سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد ٣۴ هزار میلیارد تومان ضرر آلودگی هوا

شرق: سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه بسیار بالای درمان عوارض ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد که ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا می‌شود.
ایرج حریرچی با بیان اینکه در دنیا به طور متوسط ۲.۴۸ تا هفت درصد تولید ناخالص ملی کشورها به دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود، افزود: «در کشور ما نیز ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود؛ یعنی سالانه ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا هزینه می‌شود». 
وی با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های مزمن تنفسی و قلبی- عروقی، سرطان‌ها و کبد چرب اظهار کرد: «مطالعات و تخمین‌هایی که در زمینه آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا انجام می‌شود، می‌توانند مرگ‌های منتسب به آن را بررسی کنند. این آمارها نیز بسته به مدل مطالعاتی انجام‌شده متفاوت است. در فصل زمستان بدون درنظرگرفتن آلودگی هوا به دلیل بیماری‌های فصلی افزایش بستری وجود دارد البته از زمستان سال گذشته تا زمستان سال جاری تفاوت معناداری در زمینه افزایش مراجعات بیمارستانی نداشته‌ایم».
حریرچی با اشاره به گزارش‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی درباره عوارض ناشی از آلودگی هوا در دنیا افزود: «طبق آمار این سازمان از هر ۱۰ نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد. آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل خطر و مرگ‌های زودرس یعنی قبل از ۷۰ سالگی است و چهارمین عامل خطر مرگ‌ومیر در دنیا محسوب می‌شود. مهم‌ترین آلوده‌کننده‌های هوا ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون هستند. در آسیای جنوب شرقی این ذرات ناشی از احتراق خودروها و در خاورمیانه گردوغبار عامل اصلی ایجاد این ذرات هستند».
او در ادامه با بیان اینکه در هر ساعت ۸۸ مجروح در بیمارستان‌های کشور به دلیل سوانح ترافیکی بستری می‌شوند، گفت: «این تعداد در مجموع سالانه به ۸۷ هزار نفر می‌رسد همچنین هر روز ۴۳ ایرانی به دلیل این حوادث فوت می‌کنند که آمار سالانه حدود ۱۵ هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی را ایجاد می‌کند. در ۱۰ سال گذشته ۲۱۰ هزار ایرانی در تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند».
حریرچی با بیان اینکه در هر ساعت ۸۸ مجروح در بیمارستان‌های کشور به دلیل سوانح ترافیکی بستری می‌شوند، ادامه داد: «این تعداد در مجموع سالانه به ۸۷ هزار نفر می‌رسد همچنین هر روز ۴۳ ایرانی به دلیل این حوادث فوت می‌کنند که آمار سالانه حدود ۱۵ هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی را ایجاد می‌کند. در ۱۰ سال گذشته ۲۱۰ هزار ایرانی در تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند». سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر صحت اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر پرداخت ۳۰ درصد مطالبات شرکت‌های دارویی گفت: «به تازگی ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم از طریق بیمه سلامت و تهاترهایی که انجام شده است به شرکت‌های دارویی پرداخت شده، همچنین با توجه به گشایش نسبی در اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی قسمتی از بدهی‌های دارویی از طریق آنها به شرکت‌های پخش داده شده است». او همچنین درباره آخرین وضعیت آموزش پرستاران بیمارستانی نیز اظهار کرد: «تعدادی از این نیروها تربیت شده‌اند و تلاش می‌کنیم مجوز اشتغال آنها را دریافت کنیم. تربیت همه پرستاران از طریق کنکور انجام می‌شود اما در بعضی سهمیه‌ها از محیط‌های آموزشی بیمارستانی استفاده بیشتری شده است».
حریرچی در ادامه درباره بودجه سال ۹۷ این وزارتخانه گفت: «از کل بودجه سال آینده کشور که در لایحه تحویل داده شده است و به مجلس آمده، ۶.۴ درصد مربوط به وزارت بهداشت است که بودجه سازمان بیمه سلامت و منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز با آن در نظر گرفته شده است. از میان سطرهای بودجه‌ای وزارت بهداشت بخش عمده‌ای از هزینه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد که معادل ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است همچنین بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های در نظر گرفته‌شده برای ستاد وزارت بهداشت به صورت غیرمستقیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده می‌شود. وزارت بهداشت در ستاد خود کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. کل بودجه وزارت بهداشت شامل عمومی، اختصاصی و تملک و دارایی در لایحه سال ۹۸، هفت درصد رشد داشته است».
حریرچی با اشاره به کاهش بودجه طرح پزشک خانواده در این لایحه تصریح کرد: «سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای پزشک خانواده دوهزارو ۲۷ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد اما در آن سال‌ها به صورت کامل اختصاص پیدا نکرد. در لایحه بودجه سال ۹۷ این رقم هزارو ١٩ میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال‌های پیش کاهش پیدا کرده است. بودجه مربوط به کاهش نرخ داروهای ساخته‌شده، واکسن، شیرخشک و… هزارو ۶٠٠ میلیارد تومان باقی مانده است همچنین بودجه مربوط به کمک به سیاست‌های جمعیتی همان رقم سال گذشته یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. با توجه به این ارقام، ما در ردیف‌های ستادی خود یک درصد رشد بودجه‌ای داشته‌ایم. میزان بودجه تعیین‌شده برای تملک و دارایی این وزارتخانه با ۴۲ درصد کاهش به ۴۱۵ میلیارد تومان رسیده است».
او تأکید کرد: «ما اصرار داریم برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم. به همین دلیل از دولت و مجلس درخواست داریم بودجه آن را افزایش دهند یا حداقل رقم بودجه سال‌های قبل برگردد. در سال‌های گذشته هیچ وقت تخصیص صددرصدی در کل بودجه این وزارتخانه نداشته‌ایم. گاهی حتی چند هزار میلیارد تومان از درآمدهای این وزارتخانه حاصل نشده است».
حریرچی ادامه داد: «برای سال ۹۷ سقف اعتبار وزارت بهداشت از قانون هدفمندی یارانه‌ها سه‌هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان تعیین شده، این در حالی است که هیچ‌وقت این اعتبار به صورت کامل به ما اختصاص پیدا نکرده است. ما علاقه‌مند هستیم اعتباراتمان پایدار باشد. دولت و مجلس به‌صورت شفاف میزان بودجه‌ای که می‌توانند به حوزه سلامت اختصاص دهند اعلام کنند و همان رقم نیز تا انتهای سال قطعی باشد و ما روی آن برنامه‌ریزی کنیم. هزینه‌های ما از نوع حقوق است. در حال حاضر ۲۲ هزار مراقب سلامت و پزشک خانواده شهری به جز روستاها، مازندران و فارس در حال فعالیت هستند که ما در پرداخت حقوق آنها دچار تأخیر شده‌ایم. رئیس‌جمهور نیز چندین بار در زمینه پایداری منابع این وزارتخانه دستور داده‌ است». سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت دهم مصوبات مجلس وقت را درخصوص اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت اجرا نکرد، ادامه داد: «دولت یازدهم فقط در سال اول توانست قسمت عمده‌ای از منابع در نظر گرفته‌شده از هدفمندی یارانه‌ها را به وزارت بهداشت اختصاص دهد اما از سال بعد از آن به دلیل مشکلات مالی نتوانست آن را ادامه دهد. در حال حاضر پرداخت بدهی‌های بعضی سازمان‌های بیمه‌گر به وزارت بهداشت هنوز وارد سال ۹۶ نیز نشده است. دولت هم با توجه به محدودیت‌های خود ارقامی را تخصیص داده است اما کفایت نمی‌کند. ما هنوز در دریافت هدفمندی یارانه‌ها و بودجه پزشک خانواده مشکل بسیار جدی داریم. اگر در سال ۹۶ همان اعتبارات مصوب سال ۹۳ را بپردازند ما بدون مشکل کار می‌کنیم. هنوز هفت میلیون بیمه‌نشده داریم که باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند. خط قرمز ما این است که مردم در مراجعات خود به بخش دولتی برای بستری‌شدن و خدمات دیگر دچار مشکل نشوند. به همین دلیل اعتبارات آنها باید تأمین شود».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *