مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: دومین فصل کاوش و گمانه زنی باستانشناسی در محوطۀ تاریخی بازه هور در مشهد پایان یافت

این اداره کل روز چهارشنبه به نقل از حسین زارع صفت گزارش داد: در جریان این کاوش قطعه سفالهایی مربوط به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی کشف شد که نشان می دهد این محوطه تا حدود قرن سوم هجری مورد استفاده بوده و پس از آن رو به ویرانی رفته است.

 

وی افزود: این محوطه با وسعت ۱۰ هکتار در دوره ساسانی و دو سده نخستین دوره اسلامی مسکونی بوده است.
'چهارطاقی بازه هور' متعلق به دوره ساسانی واقع در ۷۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد نخستین اثر خراسان است که سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. گرچه در یک قرن اخیر تحقیقات مختلفی در این محوطه تاریخی صورت گرفته ولی برای نخستین بار سال ۱۳۹۳ کاوشهای باستانشناسی، طرح اصلی این چهارطاقی را آشکار ساخت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بر توجه به فعال نمودن سایتهای باستانی و چشم انداز آینده آثار تاریخی تاکید و بیان کرد: تعیین عرصه، حریم و تاسیس سایت موزه باستانشناختی در پیرامون چهارطاقی بازه هور در قالب یک برنامه پنج ساله ضروری است.
وی افزود: در دومین مرحله از برنامه فصل جاری با بهره گیری از اصول حفاظت اضطراری دیوارهای مکشوفه با استفاده از دیوارکهای آجری حفاظت و سطوح با خاک نرم و شن پوشش داده شد.
خراسان رضوی هزار و ۵۴۰ اثر، محوطه، بنا و آثار ملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران دارد.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *