انتقاد استاد دانشگاه فردوسی از تعدد تشکل های موازی در زعفران در ایران

تربت حیدریه – ایرنا- استاد بیولوژی دانشگاه فردوسی با انتقاد شدید از تعدد تشکل های موازی در حوزه زعفران در ایران گفت: نه تنها این تشکل های علمی و پژوهشی در حوزه زعفران کار موثر و راهبردی انجام نداده اند بلکه اکثر تشکل های علمی و پژوهشی در دیگر حوزه ها نیز دستاورد موثری نداشته اند.

دکتر علیرضا کوچکی روز چهارشنبه در نشست شورای همفکری پژوهشکده زعفران در تربت حیدریه با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی و علمی علاوه بر اینکه باید به مقالات علمی و ارتقای سطح دانش و رده های مدیریتی دانشگاهی منجر شود تصریح کرد: انتقاد من از این جهت است که این همه مراکز علمی و پژوهشی و انتشار بیش از ۱۷۰ مجله علمی در حوزه کشاورزی نتوانسته است در حوزه تولید و بهره وری و در مزارع تحولی ایجاد کند.
به گفته وی به همین دلیل است با وجودی که سطح زیرکشت زعفران در ایران ۱۰۵ هزار هکتار است و از حیث سهم تولید در جهان ۸۸٫۸ درصد را دارا هستیم، اما متاسفانه چون هنوز زعفران ما فاقد نشان جغرافیایی و نیز فاقد ثبت و نشان به عنوان یک میزاث طبیعی ملی است، لذا زعفران ایرانی در جهان حرف زیادی برای گفتن ندارد زیرا قدرت مانور چندانی ندارد.
کوچکی افزود: عمق فاجعه زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم تعداد مجلات پژوهشی ما در حوزه کشاورزی با ۱۷۰ عنوان به اندازه کل دنیا است، در حالی که در آمریکا حدود پنج یا ۶ عنوان بیشتر نیست.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به جای اینکه هر ۶ ماه چنین گردهمایی هایی برگزار شود، بهتر است مدت نشست بعدی را به یک سال افزایش داد تا بتوانیم از درون این کارگاه های تخصصی یک خروجی ارزشمند بدست بیاوریم.
کوچکی با بیان اینکه کار دانشگاه ها تعریف و تهیه ثبت نشان استاندارد نیست، افزود: این وظیفه پژوهشکده ها و مسوولان برنامه ریز کشور است تا در قالب یک برنامه اجماعی، کار عقب افتاده را هر چه سریعتر به انجام برسانند.
سرپرست پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه نیز با بیان اینکه پژوهشکده فعالیت علمی خود را از سال ۹۱ در قالب سه کارگروه علمی آغاز کرده است، گفت: تاکنون با انجام ۳۷ برنامه پژوهشی تعداد کارگروه های تخصصی خود را به ۶ واحد افزایش داده است.
حامد کاوه افزود: عمده رسالت ما بهبود وضعیت فعالیت کشاورزان در مزارع زعفران است که بر این اساس در دو حوزه کنترل کیفی زمین و نیز استاندارد سازی خشک کردن و بازاریابی زعفران خدمات مشاوره ای خود را به زعفران کاران ارایه می کنیم.
وی گفت: در همین راستا مشغول راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی هستیم تا در کنار آزمایشگاه کنترل خاک که اکنون فعال است، کشاورزان را یاری برسانیم.
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
۱۷۴۴/۶۱۲۱ خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: علی اصغرافتاده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *