لغو کنسرت شهرام و حافظ ناظری در قوچان: مردم پلمب را شکستند

گروه هنر: درحالی‌که تمامی بلیت‌های کنسرت جمعه‌شب شهرام و حافظ ناظری در قوچان به فروش رفته بود، زمزمه‌های لغو کنسرت از ظهر همان روز آغاز شد و نهایتا با وجود تمامی پیگیری‌های به‌عمل‌آمده که تا پاسی از شب ادامه داشت، اجازه برگزاری پیدا نکرد؛ خبری که تمامی رسانه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داد و علاوه‌برآن، باعث شد تا مخاطبان این کنسرت درحالی‌که بلیت‌هایشان را در دست داشتند و از راه‌های دور و نزدیک برای تماشای این برنامه آمده بودند، بیش از هفت ساعت جلوی سالن کارگران شهر قوچان معطل شوند. بامداد شنبه بعد از درگیری‌هایی، غائله این کنسرت لغوشده هم تمام شد، اما صبح دیروز در پی اتفاقات این کنسرت لغوشده، جلسه اضطراری هیئت‌مدیره خانه موسیقی هم برگزار شد.
حافظ ناظری که این روزها خودش را برای برگزاری کنسرت در تهران آماده می‌کند، در گفت‌وگوی اختصاصی با «شرق» شرح ماوقع را این‌طور تعریف می‌کند: «ما حدود ساعت ٣,۵ بعدازظهر از سمت شهر مشهد به قوچان راه افتادیم و خودمان را برای ساندچک آماده می‌کردیم. از همان ساعت‌ها زمزمه‌های لغو کنسرت شنیده شد، اما چون هیچ‌گونه اعلام رسمی‌ای نشده بود، ما همچنان به سمت سالن رفتیم. متوجه شدیم که پیش از ما صدابرداران اجازه ورود به سالن کارگران شهر قوچان را پیدا نکرده بودند. ما هم که رسیدیم، ساعتی را در ماشین بیرون در سالن منتظر ماندیم و از آنجا که قرار بود کنسرت ساعت ١٧:٣٠ آغاز شود، مردم دسته‌دسته به سالن می‌آمدند. خبرها هم درباره لغو کنسرت می‌آمد تا آنجا که تمامی مسئولان ارشاد استان هم در محل کنسرت حاضر شدند و تنها جوابی که برای سؤال ما درباره دلیل لغو می‌دادند، حکم دادستانی بود. سرانجام شخص دادستان با من تماس گرفت و گفت: «جان شما و استاد در خطر است و برای من حفظ جان شما مهم است و به‌همین‌دلیل سالن کنسرت را ما پلمب کرده‌ایم». من هم به ایشان پاسخ دادم که ما جانمان را برای مردم می‌دهیم. ‌هزاران نفر از راه‌های دور و نزدیک، حتی از زاهدان، اهواز و بوشهر آمده‌اند، و برای برگزارنشدن کنسرت ناراحتند. به ایشان توضیح دادم که اگر این مسئله حل نشود برای شما تبعات زیادی دارد. اگر لازم است ما برگه‌ای را امضا کنیم و در آن بنویسیم که از جان خود گذشته‌ایم هم حاضریم این کار را بکنیم، اما شما درهای سالن را باز کنید.
دادستان باز هم به من تأکید کرد که سالن برای حضور شما خطرناک است. من به ایشان گفتم که شما سالن را دو روز پیش عوض کردید، چطور دو روز پیش متوجه این نکته نشدید که این وضعیت خطرناک است، چطور به ما مجوز دادید؟ جوابی نداشتند و به‌هرحال تلفن را قطع کردند و قول همکاری دادند. این ماجرا حدود ساعت ١٩:٣٠ عصر اتفاق افتاد». حافظ ناظری ادامه داد: «مردم همچنان تا ١٢ شب منتظر شدند، چراکه پیش از این قول به حل مشکل و شکستن پلمب در و برگزاری کنسرت در ساعت ١٠ شب داده بودند.  متأسفانه بین مردم و مأمورانی که در محل حاضر بودند درگیری‌هایی شد. مردم شعار می‌دادند، فریاد می‌کشیدند و گریه می‌کردند. در این میان حال پدرم هم بد شد و به دلیل خستگی و استرس راهی درمانگاه کوچکی در همان نزدیکی شد. واقعیت این است که من و استاد هر دو ناراحت مردم بودیم، اما سرانجام مجبور شدیم که با اعضای گروه راهی مشهد شویم. در راه بودیم که تلفن من زنگ زد و خبر دادند که یکی از مردم پلمب در را شکسته و ۴٠٠،۵٠٠ نفر از مردم که همچنان پشت درها مانده بودند، داخل سالن رفته و درگیری ادامه‌دار شده است. اگر شما نیایید، خون به‌پا می‌شود». او در ادامه صحبت‌هایش درباره اخبار دروغی که در خبرگزاری‌ها درباره برگزاری موفقیت‌آمیز کنسرت در قوچان منعکس می‌شد، گفت و افزود: «در خبرهایی در همان ساعاتی که ما پشت درهای پلمب شده منتظر بودیم می‌آمد که به شایعات توجه نکنید، کنسرت با موفقیت در حال برگزاری است».  زمانی که من دیدم افرادی دارند از موقعیت پیش‌آمده سوءاستفاده می‌کنند، تصمیم گرفتم با مردم رودررو صحبت کنم. به سالن کنسرت رفتم و گفتم مایه تأسف است که اجرای اشعار فردوسی بعد از هزاروصد سال در سرزمین خودش ممنوع است. این شأن مردم نیست؛ مردمی که منتظر اجرای موسیقی فاخر هستند».
درحالی‌که خبر می‌رسد که رایزنی‌هایی در حال انجام است تا در ١٠ روز آینده همین کنسرت در شهر قوچان برگزار شود، حافظ ناظری که از جو به‌وجودآمده بسیار متأثر بود، درباره وضعیت عودت بلیت‌های کنسرت گفت: «باور کنید اشک به چشمم می‌آید وقتی می‌بینم حتی این مردم هنوز طلب پول بلیت‌هایشان را هم نکرده‌اند. به‌هر‌روی تهیه‌کننده این کنسرت، آقای میکائیل محمدی که از نیکان روزگار هستند، هماهنگی‌های لازم را برای عودت پول بلیت‌های مردم انجام می‌دهند».
او ادامه داد: «درحال‌حاضر ما مشغول آماده‌شدن برای کنسرت در تالار وزارت کشور در روزهای ١٠ تا ١٣ مرداد هستیم که در آن داستان ضحاک و همچنین بخش آفرینش شاهنامه اجرا خواهد شد.
 این کنسرت درواقع همان پروژه «نوای صلح ایران» است که ١۵ سال پیش در آمریکا اجرا شد و حالا برای اولین‌بار در ایران اجرا می‌شود».
پیش از این نیز ٩ ماه گذشته طی برگزاری تور «ناگفته» کنسرت شهرام و حافظ ناظری در شهر یزد لغو شد. همچنین کنسرت قوچان شهریور این مجموعه کنسرت هم اجازه برگزاری پیدا نکرد. لغو کنسرت جمعه‌شب قوچان بازتاب‌های گسترده‌ای در مطبوعات داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *