تربت حیدریه – ایرنا- برداشت زعفران در سطح شهرستان مه ولات که بیش از ۱۷درصد سطح زیرکشت طلای سرخ کشور را دربر دارد ، آغاز شد


مدیریت جهاد کشاورزی مه ولات شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: مه ولات بزرگترین شهرستان باغی استان خراسان رضوی با سطح زیر کشت حدود ۳۲۰۰ هکتار زعفران مقام پنجم سطح زیرکشت و تولید را در استان ؛ ۳٫۳درصد زعفران استان و ۲٫۵ درصد زعفران کشور را تولید می کند.
احمد نادری اظهار کرد: زعفران ازجمله محصولات کشاورزی است که بامزیت های نسبی نظیر نیاز آبی پایین، ایجاد اشتغال، ارزش اقتصادی بالا در شهرستان ازجایگاه ویژه ای برخوردارمی باشد.
وی افزود: باتوجه به شرایط اقلیمی برداشت این محصول در شهرستان ازاوایل آبان ماه آغاز و تا اواسط آذرماه ادامه خواهد داشت و با توجه به بازدیدهای مزرعه ای وارزیابی های صورت گرفته بامیانگین عملکرد ۳٫۷ کیلوگرم زعفران سرگل در هکتار میزان تولید مزارع زعفران شهرستان درسال جاری ۱۱٫۸ تن برآورد می شود که با احتساب قیمت فعلی این محصول ارزش ریالی آن معادل ۴۷۲ هزار میلیون ریال برآورد می شود.
نادری اظهارکرد: از نظراشتغالزایی در مراحل مختلف داشت، برداشت و فرآوری این محصول حدود ۶۴هزار نفر روز نیروی کار اشتغال ایجادمی کند که معادل ۳۲۰۰ شغل دائم محسوب می شود و در حال حاضر محدودیت های کمی وکیفی منابع آبی شهرستان یکی از اساسی ترین مشکلات و چالش های تولید این محصول استراتژیک محسوب می شود که امیداست افزایش راندمان آبیاری در مزارع زعفران با تخصیص اعتبارهای لازم برای طرح های انتقال آب و اجرای سیستم های آبیاری نوین مورد توجه قرارگیرد.
مدیریت جهاد کشاورزی مه ولات از دیگر مشکلات تولید زعفران پایین بودن عملکرد و فرآوری این محصول عنوان کرد که در این زمینه مدیریت جهادکشاورزی به منظور افزایش سطح آگاهی و دانش بهره برداران و افزایش تولید و فرآوری بهداشتی محصول زعفران اقدام برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه کاشت ،داشت ،برداشت وفرآوری بهداشتی درسطح روستاها کرده است.
وی خاطر نشان کرد: جلساتی با حضور نماینده فرمانداری ،بخشدارشادمهر، شهردار و شورای اسلامی شادمهرو دهیاری و شورای اسلامی دوغ آباد و مسئولان ادارات صنعت، معدن، تجارت، سازمان تعاون روستایی ونیروی انتظامی پیرامون ساماندهی بازارگل شهرستان تشکیل شد که مصوبات آنهادرحال پیگیری واجرا می باشد.
فیض آباد، مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مه ولات در ۲۰۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.
خبرنگار: مهدی تنجو *انتشار: علی اصغرافتاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *