شهردار تهران: شنیده‌ام ممنوع‌التصویر شدم

معصومه اصغری: شهردار تهران در پنجاهمین روز مسئولیت خود روبه‌روی رسانه‌ها نشست؛ اما انتظار نداشت با بیش از ٢٠٠ رسانه داخلی و خارجی مواجه شود. او در پاسخ به تعدادی از سؤالات مواردی کلی و بدون آمار را بیان کرد و در برخی مسائل جزئیاتی جدید و مهم را ارائه کرد. نجفی درباره املاک نجومی که سؤال بسیاری از خبرنگاران بود، اطلاعات جدیدی داد و سعی کرد پای خود را با وجود برخی اظهارات از این موضوع بیرون بکشد و درعین‌حال تأکید کرد که موضوع را از مسیرهای جداگانه دنبال می‌کند. از او درباره شروط شهردارشدن از‌جمله بررسی‌نکردن پرونده مالی شهرداران سابق سؤال کردیم و او گفت برای شهردارشدنش کسی شرطی نگذاشت و چون داوطلب شهردارشدن نبوده، حتی اگر شرطی تعیین می‌شد، آن را هم قبول نمی‌کرد.
شهردار تهران همان ابتدای جلسه در اظهاراتی که از روی متنی مکتوب آنها را می‌خواند، نکات مهمی را برشمرد. او تأکید کرد که نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری باید از ارزیابی مدیران شهری جدا شود و گفت: ارزیابی سیاست‌های شهری جنبه‌های شخصی گرفته و نقد مدیریت شهری هویتی شده است و این امکان نقد و تغییر سیاست‌ها را دشوار کرده است. ما به علت هویتی‌شدن سیاست نتوانستیم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم. او گفت که مصلحت شهر را در کنار منافع ملی می‌بیند.
نجفی مفهومی را که در چند روز اخیر بارها درباره آن صحبت کرده، باز هم مطرح کرد و گفت: کسانی که در دهه‌های اخیر در رشد شهری بیشتر بهره‌مند بوده‌‌اند، سهم بیشتری در تغییر شهر داشته باشند و تأکید کرد که دارندگان خودروهای لوکس و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ و میلیاردی که بار ترافیکی در شهر ایجاد می‌کنند، باید در تأمین هزینه‌های شهر مشارکت بیشتری داشته باشند.
او در پاسخ به سؤال «شرق» درباره شروط شهردار‌شدن خود از‌جمله شرط ورود‌نکردن به پرونده مالی شهرداران سابق که شهردار قبلی تهران هم رعایت کرد، این‌طور توضیح داد: از گذاشتن شروط برای قالیباف خبری ندارم؛ اما به‌صراحت می‌گویم که از سوی شهرداری یا هیچ‌یک از مراجع نظارتی و اطلاعاتی و شورا و… هیچ شرطی برای شهردارشدن من تعیین نشده است. البته چون من داوطلب این مسئولیت نبودم، طبیعتا شرط هیچ مرجعی را هم قبول نمی‌کردم. او در پاسخ به این سؤال که در سال ٩١ درباره پرونده مالی احمدی‌نژاد وارد شدید؛ اما مهدی چمران جلوی کار را گرفت، حالا که شهردار تهران هستید، آیا به آن ماجرا ورود می‌کنید یا نه؟ گفت: از سال ٨۶ و هم‌زمان با شورای سوم عملکرد مدیریت دوساله احمدی‌نژاد را بررسی کردیم و با تخلفات جدی مواجه شدیم و موضوع «هزینه‌های فاقد» مطرح شد که حدود ٣٢ میلیارد تومان به قطعیت رسید. گزارش موضوع را کمیته به چمران داد؛ اما او تا پایان دوره شورای سوم آن را به شورا ارائه نکرد و سه نفر اصلاح‌طلب شورا هم کاری از دستشان برنمی‌آمد. قطعا در عملکرد مالی قالیباف هم اشکالاتی وجود داشته است. برخی از اشکالات مدیریتی و قابل‌توجیه هستند و برخی دیگر قابل‌توجیه نیستند و خبر دارید که برخی دستگاه‌های امنیتی و نظارتی در این موضوعات وارد شده‌اند.
شهردار تهران همچنین به جلسه محرمانه‌ای که روز یکشنبه با مقامات امنیتی داشته‌ است، اشاره کرد و گفت: فقط می‌توانم بگویم که اگر منابع و منافع مردم به ناحق به کسی داده شده، با کسی مسامحه و رودربایستی نخواهیم کرد؛ اما در‌عین‌حال اهل افشاگری هم نیستم. او بدون اشاره به موضوع املاک نجومی تصریح کرد: بسیاری از حرف‌هایی که با عنوان افشاگری زده می‌شود، بعضا درست نیست و فضای اخلاقی و اجتماعی شهر را مخدوش می‌کند و آبروی افراد را می‌برد. من ترجیح می‌دهم با دقت و رعایت انصاف حقوق مردم را دنبال کنم.
نجفی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری‌های خود در موضوع املاک نجومی و اینکه قبلا گفته است اطلاعات کاملی ندارد، جزئیاتی را درباره آن بخش از موضوع املاک نجومی که او را دخیل در انتشار فهرست املاک نجومی معرفی می‌کرد، ارائه داد و گفت: آقای قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی هم اسم من را به‌عنوان یکی از فاش‌کنندگان اسامی املاک آورد که اشتباه بود و من چند ماه بعد در جلسه‌ای اشتباه‌بودن این حرف را توضیح دادم و او هم قانع شد. شهردار تهران در توضیح بیشتر گفت: جلساتی با اعضای اصلاح‌طلب در شورا و بیرون از آن داشتیم و یکی از اعضای شورا در یکی از این جلسات فهرست املاک را به من نشان داد. وقتی این گزارش را دیدم، متوجه شدم خطاب به مسئول دفتر شهردار برای ارائه پاسخ ارسال شده و هنوز گزارش نهایی نیست. به آن عضو شورا که حتما می‌دانید چه کسی است، گفتم که چون گزارش نهایی سازمان بازرسی نیست و فقط سؤال پرسیده‌اند، افشا نشود؛ یعنی من نه‌تنها در افشا نقشی نداشتم؛ بلکه توصیه به منتشر‌نکردن هم داشتم. البته یک نسخه از آن گزارش را که به من دادند، به کسی نشان ندادم و در اختیار دبیرخانه مبارزه با فساد ریاست‌جمهوری قرار دادم؛ چون مشاور رئیس‌جمهور بودم. او گفت: گویا در همان جلسه آن عضو شورا یک نسخه از فهرست املاک و گزارش را به یاشار سلطانی هم داده است و چند روز بعد هم این گزارش منتشر شده است. به‌این‌ترتیب با شهادت خود این آقایان من حتی آقای سلطانی را تا آن زمان ندیده بودم.
او در ادامه به روند پیگیری پرونده املاک نجومی از سوی شهرداری تهران درباره دستگاه قضائی از سوی یک نفر نماینده شهردار سابق تهران اشاره کرد و گفت: من از آقای شوشتری، رئیس دفتر شهردار سابق تهران، درباره سرانجام بررسی املاک نجومی و گزارش‌های این فرد سؤال کردم که گفتند آقای قالیباف این مشاور را به طور خاص انتخاب کرده است. من از این فرد در این مدت گزارش خواستم؛ اما گزارشی به من ارائه نداد.
این فرد تا ١٠ روز قبل با قوه قضائیه ارتباط داشته و من هم به دستگاه قضا نوشتم این فرد دیگر نماینده شهردار در ارتباط با قوه قضائیه نیست. نجفی تصریح کرد که اگر گفتم موضوع املاک برای من مبهم است از جهت این ابهامات است و اینکه معتقدم بسیاری از افرادی که اسمشان در فهرست است به‌ناحق بوده و ملکی نگرفته‌‌اند و باید اعاده حیثیت شود و درعوض عده‌ای که اسمشان در نامه نبوده، ملک گرفته‌اند و ما به دنبال اسناد هستیم. او گفت که کمیته‌ای را در موضوع واگذاری املاک تشکیل داده‌ایم تا ابعاد این واگذاری‌ها مشخص شود و افزود: این را هم باید بگویم که واگذاری‌ها تنها از طریق سازمان املاک شهرداری نبوده و از طرق دیگر هم به اسم و هزینه شهرداری واگذار می‌کردند، اما فعلا نمی‌توانم بیشتر توضیح بدهم.
او گفت که درباره وضعیت فروش املاک و تراکم و هولوگرام و آمارهایی از این دست هنوز نمی‌تواند قطعی گزارش دهد و گفت: شورا ما را ملزم به ارائه گزارشی جامع پس از صد روز از ابلاغ این دستور کرده است. حالا حدود ٣٠ روز از این زمان گذشته و من در آن گزارش به تفصیل به این موضوعات شهرفروشی اشاره خواهم کرد.
شهردار تهران تصریح کرد که آنچه امروز در تهران ساخته می‌شود، مربوط به تراکم‌ها و مجوزهای صادرشده در دوره قبل است و گفت: اگر کسی مدعی است در این ۵٠ روز حتی یک مورد تراکم‌فروشی و شهرفروشی وجود داشته به ما اعلام کند. او درعین‌حال از موضوع مهمی صحبت کرد و گفت: با معاونت شهرسازی شهرداری تهران و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، کمیته‌ای برای تجدیدنظر طرح تفصیلی تشکیل خواهیم داد تا درباره بسیاری از مسائل مهم، از جمله ضوابط بلندمرتبه‌سازی در طرح تفصیلی تجدیدنظر شود و امیدوارم از ابتدای سال جدید با طرح تفصیلی جدید شهر را اداره کنیم.
نجفی در پاسخ به سؤالی درباره عدم حضورش در برنامه‌های تلویزیونی و شایعه ممنوع‌التصویری‌اش گفت: پنجشنبه نشستی با فرماندهان نیروهای انتظامی داشتم و حتی مصاحبه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی انجام دادم، اما این مصاحبه پخش نشد. او به شوخی گفت روز گذشته (جلسه یکشنبه هیئت دولت) می‌خواستم از آقای علی‌عسکری بپرسم که اگر ممنوع‌التصویر هستیم برای خودمان فکری کنیم و تلویزیونی اختصاصی در شهرداری بزنیم؛ در هر صورت درباره ممنوع‌التصویری‌ام شنیده‌ام، اما دقیقا نمی‌دانم صحت دارد یا نه.
او از سوی چند خبرنگار درباره انتصابات خود در شهرداری تهران و عدم تغییر درباره برخی از مدیران سابق شهرداری تهران مورد سؤال قرار گرفت و در توضیح گفت: در فضای مجازی اخباری منتشر می‌شود که فلان آدم به‌عنوان مدیر انتخاب شده، بعد رسانه‌ها انتقاد را شروع می‌کنند و من را هم متهم می‌کنند درحالی‌که خبر اصلا صحت ندارد.
او می‌گوید بسیاری به من گفته‌‌اند که مدیران در شهرداری امیدی به ارتقا ندارند و فکر می‌کنند مدیران از بیرون مجموعه می‌آیند، اما نظر من به استفاده از نیروها از داخل شهرداری تهران است. او از تهیه طرحی خبر داد که در آن مدیران به سه دسته مدیران عالی، راهبردی و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند و در دو ماه آینده این طرح عملیاتی می‌شود. 
شهردار تهران درباره انتصاب افرادی که به‌عنوان حلقه‌های احمدی‌نژادی و قالیبافی معروف هستند توضیح داد و گفت:‌ من تابه‌حال شش معاون در شهرداری تهران منصوب کرده‌ام که سه نفر آنها به اصلاح‌طلبی معروف و مشهور هستند و سه نفر دیگر معتدل و متمایل به اصلاح‌طلبان هستند. مدیر دیگری را هم امروز و فردا تغییر می‌دهم.
او در ادامه حواشی چند هفته گذشته درباره تحولات در مؤسسه همشهری و زیرمجموعه روزنامه همشهری، صراحتا از نظر مثبت خود در تغییرات همشهری صحبت کرد و گفت: بسیاری از مجلات گروه مجلات همشهری به اذعان بخش زیادی از فعالان رسانه‌‌ای در شرایطی غیررقابتی با حداکثر ٢٠ درصد استفاده و مصرف فعال بودند؛ یعنی همواره ٨٠ درصد برگشت می‌خوردند. این مجلات با یارانه‌ای که از سوی شهرداری پرداخت می‌شود و با پول مردم تهیه می‌شدند و قطعا اگر از شهروندان تهرانی سؤال شود آنها موافق نیستند که عوارض آنها جمع‌آوری و برای چنین مجلاتی هزینه شود. او درباره نگرانی نیروهای فعال در این نشریات هم گفت: برای اینکه نگاه انسانی به همکاران خود در این مجموعه داشته باشیم، تنها چهار عنوان از مجلات این مجموعه را که بالای ٨٠ درصد برگشتی داشته‌اند تعطیل خواهیم کرد. هرچند که اگر به من باشد، موافق تعطیلی تعداد بیشتری از مجلات بودم، اما درحال‌حاضر مدیریت جدید این مجموعه با من موافق نیستند. به گزارش «شرق»، شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره عدم شفافیت در تعداد واقعی پرسنل شهرداری تهران و رقم پرداخت حقوق آنها، گفت: در آخرین عددی که معاونت منابع انسانی داده و می‌توانم روی آن قسم بخورم، ۶٨ هزار و ۴٠٠ نفر در شهرداری تهران مشغول به کار هستند. علت انتشار رقم‌های دیگر برای تعداد نیروی انسانی در شهرداری تهران این بوده است که برخی سازمان‌ها؛ مثل سازمان بهشت زهرا(س) با ٣۶٠ نفر پرسنل در آمارها نمی‌آمدند یا آمارهایی که شرکت هادیان‌شهر انجام داده در آمار تعداد نیروی انسانی شهرداری تهران محاسبه نمی‌شده است. او بیان کرد تعداد زیادی از کارکنان شهرداری قراردادی پیمانی هستند و در مقایسه با کلان‌شهرها متوجه می‌شوید که شهرداری هیچ کلان‌شهری به فربگی تهران نیست.
نجفی موردخطاب این سؤال قرار گرفت که چرا در مقابل تخلفات بسیاری از مدیران شهرداری شکایتی نداشته است که او در توضیح گفت: قرار نیست همه این موضوعات را رسانه‌ای کنم، اما شکایت‌هایی به مراجع مختلف داشته‌ام. او می‌گوید برخی از تخلفات مدیریتی است که می‌شود آنها را رسیدگی کرد و فرصت اصلاح داد، اما اگر با تخلف غیرقابل‌گذشت مواجه شوم، هیچ درنگی در تغییر این افراد نخواهم داشت. او گفت که در مواردی در معاونت مالی و اداری و منابع انسانی با تخلفات مواجه شده که دستور داده‌ دستگاه قضائی پیگیری کند.
او به عنوان نمونه یکی از تخلفات را که اتفاقا جزء حواشی تأییدنشده این چند ماه بود، تشریح کرد و گفت: از اول فروردین امسال تا زمانی که مسئولیت شهرداری به من واگذار شد، حدود شش هزار نفر از پرسنل شهرداری تغییر وضعیت داده و رسمی شده‌اند. این به نظر من یک تخلف است، لذا گفتم که پرونده مدیرکل منابع انسانی بررسی شود اما چون این فرد بازنشسته شده است باید این تخلف در هیئت تخلفات مستقر در ریاست‌جمهوری مورد پیگیری قرار گیرد.
او با تأکید بر اینکه همکاری شهرداری با سپاه با قرارگاه ثارالله و خاتم‌الانبیا ادامه دارد و از این همکاری راضی هستیم، گفت: این قرارگاه طلب‌های زیادی از ما دارد و پروژه‌ها را به‌خوبی پیش می‌برد. پس همکاری با این قرارگاه ادامه خواهد داشت اما در قالب رقابت سالم و شفاف. او درعین‌حال اعلام کرد واگذاری دو مجموعه بزرگ و ارزشمند شهر آفتاب و شهروند هنوز انجام نشده است و در توضیح روند پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران به‌خصوص به بانک شهر، گفت: قرار بود این دو مجموعه در دوره مدیریت قبلی در ازای بدهی‌های شهرداری به بانک شهر واگذار شود. این روند با اختلاف‌نظرهای شورا و شهرداری و عدم‌توافق روی قیمت‌ها متوقف مانده بود و نهایتا با ورود شورا در دوره قبل این واگذاری انجام نشده بود. بنابراین طلب شهرداری به این بانک به قوت خود باقی است و این دو مجموعه همچنان برای شهرداری تهران هستند. او تصریح کرد که واگذاری این دو مجموعه کامل نخواهد بود و تنها بخشی از سهام آنها را واگذار می‌کنیم. چند پروژه بزرگ دیگر وجود دارد که پیشنهاد کردیم بانک‌ها از جمله بانک شهر برای مشارکت در آنها ورود پیدا کند تا بدهی آنها هم پرداخت شود.
او با اعلام اینکه فعلا رقم بدهی‌ای که می‌توانم روی آن قسم بخورم همان ٣٠ هزار میلیارد تومان است، گفت: ممکن است فردا این عدد اضافه شود چون هر روز ادعاهای جدیدی اضافه می‌شود، به‌عنوان نمونه به‌تازگی بنیاد تعاون ناجا مدعی شده که دوهزارو ۴٠٠ میلیارد تومان طلب دارد و ممکن است موارد دیگری از این طلب‌ها به شکلی معجزه‌وار کشف شوند. از این ٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی هم ١٨ هزار میلیارد آن به بانک‌ها و ٩ هزار میلیارد آن به پیمانکاران و مابقی سایر بدهی‌هاست.
او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران خارجی درباره زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در شهرداری تهران و شهر تهران گفت: شهرداری ظرف سال‌های گذشته از فاینانس در برخی موارد استفاده کرده است اما یکی از ضعف‌های سازمان مشارکت‌های شهرداری تهران همین عدم استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. بی‌تردید شهر تهران ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد که به‌عنوان نمونه می‌تواند در حوزه تولید برق از زباله به کار گرفته شود. او با اشاره به سفر خود در آینده نزدیک به اجلاسی در کره‌جنوبی، گفت: یکی از برنامه‌های مهم من در این سفر معرفی تهران و پروژه‌های آن برای سرمایه‌گذاری خارجی است.نجفی درخصوص همکاری شهرداری تهران درباره آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: یکی از مواردی که نه‌تنها شهرداری تهران بلکه کل کشور در آن خیلی موفق نبوده‌اند، موضوع مقابله با معتادان متجاهر و در مرحله بعد کنترل اعتیاد بوده است. شهرداری تهران مراکزی را برای این افراد و درمانشان در نظر گرفته و در مرحله بعد آموزش آنها را انجام داد، اما عدد نگران‌کننده‌ای وجود دارد که تنها هفت درصد از این افراد به اعتیاد بازنمی‌گردند. گفته می‌شود این عدد نُرم جهانی است ولی من آن را قبول ندارم.
او ادامه داد: کمیته مشترکی با حضور بهزیستی و وزارت کار تشکیل دادیم که یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته است، بحث معتادان متجاهر است. اما درحال‌حاضر برنامه مشخصی دراین‌خصوص نداریم، البته ظرف ماه‌های آخر مدیریت شهری گذشته برخی از مراکز به بخش خصوصی واگذار شده که این واگذاری در برخی موارد موفق و در برخی موارد ناموفق بوده و بیشتر به جنبه مالی آن توجه شده است، بنابراین باید ارزیابی مشخصی انجام دهیم و سیستم را برای این موضوع «ریست» کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *