در بازدید دکتر مسجدجامعی از آرامگاه ملک المتکلمین و صور اسرافیل تأکید شد ضرورت احیای آرامگاه دو شهید اهل قلم مشروطه

 

سرویس فرهنگی، هنری: دکتر احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، به همراه نماینده ای از شهرداری منطقه ۱۱ دکتر امیدوار رضایی، رئیس بیمارستان لقمان، سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، سید فرید قاسمی، تاریخ پژّوه مطبوعات، و جمعی از خبرنگاران عصر دیروز از محل آرامگاه «ملک‌المتکلمین» و «صوراسرافیل» بازدید کردند.
به گزارش خبرنگار ما ، آرامگاه «ملک‌المتکلمین» و «صوراسرافیل»در شرایط نامناسبی قرار دارد و بی‌توجهی‌ها آن‌قدر ادامه یافته که امروز آرامگاه این دو روزنامه‌نگار آزادی‌خواه مشروطه به ویرانه ای تبدیل شده است. در بازدید عصر روز گذشته با حضور اصحاب رسانه تاکید شد که این مکان بازسازی و احیاء شود

.
احمد مسجد جامعی در جمع خبرنگاران با اشاره به قدمت و اهمیت این دو آرامگاه گفت: اکنون که ایام نمایشگاه مطبوعات است گفتیم که با حضور اصحاب مطبوعات بازدیدی مجدد از این مکان صورت گیرد. من چند سال پیش که اینجا آمدم زیرزمینی بود و ستونهای آرامگاه هنوز استوار بود و الان زیر زمین خراب شده و ستونها هم در حال فرو‌ریختن است و من نگرانم این ستونها را هم که اثر هنری هستند ، ببرند. وی همچنین اظهار داشت: با تغییراتی که در شهرداری به وجود آمده سیاست های جدیدی در دست است که با توجه به صحبتها و تصمیمات قبلی امیدواریم هر چه زودتر وضعیت ورثه روشن و مسائل حقوقی اینجا حل شود و ما هم در شورای شهر پی گیر هستیم که بتوانیم این آرامگاه را بازسازی و تبدیل به کتابخانه و یا موزه ای کنیم که در شأن این شهیدان اهل قلم مشروطه باشد.
مسجد جامعی همچنین حضور خود و اصحاب رسانه را در این مکان نشانه پیگیری احیای دوشهید «ملک‌المتکلمین» و «صوراسرافیل»توصیف کرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش به ذکر خاطره‌ای از مجسمه ملک المتکلمین پرداخت و گفت: آن وقتها مجسمه ملک المتکلمین در میدان حسن آباد اثر ابوالحسن‌خان صدیقی نصب بود. به نظرم در دهه پنجاه بود که این مجسمه را برداشتند. در روزهای مشروطه مردم گلی پای این مجسمه می‌گذاشتند و آن مجسمه هم گم شده است. مردم یک تفاوتی بین این مجسمه و دیگر مجسمه‌ها قائل بودند.
فرید قاسمی نیز با تاکید بر این نکته که وضعیت فعلی این مکان خطرناک است و احتمال ریزش سقف آن هر لحظه وجود دارد گفت: کاری که خیلی سریع باید انجام شود احیای مزار این دو روزنامه نگار آزادی خواه است. به چند جهت این مکان اهمیت دارد. فارغ از اینکه جهانگیر‌خان‌ جان باخته و جوان مرگ عصر مشروطه است،اما اینها سه دوست بودند به نامهای میرزا قاسم تبریزی و میرزا جهانگیر‌خان و علی اکبر دهخدا که در آن ایام جهانگیر خان سینه سپر کرد تا آن دو دوست نجات پیدا کردند و اگر او نبود شاید ما الان لغت نامه دهخدا را نداشتیم. جهانگیر خان در سی و چهار سالگی به شهادت رسید. او کسی است که در خانواده تهی دست شیرازی بزرگ شد و به مدرسه دارالفنون رفت و درس خواند و مرد مقید و مومنی بود. اما باید بگویم که نمی شود اظهار نظر دیگران را درباره جهانگیر‌خان ملاک قرار داد. بعد از اینکه شهید شد خیلی‌ها به دنبال این بودند که او را منتسب به خودشان کنند ولی معیار گفته و نوشته‌های خود جهانگیر‌خان است.‌ ما باید نوشته خودش را ملاک قرار دهیم. اهل ریاکاری نبود و وسعت مشربی داشت‌. او به طرز فجیعی شهید شد. او را با طنابی که به گردنش بستند از دو سو کشیدند تا شهید شد.
وی افزود: تمام عمر روزنامه نگاری میرزا جهانگیر خان سیزده ماه و سه روز بود و امروز بعد از حدود صد و یازده سال هنوز نام او برای آن سیزده ماه و سه روز باقی مانده است و مردم هم به اینها باور داشتند و این باورمندی مردم برای آنها دشمن ساز شد. اینها دفتر کارشان در ناصرخسرو بود و بعد آمدند خیابان علاء الدوله فردوسی فعلی و بعدا به محله امام زاده یحیی می روند. در هر صورت به خاطراین عمر کوتاه و کارنامه پربار حداقل باید این مقبره بازسازی شود و این بنا را آرامگاه دو شهید یعنی «ملک‌المتکلمین» و «صوراسرافیل» نامگذاری کنید.
دکتر امیدوار رضایی نیز اظهار داشت: وقتی تکلیف این بنا روشن و مشکل ورثه ای آن حل شود بنده شخصا این بنا را بازسازی می کنم . اینجا متعلق به بیمارستان است. قبلا جلسه ای گذاشته شده و اعلام کردیم که هر طرحی تصویب شود ما آماده همکاری هستیم. اینجا جدا از بیمارستان نیست. هر دوی این مکان برای مردم است. این ملک خصوصی است و باید تکلیف آن مشخص شود.
آرامگاه «ملک‌المتکلمین» و «صوراسرافیل» در خیابان کمالی، خیابان مخصوص در محدوده‌ مرکزی شهر تهران، بن‌بست شهید سیدمحمد ابراهیمی، درست در کنار یکی از ورودی‌های بیمارستان لقمان قرار دارد. از ظاهر فعلی بنا مشخص است که وارثان این خانه طی چند سال اخیر برای جلوگیری از تخریب کامل بنا، روی قبرهایی را که در زیرزمین بودند با سیمان پوشاندند و اکنون آرامگاه مشخص نیست.
لازم به ذکر است آرامگاه این دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه «ملک‌المتکلمین» و «صوراسرافیل» در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *