نمایش مستند «خون است دلم برای ایران»در خانه هنرمندان ایران

 

برنامه نمایش مستندهای برترِ این هفته در خانه هنرمندان که از سوی انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران برگذار می‌شود ، به نمایش مستند بلندی با عنوان «خون است دلم برای ایران» از ساخته‌های سیدجواد میرهاشمی اختصاص یافت. در این فیلم که تنها بخش‌های کوچکی از خدمات علمی و فرهنگی دکتر منوچهر ستوده – ایران‌پژوه، تاریخ‌نگار، جغرافی‌شناس، استاد دانشگاه و یار و همراه دیرین دکتر ایرج افشار–، از تولد تا درگذشتِ این بزرگ‌مرد را به تصویر کشیده است، فیلمساز با استاد ستوده از فراز البرز همراه می‌شود تا مخاطبان فیلم نیز به تأسی از زندگی و منش و آرمان‌های وی، ایران را بیشتر بشناسند و بیشتر دوست بدارند.
میرهاشمی – تهیه‌کننده و کارگردان این مستند – به بهانه نمایش فیلمش در خانه هنرمندان ایران در بخش پایانی یادداشتی با عنوان «آنچه از ایشان آموختم» می آورد:
دکتر منوچهر ستوده در مقدمه جلد سوم کتابِ «از آستارا تا استارآباد (استرآباد)» به سال ۱۳۵۵ خورشیدی می‌نویسد: «امید است دعای خیر من بدرقه راه کسانی باشد که در راه گسترش دانش سعی و کوشش دارند. خداوند چنین کسان را تنها نخواهد گذاشت و نظرِ لطف خود را از ایشان دریغ نخواهد کرد.» در زمانه‌یی که فست‌فود و اینترنت و بازی‌های رایانه‌یی و تلفن همراه، مجال تفکر را از جوانان گرفته است؛ سهم «بنیان‌گذارِ دانشِ جغرافیایِ تاریخیِ ایران، منوچهر ستوده» در کتب درسی چه میزان است؟ الگوپذیری و نیز معرفیِ سرمشقِ مناسب، یکی از اساسی‌ترین راهکارهای موجود در زمینه تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان است. سرگذشت افرادی مانند منوچهر ستوده و معرفی‌شان در کتب درسی می‌تواند نمونه برجسته وطن‌دوستی به آیندگان ایران‌زمین باشد و وقت آن است تا شعرِ «خون است دلم برای ایران» به کتاب‌های درسی راه یابد تا دانش‌آموزان، مفهوم ایران‌شناسی و تاریخ و جغرافیای میهن‌شان را بهتر از پیش باز شناسند. غزل‌واره‌ای که ابیات آغازین‌اش چنین است:
خون است دلم برای ایران
جان و تن من فدای ایران
بهــتر ز هـزار گونـه آوا
در گوشِ دلم نوای ایران
فیلم مستد مذکور در ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۳۰ آبان‌ با حضور جواد میرهاشمی – کارگردان و تهیه‌کننده فیلم – در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نمایش و نقد و بررسی در می‌آید و ورود برای همگان آزاد است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *