زعفران کاران تربت حیدریه: تعاون روستایی به وعده خود در خصوص پرداخت بهای محصول عمل کند

تربت حیدریه – ایرنا – شماری از زعفران کاران شهرستان های تربت حیدریه و زاوه، روز شنبه با حضور در برابر فرمانداری تربت حیدریه، خواستار پرداخت بهای وعده شده محصول خود، توسط تعاون روستایی این شهرستان شدند.

آنان که شمارشان به ۱۵ نفر می رسید، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: اداره تعاون روستایی وعده داده بود بعد از اعلام نتایج آزمایش کیفی زعفران، ۷۰ درصد بهای خرید توافقی محصول را به کشاورزان بپردازد اما اکنون منکر این وعده شده و می گوید که در مرحله نخست تنها ۴۰ درصد بهای محصول را پرداخت می کند.
آنها افزودند: ما بابت برداشت محصول خود باید حقوق کارگران را بپردازیم و با این رویه توان پرداخت بدهی های خود را نداریم.
یک فرد آگاه در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زاوه، که خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اقدام تعاون روستایی را ترفندی برای بازارگرمی دانست و مدعی شد: اصلا از ابتدا نیز قرار نبود دولت ۷۰ درصد بهای محصول زعفران کاران را در مرحله نخست بپردازد.
نماینده مردم شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و مه ولات نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تا پایان وقت اداری امروز – شنبه – و یا در نهایت ابتدای صبح فردا، کل مبلغ ۴۰ درصد بهای محصول زعفران کاران به حسابشان واریز خواهد شد.
سعید باستانی با بیان اینکه از ابتدا نیز بنا نبود در مرحله نخست ۷۰ درصد قیمت محصول به کشاورزان پرداخت شود، افزود: اگر هم اداره تعاون روستایی شهرستان وعده ای مبنی بر پرداخت بیش از ۴۰ درصد قیمت محصول را داده اند، شاید در همان مقطعی بوده که پول زیادی در حساب سازمان تعاون روستایی استان وجود داشته است.
وی گفت: رئیس تعاون روستایی تربت حیدریه نیز از ادبیاتی استفاده کرده که زمینه چنین برداشت اشتباهی را در بین زعفران کاران به وجود آورده است.
معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار تربت حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رئیس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه بدون هماهنگی و بر اساس نظر شخصی خود چنین قولی داده است.
مهدی ناصری افزود: از ابتدا نیز بنای پرداخت خرید قطعی پرداخت مبلغ ۴۰ درصد بهای محصول بعد از اعلام نتایج آزمایش بوده است.
کار خرید توافقی زعفران کشاورزان از دوم آبان ماه آغاز شده و طبق اعلام مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در شیوه خرید قطعی ۴۰ درصد قیمت زعفران به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهد شد.
این در حالی است که رئیس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه اواخر آبان ماه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، از پرداخت ۷۰ درصد بهای محصول زعفران کشاورزان خبر داده بود.
از مجموع ۸۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن ها به کشت زعفران مشغول هستند.
اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
سالانه بیش از ۷۰ تن محصول زعفران از کشتزارهای تربت حیدریه و زاوه برداشت می شود.
۱۷۴۴/۶۱۲۱/۵۱۳۲
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار: علی اصغر ایزدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *