مزار قطب الدین حیدر قبله گردشگران نوروزی در تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: مزار قطب الدین حیدر، با افزون بر ۱۲ هزار بیننده، بیشترین میزان گردشگر و بازدید کننده نوروزی را در این شهرستان داشت.

قطب‌الدین حیدر، از مشاهیر عارفان اواخر قرن ششم و اوائل قرن هفتم (درگذشتهٔ به ۶۱۸ ه‍.ق)، سرسلسلهٔ طریقت حیدریه بود که از ترکستان به زاوه مهاجرت کرد و در همانجا درگذشته و مدفون شد و شهر به حرمت او به تدریج تربت قطب‌الدین حیدر و بعدها تربت حیدری و سرانجام تربت حیدریه نام گرفت.

مقبره این عارف نامی مشتمل بر ایوانی مرتفع، ورودی و محوطه زیر گنبد است که در اصل از بناهای دوره تیموری است و با گنبدی ۲ جداره بر تاق نماهای شانزده گانه مستقر شده است.

این بنا در دوره شاه عباس صفوی به سال ۱۰۲۳ هجری به همت خواجه سلطان محمود تربتی حاکم تربت با مصالح سنگ و گچ و بسیار مستحکم مرمت و بازسازی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در طول تعطیلات نوروز امسال ۱۹۵ هزار و ۹۴۰ نفر از نقاط دیدنی این شهرستان بازدید کردند که این رقم نسبت به نوروز پارسال رشدی ۹ درصدی داشته است.

علی محمدی افزود: در مدت یاد شده ۱۱۲ هزار و ۳۰۸ مسافر و گردشگر از اماکن اقامتی این شهرستان از جمله مهمان پذیرها، مدارس، کمپ ها و سالن ها استفاده کردند که این رقم نسبت به نوروز پارسال ۲۲ درصد رشد را نشان می دهد.

وی گفت: همچنین در مدت یاد شده چهار هزار و ۳۹۴ بازدید و بازرسی نظارتی توسط کمیته مشترک ستاد نظارت از واحدهای مختلف خدماتی شهرستان صورت گرفت که از این تعداد ۱۲۰ مورد منجر به تذکر و سه فقره صدور اخطار کتبی شد که این فعالیت ها نیز از رشدی ۲۸ درصدی برخوردار بوده است.

محمدی، خدمات رسانی به مسافران نوروزی توسط اداره راهداری شهرستان را ۲ هزار و ۵۳۳ مورد عنوان و بیان کرد: نوروز امسال ۶ هزار و ۶۴۸ مسافر از طریق راه آهن و ۲۳ هزار و ۱۲۰ نفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جابه جا شدند.

وی مهمترین نقاط قوت ستاد خدمات سفر شهرستان از نگاه مسافران و گردشگران نوروزی را کیفیت مناسب پایگاه های خدمات رسان در مسیر عبور مسافران، ارایه مناسب ارزاق عمومی و فعال بودن اصناف خدمات رسان به مسافران، برپایی تورهای تربت گردی و نمایش های خیابانی، نصب نمادهای فرهنگی مناسب در سطح شهر و برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های نوروزی همراه با آیین و رسوم سنتی در روستاهای گردشگرپذیر در قالب نوروزگاه عنوان کرد.

محمدی در خصوص کمبودها و مشکلات نیز گفت: وضعیت نامناسب ورودی های شهر، کمبود تابلوهای معرفی محصولات برجسته شهرستان (زعفران و ابریشم) در مبادی ورودی، کمبود سرویس بهداشتی در اماکن گردشگری و داخل شهر، نبود واحد اقامتی مناسب در داخل شهر و نیز مشکلات مسیریابی در داخل شهر بویژه کمبود تابلوهای راهنمایی ستاد اسکان و معرفی جاذبه های گردشگری از مهمترین نقاط ضعف ستاد خدمات سفر در این خطه از نگاه گردشگران بوده است.

از مجموع ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده در تربت حیدریه، ۴۶ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که ۳۵ اثر از این تعداد بنا و بقیه محوطه و تپه تاریخی است.

شهرستان ۲۵۰ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *