«مصباح» خاموش شد

آرمان- یاسمین طالقانی: دومین تبرئه یا به عبارتی دومین اعتراف مصباح یزدی کلید خورد. هم احمدی‌نژاد دیگر احمدی‌نژاد سال ۸۸ نیست و هم مصباح یزدی مانند آن سال سخن نمی‌گوید. روز پنجشنبه بود که مصباح یزدی در پاسخ به‌ این سوال خبرآنلاین که «مردم از شخص شما به عنوان یکی از حامیان اصلی روی کار آمدن آقای احمدی‎نژاد و مطرح شدن او سوال دارند»، گفت: «ما هر کسی را، تا مادامی که در مسیر اسلام کار می‎کند، حمایت می‎کنیم، طرفداری‎اش می‌کنیم، هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا می‎شویم.» وی همچنین در واکنش به ‌اینکه «یعنی تحرکات اخیر او را تایید نمی‌کنید»، تصریح کرد: «نه، اعمال و رفتار امروز احمدی‎نژاد را تایید نمی‎کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.» نخستین اعتراف مصباح یزدی در سال ۹۰ بود که درباره احمدی‌نژاد گفت: «بهره هوشی این شخص به تصدیق دوست و دشمن از حد متعارف بالاتر است، پس چگونه شیفته یک شخص عادی می‌شود؟ آن هم شیفتگی‌ای که چنین حرکات نامعقولی از او سر بزند! یک وقتی به برخی از دوستان نزدیکم گفتم که بیش از ۹۰درصد معتقدم که او سحر شده است. این وضعیت ابدا طبیعی نیست. هیچ آدم عاقلی چنین کارهایی نمی‌کند، مگر آنکه اختیار از او سلب شده باشد.» مصباح خاموش شد؛ اتفاقی که برای حامیانش تلخ تر از همیشه است.

اقرار به اشتباه

«اطاعت از احمدی‌نژاد، اطاعت از خداست»؛ این جمله در حافظه سیاسی بسیاری از افراد حک شده است، جمله‌ای که به نقل از آیت‌ا… مصباح یزدی در مرداد سال ۸۸ منتشر شد. این جمله مورد انتقادات زیادی قرار گرفت. در آن برهه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نسبت به‌ این جمله و بار معنایی آن اعتراض کردند. انتقادات به‌اندازه‌ای شد که رجانیوز به تکذیب آن پرداخت و در اقدامی قابل تامل پس از گذشت سال‌ها یعنی در ۲۱ خرداد سال ۹۳ این‌گونه در توجیه سخنان مصباح یزدی بر آمد: «آیت‌ا… مصباح یزدی فرمودند که ولی فقیه یک رهبری دینی جانشین امام زمان(عج) است، این رئیس‌جمهور نماینده‌ای است که مردم او را انتخاب کرده‌اند. این دو با هم خیلی تفاوت دارند. رئیس‌جمهور وقتی از طرف ولی فقیه نصب شد، می‌شود عامل او، او نصبش می‌کند. آن پرتو قداستی که او دارد بر این هم می‌تابد. وقتی رئیس‌جمهور اسلامی شد، حکمش را از رهبر ‌یعنی جانشین امام(ع)‌ دریافت کرد، یک پرتوی از آن قداست بر این هم می‌تابد، آن وقت اطاعت از رئیس‌جمهور و اطاعت از مجلس و سایر امور هم می‌شود اطاعت از خدا. اما تا این جور نشده، حساب رهبر از دیگران جداست. او ارزشش از طرف امام زمان(عج) و از طرف خداست.» البته این توضیح منافاتی با جمله منتشر شده نداشت و توضیح درباره آن نتوانست تغییری در اصل معنا بدهد. اکنون ۸ سال از آن اظهارات مصباح یزدی می‌گذرد و حالا خود اوست که دیدگاه و مواضع قبلی خود را رد می‌کند و می‌گوید که «امروز احمدی‌نژاد را تایید نمی‌کنم». بی‌تردید برای مصباح یزدی که شاگردانش او را علامه می‌خوانند اعتراف به شناخت اشتباه از احمدی‌نژاد کار سختی بود اما اکنون چاره‌ای جز بیان چنین اظهاراتی نیست. هر چند تنها مصباح یزدی نیست که ناچار به بیان تغییر دیدگاه نسبت به شخصیتی شده که دفاع قاطعانه و بدون تردید از او داشت و دیگر اصولگرایان که اتفاقا خود را در زیر چتر اندیشه‌ای مصباح یزدی تعریف می‌کنند همین رویه اعتراف به شناخت اشتباه را دارند.

تردید به‌خاطر تغییر

بی‌تردید حمایت قاطع مصباح یزدی از احمدی‌نژاد اکنون تبدیل به نمره منفی در پرونده او شده است؛ یعنی حامیان او و آنانی که مواضع این روحانی را حجتی برای تصمیمات خود می‌دانستند اکنون با تردید با این موضوع مواجه می‌شوند و این سوال را از خود می‌پرسند که مبادا در سال‌های بعد تصمیم امروز مصباح یزدی تغییر کند، همان‌گونه که تبعیت از او در حمایت از احمدی‌نژاد امروز تبدیل به سرشکستگی شده است. آیت‌ا… محسن غرویان که عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است در گفت‌وگویی تصریح کرد‌: «اصولگرایان از همان روزی که دولت احمدی‌نژاد را دولت امام زمان خواندند و او را معجزه هزاره سوم نامیدند و برایش کتاب نوشتند، باید فکر این روزها را می‌کردند. وقتی یکی از بزرگان می‌گوید که برای من مسجل شده است که نظر امام زمان رأی به احمدی‌نژاد است، این روزها را می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم. عقلای قوم اصولگرا در قصه دولت‌داری آقای احمدی‌نژاد از همان ابتدا باید احتیاط‌هایی را در نظر می‌گرفتند که نگرفتند.»

احمدی‌نژادی‌ها و آیت‌ا…

پارسینه نوشت؛ چند ساعتی از انتشار مصاحبه ‌آیت‌ا… مصباح یزدی نگذشته بود که سیل کامنت‌ها علیه او به راه افتاد. این رفتار نشان می‌دهد حامیان رئیس دولت دهم آنچنان سازمان یافته در فضای مجازی و رسانه‌ای به پیش می‌روند که حتی حاضرند به پدر معنوی سال‌های دور خود هم این‌گونه هجمه و حمله کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *