نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: قرار است بازدید نمایندگان مردم از زندان‌ها ادامه داشته باشد بازدید از زندان شهرستان‌ها

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس می‌گوید: «قرار است بازدید نمایندگان مردم از زندان‌ها ادامه داشته باشد». سه‌شنبه هفته گذشته محمد کاظمی همراه با ١٠ نماینده دیگر بازدیدی از زندان اوین داشتند. «علیرضا رحیمی»، نماینده تهران هم که در این بازدید حضور داشته، به غیر از تهران، استان‌های خوزستان، همدان، فارس و اصفهان را از جمله استان‌هایی معرفی کرده که در آنها افرادی به‌دلیل اتفاقات اخیر در بازداشت به سر می‌برند. «محمد کاظمی»، نایب‌رئیس فراکسیون قضائی مجلس، در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره بازدید از اوین گفته «هماهنگی‌ها به طول انجامید، اما در مجموع این بازدید مفید و مؤثر بود و اثر مثبتی گذاشت». اکنون پس از این بازدید، کاظمی گفته «هیئت مربوطه در‌این‌باره تصمیم گرفته که در استان‌هایی که تعداد بازداشتی‌ها هنوز قابل توجه است حتما از زندان‌ها بازدید داشته باشند».
همدان، خوزستان، فارس، اصفهان و تهران
درهمین‌حال «علیرضا رحیمی» در کانال تلگرامی خود درباره این بازدید و همچنین بازداشتی‌های اتفاقات اخیر در دیگر استان‌های کشور توضیحاتی داد. رحیمی به نقل از رئیس سازمان زندان‌ها در گزارشی که به هیئت بازدیدکننده ارائه کرده آورده: «آمار کل زندانیان حوادث دی‌ماه چهارهزارو ٩٧٢ نفر بوده که ۹۴.۷۳ درصد آن مرد و ۵.۲۷ درصد زن بوده‌اند. ۵۰ درصد افراد بازداشتی بین ۱۹ تا ۲۵ سال و ۲۷ درصد بین ۲۵ تا ۳۲ سال بوده‌اند». او افزوده که «از کل بازداشت‌شدگان چهارهزارو ۵٣۴ نفر آزاد شده و ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت هستند (علاوه بر این ۵۵ نفر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند). باقی‌ماندگان در بازداشت، مربوط به استان‌های همدان، خوزستان، فارس، اصفهان و تهران هستند». 
۴ مرد و ٢ زن از استان تهران در بازداشت
رحیمی ادامه داد: «از تهران هفت نفر بازداشتی باقی‌ مانده بود که ساعاتی قبل از بازدید ما سه نفر از آنها آزاد شدند و چهار نفر بازداشتی باقی مانده‌اند (دو نفر نیز از بازداشتی‌های تهران در اختیار وزارت اطلاعات هستند که در مجموع شش نفر می‌شوند).مجموعا چهار مرد و دو زن از استان تهران بابت حوادث دی‌ماه در بازداشت موقت به سر می‌برند. بیشتر بازداشتی‌هایی که هنوز آزاد نشده‌اند، در انتظار تعیین تکلیف قضائی وضعیت خود هستند». محمد کاظمی هم درباره بازدید اخیر نمایندگان از زندان اوین به «ایسنا» گفت: «اگر این بازدید زودتر انجام می‌شد، خیلی بهتر بود. هماهنگی‌ها برای بازدید از زندان اوین زمان‌بر بود. در همان اوایل که اعتراضات مردمی آغاز شد از مقامات مسئول قوه قضائیه درخواست کردیم که زمینه بازدید را فراهم کنند». سه‌شنبه گذشته ١١ نماینده مجلس برای بازدید از اوین راهی این زندان شدند. پس از آن بود که رحیمی به «شرق» خبر داد: «با توجه به اینکه بسیاری از بازداشتی‌های دیگر در شهرها و استان‌های دیگر هستند، امیدواریم زمینه بازدید مشابه از سایر زندان‌ها برای نمایندگان منطقه فراهم آید».
گفت‌وگو با زندانیان 
 در حضور مسئولان و همراهان 
رحیمی همچنین در توضیحات تلگرامی خود افزوده «محل نگهداری زندانیان حوادث دی‌ماه و محل حادثه مرگ سینا قنبری و اندرزگاه شماره ۴ و نیز بند ویژه وزارت اطلاعات مورد بازدید هیئت قرار گرفت. همه گفت‌وگوها با زندانیان در حضور مسئولان و همراهان انجام شد. قبل از بازدید از زندان فیلم ضبط‌شده توسط دوربین‌های نصب‌شده در محوطه سرویس‌های بهداشتی مربوط به حادثه مرگ سینا قنبری برای نمایندگان پخش شد و توضیحات مبسوطی نیز ارائه شد. به‌دلیل اهمیت موضوع مرگ سینا قنبری، درباره این فیلم و توضیحات ارائه‌شده و نیز بازدید از محل مرگ ایشان جداگانه خواهم نوشت».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *