پاسخ روحانی به نامزدهای رقیب در میان مردم ارومیه آنجا که مدیریت می‌کنید تا حالا مالیات داده؟

ایسنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در ارومیه گفت: «قبل از آنکه به آذربایجان غربی بیایم، به گلستان رفتم تا سری به معدنچیان عزیزمان در آزادشهر بزنم. در سراسر ایران غمخواری، عشق و برادری وجود دارد. این معدن در بخش خصوصی و در اختیار یک نهاد بوده است و آنها باید پاسخ‌گوی مردم باشند. ما با همه توان در کنار مردم و کارگران و در کنار معدنچیان و خانواده‌های عزیزازدست‌داده خواهیم بود، ولی کسانی که مسئول آن معدن بوده‌اند، چرا مهر سکوت بر دهان زده‌اند؟»
حجت‌الاسلام حسن روحانی عنوان کرد: «دیدن دریاچه ارومیه برای من شعف‌آور است. من چهار سال قبل به شما مردم ارومیه قول دادم و گفتم اگر رئیس‌جمهور شوم، اولین موضوعی که در دولتم مطرح خواهم کرد، دریاچه ارومیه است. یادتان هست آن روز شما از اشک چشم خود یاد کردید. یادتان هست غم سراسر غرب ایران را برای خشک‌شدن دریاچه ارومیه فرا گرفته بود ولی امروز همه ما خوشحالیم که این دریاچه را تثبیت کردیم.»
او ادامه داد: «مردم آذربایجان و غرب ایران بدانید در هشت سال قبل از این دولت، آب دریاچه ارومیه سه متر و ١٠ سانتی‌متر پایین آمد و اگر اقدامات این دولت نبود، شما یک کویر خشک را در اینجا شاهد بودید. زنان و مردان و مردم قهرمان، سر ایران، آذربایجان است. چشم زیبای ایران، دریاچه ارومیه است. می‌خواستند این چشم زیبای آبی را در این بدن نبینند، ولی امروز شاهدیم امواج دریاچه حیات خود را فریاد می‌زند. در این سه‌سال‌ونیم، دو هزار میلیارد تومان صرف دریاچه ارومیه شده و بعد هم ادامه خواهیم داد. دریاچه ارومیه باز هم جاذبه گردشگری خود را احیا خواهد کرد».
او افزود: «چرا از ارومیه سخن گفتم چون می‌خواستم بگویم اگر وعده‌ای به شما دادیم، به آن عمل خواهیم کرد. امروز به شما  مردم ارومیه و آذربایجان غربی می‌گویم در این استان هر روز شرایط زندگی و شرایط کسب و کار برای جوانان آماده‌تر خواهد شد. من از اینکه در سال ٩۵، ۴۴١ بنگاه اقتصادی راه‌اندازی شد  هنوز راضی نیستم و اینکه ١٨ هزار جوان مشغول شده راضی نیستم بلکه باید جوان بی‌کار در این سرزمین باقی نماند».
هشت سال کشور دست شما بود، با جوانان چه کردید؟ روحانی ادامه داد: «کسانی از اشتغال باید حرف بزنند که کارنامه خود را به مردم نشان بدهند. در ستادهای آنها کسانی هستند که هشت سال قبل کشور در اختیار آنها بود و دیدید با جوانان ما و اشتغال این کشور چه کردند؟». این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه «هشت سال شغلی برای این سرزمین نبود» عنوان کرد: «برخی از رسانه‌ها آن هشت سال را سکوت کردند و از بی‌کاری جوانان سخن نگفتند ولی سال قبل که ۶۵٠ هزار شغل ایجاد شد، دم از بی‌کاری می‌زنند و می‌گویند باید مالیات بدهید؛ ولی کسی نمی‌پرسد آنجا که شما مدیریت می‌کنید، تا حالا مالیات داده‌اید؟».
او با اشاره به ضرورت حضور زنان در فضای کسب‌وکار گفت: «ما برای اشتغال زنانمان عمل و تلاش کرده‌ایم. در هشت سال قبل از این دولت ٨۶٠ هزار زن بی‌کار شدند. در این سه‌سال‌ونیم ٧۵٠ هزار بانو مشغول به کار شدند. شخصی می‌تواند از اشتغال زنان سخن بگوید که در مقام عمل برای ٧۵٠ هزار زن اشتغال ایجاد کرده باشد».
روحانی عنوان کرد: «عده‌ای می‌خواهند ما را از مسیری که آمدیم بازگردانند، ما از مسیر بازنمی‌گردیم». این کاندیدای ریاست‌جمهوری خطاب به منتقدانش، افزود: «از آزادی بیان و انتقاد سخن می‌گویند. یاللعجب. آنها که زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند. شما که در سال‌های گذشته آنچه از شما صادر شد، کلمه ممنوعیت بود؛ ممنوعیت قلم، ممنوعیت تصویر. لطفا شما دم از آزادی نزنید که آزادی خجالت می‌کشد. شما دم از انتقاد نزنید. شما در نهادی کار می‌کنید که کسی جرئت انتقاد از آن نهاد را ندارد. تخریب را در این جامعه رقم می‌زنند ولی زنان و مردان ما با آگاهی در برابر سیاه‌نمایی آنها ایستاده‌اند».
او گفت: «در این چهار سال شما کاسبان تحریم، کاسبی‌تان کساد شده است، ناراحت هستید؟ می‌خواهید ما را به چهار سال قبل بازگردانید ولی ما عقب بازنمی‌گردیم. ما راهمان را انتخاب کرده‌ایم. راه ما آزادی است. باز هم می‌خواهید تحریم و حصر را به ایران بازگردانید. ما مخالف تحریم و حصر ایران هستیم». روحانی یادآور شد: «ما می‌خواهیم با دنیا زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم جوان کرد و ترک ما سر مرز کوله‌بری کند بلکه می‌خواهیم به جای کوله، جوان ما صادرات کند. ما استان‌های مرزی‌مان را استان‌های صادراتی ایران قرار خواهیم داد».
خودتان به بازنشستگان چقدر دادید؟
او با اشاره به دستاوردهای دولت عنوان کرد: «چهار سال قبل ما شش میلیون تن نیازمند گندم بودیم، ولی امروز آماده‌ایم سه‌ میلیون تن گندم را صادر کنیم. شما سفره‌ای را برای ما می‌خواهید که گندمش از بیگانه باشد، ولی ما سفره‌هایی می‌خواهیم که گندمش محصول و دسترنج کشاورزان ما باشد».
رئیس‌جمهوری ادامه داد: «دم از محرومان می‌زنید. لطفا اعلام کنید در نهادهایی که مشغول هستید بازنشستگان چقدر می‌گیرند. ما دولت ادعا نیستیم. ما دولت خیال‌بافی نیستیم. ما دولت فریب نیستیم. ما می‌خواهیم راهی که در خرداد ٩٢ به هم وعده دادیم و دست به دست هم دادیم، را تا قله ادامه دهیم». روحانی عنوان کرد: «روز سرنوشت‌ساز نزدیک است. ٢٩ اردیبهشت روزی است که ما باید راه خود را به مردممان و جهانیان اعلام کنیم. راه ما وحدت اقوام ایرانی است. ما نمی‌خواهیم فارس و ترک باشد. نمی‌خواهیم ترک و کرد باشد. ما ایران متحد می‌خواهیم. ما همان‌طور که در سال ٩٢ وعده دادیم کرسی زبان ترکی در دانشگاه ارومیه و کرسی زبان کردی در دانشگاه سنندج ایجاد کردیم».
او افزود: «اهل فریب نیستیم و اگر سخنی گفتیم آن را ادامه می‌دهیم. ما ملت صددرصدی را می‌خواهیم. آنها که می‌خواهند بین ما فاصله ایجاد کنند، ما یک ملت واحد و یک مشت گره‌کرده در برابر بدخواهان هستیم، امروز روز تصمیم ماست».
رئیس‌جمهوری گفت: «من در سال ٩٢ وعده احیای دریاچه ارومیه را دادم و به آن عمل کردم و امروز می‌گویم قطار بین‌شهری ارومیه و تبریز را ایجاد خواهم کرد. راه و مسیر نشاط جوانان را آغاز می‌کنیم. من به شما اعلام می‌کنم به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ کردم که سازمان ملی جوانان را تأسیس کنیم. ما به ورزش کشور و قهرمانان کشور اعلام می‌کنیم باز قهرمانان و ورزشکاران را بالای سکو می‌فرستیم».
روحانی یادآور شد: «ما راه نشاط برای جوانان را ادامه می‌دهیم. همه زنان و مردان بدانید کسانی که امروز آمده‌اند و می‌خواهند قدرت را در دست بگیرند، در چهار سال گذشته می‌خواستند شبکه‌ها را فیلتر کنند و از گسترش پهپادها جلوگیری کنند. می‌خواهند ما را در رسانه‌ای که خودشان ساختند، محدود کنند. نمی‌توانند، ما دوباره برای ایران خواهیم ماند». رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «ارومیه قهرمان! آذربایجان عزیز! یاشاسین آذربایجان! یاشاسین ایران! این همه شور و هیجان از مردم عزیز آذربایجان غربی و از ارومیه قهرمان و از مهاباد عزیز، از میاندوآب، از بوکان، از نقده، از پیرانشهر، از سلماس، از سردشت، از خوی، از شاهین‌دژ، از ماکو، از اشنویه، از چالداران و… و از همه مردم و همه زنان و مردان می‌بینیم، باعث امیدواری است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *