وزیر امور خارجه: حمله به سفارت عربستان حماقت نبود، خیانت بود

شرق: ماجرای حمله به سفارت عربستان در تهران هرازگاهی به بهانه‌ای مطرح می‌شود و این روزها، دوباره به بهانه انتخابات مطرح شده‌ است. اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که درباره این حادثه تنها به موضع‌گیری دیپلماتیک در محکومیت و پیگیری پرداخته‌ بود، در جدیدترین سخنرانی‌اش به این حادثه از نگاه دیگری پرداخته‌است. او به هم‌زمانی دو تحول در آستانه اجرائی‌شدن برجام پرداخته که یکی حمله به سفارت عربستان و دیگری ماجرای بازداشت چند ساعته ملوانان آمریکایی در خلیج فارس بود. جواد ظریف که در جمع استادان دانشگاه روابط بین‌الملل سخنرانی می‌کرد، البته به طراحی این دو حادثه با هدف جلوگیری از اجرائی‌شدن برجام هم اشاره گذرایی کرد ولی بیش از این به آن نپرداخت. او در این سخنرانی گفت که ماجرای ملوانان درست و ماجرای سفارت عربستان بد مدیریت شد. ظریف ماجرای سفارت عربستان و ناو آمریکایی را مطرح ‌کرد تا استدلال اینکه در آمریکا همه چیز طراحی می‌شود را رد کند. ظریف توضیح داد: «ما روز حمله به سفارت عربستان در جلسه شورای‌عالی امنیت ملی حضور و در آنجا اجماع داشتیم که اگر به سفارت عربستان حمله شود، بهانه‌ای برای شرارت جدیدی از سوی سعودی آماده می‌شود که همین‌طور هم شد. اطمینان داشته باشید اگر این حماقت و به نظر من خیانت تاریخی رخ نداده بود، امروز شرایط به شکل دیگری بود. من این را بدون هرگونه تردید به شما می‌گویم. کمااینکه اگر ما آن شب تا صبح بیدار نبودیم و موضوع ملوانان آمریکایی را با عزت و حکمت و سربلندی حل‌وفصل نکرده بودیم، امروز وضعیت دیگری داشتیم».پیش از این محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود در تهران درباره حادثه سفارت عربستان گفته بود «اتفاقی که در تهران و مشهد افتاد به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست. دولت ایران خود را موظف می‌داند از دیپلمات‌های کشورهای خارجی محافظت کند‎. ایران با تمام افرادی که در این حوزه کوتاهی یا قانون‌شکنی کردند، برخورد جدی می‌کند‎. بعد از این اتفاقات ایران تمام اقدامات لازم را در ارتباط با کنسولگری‌ها انجام داد‎».
متهم سفارت با کدام نامزد حشر و نشر دارد؟ 
اما ماجرای سفارت عربستان این‌روزها در حالی دوباره مطرح شده که در نخستین مناظره انتخاباتی بین شش کاندیدای ریاست‌جمهوری در صداوسیما، اسحاق جهانگیری از صدماتی که ماجرای حمله به سفارت عربستان به صنعت توریسم وارد کرد به‌ویژه گردشگرانی که هرساله راهی مشهد می‌شدند، انتقاد کرد. او البته از این فرصت استفاده و افشا کرد که یکی از متهمان حمله‌ به سفارت اکنون در ستاد کدام‌یک از نامزدها مشغول به کار است. البته او این ماجرا را به‌عنوان سؤال از آقای قالیباف مطرح کرد اما شبکه‌های اجتماعی به سادگی خطی که جهانگیری کشیده بود را دنبال کردند و به فردی به نام «حسن کردمیهن» رسیدند. از قضا تصاویری مشترک از او و محمدباقر قالیباف شهردار ١٢ساله تهران که سودای مهاجرت به پاستور را در سر دارد، به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد. پرونده حمله‌کنندگان به سفارت عربستان در دادگاه مفتوح و در حال تجدیدنظر است. ٢٠ روز بعد از حادثه سفارت بود که «محمدرضا محسنی‌ثانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفت‌وگو با «ایلنا»، به نقش شخصی به نام «حسن کردمیهن» در حمله به سفارت اشاره کرد و از بازداشت او خبر داد: «آقای کردمیهن که برای مدتی در کشور سوریه به‌ سر می‌بُرد، پس از ورود به ایران از سوی مقام‌های انتظامی در فرودگاه بازداشت شدند». «حسن کردمیهن» از حامیان سفت و سخت «قالیباف» در انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٩٢ بود. همان انتخاباتی که حسن روحانی با یادآوری عملکرد آقای قالیباف به‌عنوان فرمانده وقت نیروی انتظامی با عنوان «حمله گازانبری» در حادثه کوی دانشگاه در سال ٧٨، موجب شد چهره پنهان شهردار اصولگرای اصلاح‌طلب‌شده مشخص شود. 
سوله بحران در دست حسن کردمیهمن 
حسن کردمیهمن از عنایات آقای شهردار کم، برخوردار نبوده و یکی از آنها، یکی از سوله‌های مدیریت بحران شهرداری در منطقه ١۶ است که برای برگزاری کلاس جودو در اختیارش قرار دارد. کردمیهمن هم البته در حمایت از قالیباف کم نگذاشته است. همان سال ٩٢ «حسن کردمیهن» و «عبدالرضا هلالی» مداح، در همایشی که برای حمایت از «قالیباف» در کرج برگزار شده بود، سخنرانی کردند. حجت‌الاسلام «کردمیهن» در حمایت از قالیباف گفته بود: «امروز با مرور کارنامه قالیباف در عرصه مدیریت کلان کشوری، می‌توان به‌جرئت گفت قالیباف رئیس‌جمهوری در تراز نظام مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران است». «کردمیهن» مرداد ماه ٩۵ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری نقش خود را در حمله به سفارت عربستان این‌گونه توضیح داده: «بعدازظهر روز دوم ژانویه؛ بنده برای دقایقی به نِت دسترسی پیدا کردم و دیدم در گروه‌های مختلف، همه مشغولِ مباحثه هستند و در صوتی کمتر از ١٠ ثانیه (چون بیش از آن اساسا فرصت نداشتم) به دوستانم گفتم: «چهارتا آدم باغیرت بلند شوید یک کاری بکنید»، چند ساعت بعد دوباره به نِت دسترسی پیدا کردم و متوجه شدم بعضی‌ها مصمم هستند که آن شب برای تجمع و ابراز انزجار به سفارت عربستان بروند (که صدالبته کار بسیار درستی بود)، لذا با توجه به تجربیات قبلی؛ به ایشان یادآوری کردم حالا که می‌خواهید بروید آماده کتک‌خوردن باشید؛ چرا‌که قطعا نیروی انتظامی بیشترین تدابیر را اندیشیده است و یگان‌های امداد و ویژه و سایر ظرفیت‌های انتظامی حتما امشب با تجمع‌کنندگان برخورد جدی خواهند کرد؛ بنابراین نوجوان‌ها را با خود نبرید که آنها تحمل کتک‌خوردن را ندارند و ممکن است به نظام بدبین شوند، اگر می‌خواهید بروید آماده کتک‌خوردن باشید و بدانید که شما با نیروی انتظامی جنگ ندارید و آنها باید وظایف خود را انجام دهند و انجام خواهند داد… این تمام آن چیزی است که من قبل از وقوع حادثه گفتم و هیچ چیز دیگری وجود ندارد! برای چند ساعت آنلاین نبودم و وقتی به زینبیه رسیدم و آنلاین شدم، دیدم تصاویری از داخل سفارت و آتش‌سوزی و اینها، همراه با صوت‌هایی از بعضی افراد برایم ارسال شده که جان کلام همه‌شان این بود که «ما شعارهایمان را داده‌ایم و می‌خواهیم برویم، ولی برخی از افراد میدانی تشویق به ماندن می‌کنند!!» و کلیپی که در آن صدایی از بلندگوی آتش‌نشانی پخش می‌شد که در آن به نیروهای انتظامی می‌گفت: به‌هیچ‌وجه کسی را نزنید و…». این نامه با واکنش سخنگوی وزارت خارجه روبه‌رو شد: «حمله به اماکن دیپلماتیک خلاف قانون، غیراخلاقی، مذموم و مردود است و با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست». بهرام قاسمی ضمن ابراز ناخرسندی از حمله این افراد خودسر و ناآگاه به اماکن دیپلماتیک که پرونده آنان نزد محاکم قضائی مفتوح است، اقدامات آنان را در راستای خواست دشمنان کشور به‌ویژه رژیم سرکوبگر و تروریست‌پرور آل ‌سعود خواند. ماجرای حمله به سفارت عربستان و آتش‌زدن آن، همراه با حمله به کنسولگری این کشور در مشهد به دنبال اعتراض عده‌ای به اعدام شیخ نمر روحانی شیعه در عربستان رخ داد اما به‌خطرانداختن یک مکان دیپلماتیک در کشور ما، موجب شد دولت ریاض بهانه برای قطع رابطه با تهران را پیدا کند. آنها به دنبال این حادثه، برخی کشورهای عرب منطقه را نیز با خود همراه کردند و تعدادی از آنها، دست به محدودیت یا قطع رابطه با ایران زدند. این حادثه علاوه بر تأثیرات منفی گردشگری در تغییر فضای دیپلماتیک ایران که بعد از برجام رو به بهبود بود نیز اثر گذاشت. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *