی از مالکان خریداری و مجددا هزار میلیارد ریال دیگر اوراق مشارکت تقاضا شد که به دلیل بدهی قبلی، بانک عامل با پرداخت آن مخالفت کرد.
اخلاقی پور در بخش دیگری افزود: در سال ۹۲ نیز ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح بافت فرسوده یا ناکارآمد به تربت حیدریه اختصاص یافت که این رقم در پایان سال به ۴۰ میلیارد ریال تنزل یافت.
وی گفت: در نهایت رقم فوق برای کل استان به ۱۰۰ میلیارد ریال رسید که از این رقم ۷۵   میلیاردریال به مشهد و ۱۵ میلیارد ریال به سبزوار اختصاص یافت، اما چیزی نصیب تربت حیدریه نشد. 
مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *