نمایش فیلم مستند زندگی توران میرهادی ساخته رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب در باغ کتاب


 
 

در نخستین سالگرد درگذشت استاد برجسته تعلیم و تربیت کودکان ایران، بانو توران میرهادی، مستند «توران خانم» کار مشترک رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب، در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران به نمایش در آمد .
این فیلم که با استقبال بی‌نظیر اهالی فرهنگ و ادب این سرزمین در حضور خانواده بانو میرهادی، دکتر نجفی شهردار تهران، کارگردانان فیلم و اعضای شورای کتاب کودک به نمایش درآمد، به چهارسال پایانی عمر گرانقدر توران میرهادی، ثبت ویژگی‌های شخصیتی ایشان به‌ عنوان یک معلم نهادگذار و خالق نگرش نو به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کودکان و مراحل تکمیل «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» به عنوان یادگار ارزشمند وی برای فرهنگ و آموزش این سرزمین اختصاص داشت.
در پایان نمایش فیلم، محمدعلی نجفی، شهردار تهران گفت: سابقه آشنایی من، به قبل از انقلاب و آشنایی با فرزند ایشان برمی‌گردد که شیفته متانت و شخصیت او بودم و بعد از انقلاب با خانواده ایشان و تراوشات فکری این بانوی اندیشمند برای بهبود سیستم آموزش و پرورش بیشتر آشنا و مأنوس شدم.
وی با اشاره به این که وجوه ممتاز شخصیت خانم میرهادی بیشتر از چیزهایی بود که در این مستند دیدیم، افزود: توران میرهادی دوست نداشت نامش مطرح شود و اشتیاقی به معروف‌شدن نداشت و من از خانم بنی اعتماد تشکر می‌کنم که در این مستند، خانم میرهادی را متناسب با آن خدمات بزرگی که به کشور کردند، به جامعه به ویژه جوانان و فرهیختگان
معرفی می‌کنند.
شهردار تهران افزود: تلاش می‌کنیم «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را در سطح وسیع‌تری به عموم جامعه بشناسانیم و در کتابخانه‌های وابسته به شهرداری‌ها در سراسر کشور در دسترس علاقمندان قرار دهیم. همچنین در تلاش هستیم منزل مسکونی توران میرهادی حفظ شود و نگذاریم در چند سال آینده، از بین برود و یک ساختمان چندطبقه به جای آن قرار بگیرد. در حال حاضر به دلیل عرض کم خیابانی که این منزل در آن قرار دارد، برای کاربری آن تصمیم قطعی نگرفته‌ایم اما از خانواده ایشان تقاضا کرده‌ایم این خانه را در اختیار شهرداری قرار دهند تا با موافقت ایشان به بهترین شکل برای آینده حفظ شود.
رخشان بنی اعتماد، یکی از کارگردانان این مستند نیز درباره اهداف ساخت این مستند گفت: از آنجا که بزرگترین سرمایه هر ملتی، تداوم راه اندیشمندان آن ملت است، سعادت نصیب من شد که چند سال آخر عمر توران میرهادی در کنار وی باشم تا از نگاه سینما آن لحظات را ثبت کنم که از خاطر جامعه نرود؛ هرچند خانم میرهادی به برکت نهادهایی که تاسیس کرده است و آثار ارزشمندی که برجا گذاشته است، در یادها
جاودانه است.
هدف دیگر ساخت فیلم این بود که یکی از آرزوهای توران خانم که تکمیل و تحویل فرهنگنامه به جامعه بود، محقق شود؛ کار باارزشی که جدای از ارزش علمی، کنار هم بودن، کار داوطلبانه، وطن‌پرستی، عشق به فرهنگ‌سازی در جامعه را هم به ما می‌آموزد.
وی تأکید کرد: من در حیرتم که چرا کتابخانه‌های مدارس این مملکت به ندرت دوره‌های فرهنگنامه را دارند؟ چرا کتابخانه شهرهای ایران چنین اثری را ندارند؟ ما تلاش کردیم با ساخت این مستند، فرهنگنامه با این غنای علمی و فرهنگی‌اش به جامعه معرفی شود تا بخشی از هزینه‌‌های این کار داوطلبانه تأمین شود و مفتخرم که قبل از اکران عمومی این فیلم، خانواده فرهنگی امین این فیلم را دیدند و چاپ جلد بیستم فرهنگنامه را برعهده گرفتند.
رخشان بنی اعتماد این نوید را داد که با اجازه خانواده توران میرهادی، در آینده فیلمنامه دیگری از زندگی او تهیه کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *