برپایی شب انور خامه‌ای با حضور علاقه‌مندان و همراهان انور خامه‌ای از سوی مجله بخارا در محل کانون زبان فارسی برگزار شد.

 

سرویس فرهنگی، هنری: در ادامه سلسله شب‌های بخارا شب انور خامه‌ای با حضور علاقه‌مندان و همراهان انور خامه‌ای از سوی مجله بخارا در محل کانون زبان فارسی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، شب انور خامه‌ای آخرین برنامه از شب‌های بخارا بود که به پاس سال‌ها تلاش فرهنگی و سیاسی وی و به مناسبت صدمین سال تولد انور خامه‌ای برگزار شد.
علی دهباشی این برنامه را با تبریک صدمین سال تولد انور خامه‌ای آغاز کرد و خطاب به او گفت: وجه ادبی آثاری که شما درباره نویسندگان معاصر نوشتید از منابع مهم به شمار می‌رود. از آثار فلسفی و سیاسی نیز که ترجمه کردید به نوعی از آثار مهم اندیشه سیاسی به شمار می‌رود. تجربه روزنامه‌نگاری شما حائز اهمیت است. زندگی سیاسی شما نیز برای ما بسیار مهم است و خوشحال هستیم که تنها بازمانده۵۳نفر را در میان خود داریم. پس از سخنان دهباشی کیک تولد صدمین سال تولد انور خامه‌ای توسط خود او با تشویق حضار بریده شد.انور خامه‌ای از همه حضار تشکر کرد و گفت: خودم را کوچکترین تصور می‌کنم. من معلمی بودم که برای جوانان تلاش کردم و امروز هم مشتاق هستم که جوانان از کتاب‌های من بپرسند.
ملیحه خامه‌ای، دختر انور خامه‌ای، زندگی نامه‌ای از پدرش را برای حضار قرائت کرد.
سیدعبدالله انوار نیز در این مراسم در سخنانی گفت: دکتر انور خامه‌ای از جمله چهره‌های معاصر است که در زمینه‌های ادبی و فلسفی تحقیق کردند و در زندگی خود عمر خویش را وقف علم و مبارزه کرده و از هیچ کوششی دریغ نکردند. انور خامه‌ای حتی در دوران زندان هم تحقیق کرد زندان برای او یک فضای آکادمیک شد.صادق سمیعی نیز در ادامه این برنامه در سخنانی درباره انور خامه‌ای و چهار جلد از آثار وی که توسط سمیعی منتشر شده صحبت کرد.
هرمز همایون‌پور در ادامه این مراسم انور خامه‌ای را چهره‌ای دانست که به فعالیت اجتماعی می‌پرداخت و گفت: ایشان به روزنامه‌نگاری نیز توجه جدی داشت، انور خامه‌ای حتی وقتی که از اروپا بازگشت به تدریس پرداخت و معلمی برای او عشق بود. او سه جلد خاطرات منتشر کرد که دوران آشوب و امید آن دوران را برای ما روشن می‌کند و کاری ماندگار است.
انور خامه‌ای در آثارشان گفته‌اند که پیوستن به حزب توده اشتباه بوده و او به این امر اعتراف کرد.
وی در پایان تأکید کرد که نام انور خامه‌ای در تاریخ فرهنگ و سیاست ایران ماندگار خواهد ماند.
محمدعلی همایون‌ کاتوزیان نیز به این مراسم پیامی فرستاد که در بخشی از آن آمده است: انور خامه‌ای پیر روزنامه‌نگاری سیاسی ایران است. او در بیست سالگی به زندان افتاد و پس از رفتن رضاشاه مشکلاتی برای حزب توده پیش آمد. در آستانه ملی شدن صنعت نفت انور خامه‌ای گروهی را هماهنگ کرد. از قلم خامه‌ای آثار متعددی منتشر شده اما انور خامه‌ای این روزها ذوالقرنین خواهد شد. همچنین ابراهیم گلستان و امیر پیشدار پیام‌هایی به این مراسم فرستادند.
محمدعلی شهرستانی نیز در این مراسم درباره پدر انور خامه‌ای صحبت کرد که مربوط به دوران انقلاب مشروطیت بود. پدر ایشان مرحوم شیخ یحیی کاشانی در روزنامه ثریا و حبل‌المتین مطالبی منتشر می‌کردند و در زمان مشروطیت با حبل‌المتین که در ایران چاپ می‌شد همکاری می‌کردند. همچنین تمامی کارهای مدرسه رشدیه را پدر انور خامه‌ای برعهده گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *