معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌‌وگو با ایلنا: راه‌اندازی سامانه مسکن از سوی قالیباف قانونی نیست/مردم مراقب باشند/عده‌ای برای اموال مردم کیسه دوخته‌اند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم مراقب باشند به طورقطع این سایت نمی‌تواند قانونی باشد و گویا عده‌ای برای اموال مردم کیسه دوخته‌اند.

حامد مظاهریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره راه‌اندازی سامانه مسکن از سوی قالیباف اظهار داشت: به طور قطع این سایت قانونی نیست و قطعه‌ای جدید از پوپولیست ایرانی است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد برخی قصد دخالت در اموال مردم را دارد و این عین تشویش اذهان عمومی است.

معاون مسکن و امور ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مشخص نیست این سایت از چه بانک اطلاعات مسکنی استفاده می‌کند و واحدهایی را که به مردم پیشنهاد می‌دهد برای چه کسی است؟ ادامه داد: مردم مراقب باشند به طورقطع این سایت نمی‌تواند قانونی باشد و گویا عده‌ای برای اموال مردم کیسه دوخته‌اند.

مظاهریان افزود: سایت مسکن که گفته می شود از سوی قالیباف راه‌اندازی شده است نه توجیه قانونی دارد و نه توجیه برنامه‌ای.

وی تاکید کرد: این ادامه سیاست‌های پوپولیستی برخی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و توجیح عقلی نمی‌تواند داشته باشد.

ایلنا گزارش می‌دهد؛


محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۸۸ اقدام به کلنگ زنی یک پروژه مسکونی برای کارکنان سازمان خدمات موتوری، بازیافت و میادین میوه و تره بار شهر تهران با نام ابر پروژه مسکونی الهام کرد اما هنوز خبری از این املاک برای کارکنان نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهردار تهران، محمد باقر قالیباف در یکم مهر ماه سال ۱۳۸۶ با ابلاغ دستوری طی یک نامه رسمی به ستاد مسکن شهرداری تهران، به این سازمان مسئولیت ساخت مجتمع مسکونی در دو قطعه زمین از اراضی تحت تملک شهرداری تهران داد.

  قطعه زمین مزبور در تقاطع حکیم و بلوار تعاون واقع در منطقه ۵  با پلاک ثبتی ۳۱۵ به متراژهای ۷۱۸۰۰ متر مربع در قطعه شمال غربی تقاطع الهام و متراژ ۲۴۲۶۴ متر مربع در قطعه جنوب شرقی تقاطع الهام واقع شده است  که متراژ زمین‌های مورد اشاره در مجموع بالغ بر ۹۶۰۶۴ متر مربع است.

ستاد مسکن شهرداری تهران موظف شد زمین  را با ۵۰ درصد تخفیف برای تعاونی‌های مسکن شماره ۲ تهران، سازمان‌های خدمات موتوری، سازمان بازیافت و سازمان میادین (میوه و تره بار)  و اسکان پرسنل این سازمان‌ها در نظر بگیرد.

در تاریخ شانزدهم فروردین ماه سال ۱۳۸۸ مراسم کلنگ زنی پروژه مسکونی کارکنان سازمان‌های خدمات موتوری، سازمان بازیافت و سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، تعاونی مسکن شماره ۲ تهران با نام مجتمع مسکونی الهام (حکیم) و با حضور محمد باقر قالیباف، شهردار تهران انجام شد.

طبق توافق نامه امضا شده بین طرفین قرارداد، پیمانکار باید تا سه سال پس از کلنگ زنی یعنی سال ۱۳۹۱، اقدام به تحویل پروژه به کارکنان سازمان‌های مذکور می‌کرد تا آن‌ها خانه دار شوند اما این موضوع به دلایل گوناگون محقق نشد که در ادامه به آن‌ می‌پردازیم.

بعد از کلنگ زنی پروژه توسط قالیباف در فروردین ماه ۱۳۸۸ قرار بر این می‌شود که ۲۷۰۰ واحد در این دو قطعه زمین ساخته شود و ۱۶۵۵ نفر از کارکنان سه سازمان مذکور حق السهم خود را بپردازند و با اضافه شدن اعضایی از  دیگر سازمان‌های تابع شهرداری تهران، تعداد کل اعضا به ۲۱۰۵ نفر می‌رسد. قرار بر این می‌شود که واحدهای باقیمانده فاقد متقاضی ، به صورت آزاد فروخته شوند.

 طبق گفته یک منبع آگاه در حال حاضر هر متر از این آپارتمان‌ها ارزشی در حدود ۵  تا ۶ میلیون  تومان دارند که ارزش پروژه مسکونی الهام (حکیم) در مجموع بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.

بر اساس مصوبه شورای شهر و ابلاغ شهردار تهران در سال ۱۳۸۸ دو سازمان خدمات موتوری و بازیافت سابق در قالب یک سازمان جدید با نام مدیریت پسماند شروع به فعالیت کردند که در نهایت این مجمتع مسکونی از طریق تعاونی مسکن برای کارکنان مدیریت پسماند و سازمان میادین میوه و تره بار در نظر گرفته شد.

کارمندان این سازمان‌ها باید برای هر متر مربع مبلغ ۷۲۰ هزار تومان طبق توافق نامه پرداخت کردند که بعد از مدتی این مبلغ به ۱ میلیون و ۲۵۰ و ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بسته به موقعیت انتخابی و … افزایش پیدا کرد.

طبق گفته برخی از اعضای این تعاونی، از افراد رقمی بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دریافت شده است که جای تعجب دارد و حتی افرادی که این مبالغ را پرداخت کرده‌اند هنوز نتوانستند خانه خود را تحویل بگیرند و تنها به آنها یک رسید پرداخت پول، تحویل داده شده است. این افراد نه تنها صاحب خانه نشده‌اند بلکه چندین سال است حتی به پول‌‌هایی که پرداخت کرده‌اند نیز دست نیافته‌اند!

وعده شهردار در نماز جمعه

شهردار تهران در نماز جمعه تابستان سال ۱۳۹۳ تاکید کرد که توجه به معیشت کارکنان از برنامه‌های شهرداری تهران است اما تا کنون این موضوع محقق نشده است. در فاز نخست قرار بود  2105 نفر از پرسنل شهرداری تهران از سازمان‌هایی که در زمان خرید زمین مشارکت داشتند، عضو اصلی این تعاونی محسوب شوند و در مجامع عمومی حضور پیدا کنند اما در طول این سال‌ها تخلفاتی رخ داد و شهرداری به جای نظارت و ساماندهی وضعیت پروژه مسکن کارکنان خود یعنی پروژه مسکونی الهام، فقط سکوت کرده است.

پیمانکار پروژه، حامی قالیباف در انتخابات

شنیده شده پیمانکار پروژه مسکن الهام که در سال ۱۳۹۲ از حامیان شهردار تهران برای انتخابات ریاست جمهوری بوده است، اقدام به پیش فروش واحدهای اضافی پروژه الهام بالغ بر ۵۰۰ واحد به اشخاص ثالث کرده است.

سکوت شهردار تهران در مقابل تخلفات

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران تا کنون در مقابل این اتفاقات سکوت کرده است. قالیباف در سال ۱۳۸۶ دستور ساخت این پروژه مسکونی را داد که امروزه تقریبا تکمیل شده و قابل تحویل به کارکنان سازمان‌های پسماند و میوه و تربار شده است اما هنوز خبری از تحویل واحدهای مسکونی نیست. این در حالی است که قالیباف مدعی خانه‌دار شدن کارگران و رفتگران شهرداری است.

اعضای سازمان خدمات موتوری شهر تهران که عضو پروژه الهام هستند سالهاست که در دادگاه‌ها به دنبال احقاق حق خود هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *