بازدید مجلس از زندان‌های دیگر شهرها کلید خورد

از اوین به همدان راه درازی در پیش است. مقصد بعدی نمایندگان مشخص شد. بازدید از اوین حدود یک ماهی زمان برد و حالا نماینده ملایر برای بازدید از زندان‌های همدان نامه‌نگاری کرده و منتظر پاسخ است تا بازدید از ٨٧ بازداشتی ناآرامی‌های اخیر در همدان میسر شود. ١١ نماینده چند روز پیش برای ملاقات با شش بازداشتی در اوین راهی شمال تهران شدند و حالا مأموریت‌های استانی‌شان آغاز شده است. بازدید از اوین اما گله‌هایی در پی داشت؛ از اسکورت گروهی همراه ناشناس با نمایندگان مجلس گرفته تا تأخیر در انجام این بازدید و کماکان حاشیه‌های پرونده مرگ سینا قنبری.
علیرضا رحیمی در همین زمینه در کانال تلگرامی‌اش این‌طور نوشته: «صرف‌نظر از تأخیر بلاوجه حاصله در بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین، مقام‌های زندان می‌توانستند با روشنگری به‌موقع از ایجاد بسیاری شبهات درخصوص نحوه مرگ سینا قنبری در افکار عمومی جلوگیری کنند».
همدان اما با ٨٧ بازداشتی در صدر است و خوزستان با ٨١، فارس با ٣۵ و اصفهان با ٣٣ نفر بازداشتی در مرتبه‌های دیگر قرار دارند. ناآرامی‌ها به پایان رسیده و آن‌طور که دادستان تهران گفته؛ ١۵٠ کیفرخواست برای متهمان آشوب‌های اخیر صادر شده است. بر اساس آمار سازمان زندان‌ها، در کل چهار هزارو ٩٧٢ نفر در ناآرامی‌های دی‌ماه در ایران بازداشت شده‌‌اند که چهارهزارو ۵٣۴ نفرشان آزاد شده و ۴٣٨ نفر همچنان در بازداشتند.
بازدید از قزل‌حصار و رجایی‌شهر
 محمد کاظمی به «شرق» می‌گوید: «نماینده‌ها دنبال دیدار با همه بازداشتی‌های اخیرند. در همدان هم صرفا بازدید از زندان‌ها محدود به ملاقات با بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر نمی‌شود. کمیسیون قضائی مجلس خیلی‌وقت است بنا دارد از همه زندان‌ها بازدید کند». 
«حسن نوروزی»، سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس، پیش‌تر به «شرق» خبر داده بود که بازدید از زندان فشافویه، زندان رجایی‌شهر، قزل‌حصار و مراکز آگاهی، به‌ویژه مرکز آگاهی شاپور و حسن‌آباد در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس است.
کاظمی خبر داده که نامه‌ای مفصل به مسئولان نوشته و منتظر پاسخ است. درباره اینکه فکر می‌کنید این بازدید میسر خواهد شد یا نه هم با تأکید می‌گوید: «حتما میسر می‌شود. امیدوارم مجوز بازدید زودتر ارائه شود. این برنامه مدت‌هاست که در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم است».
ارائه مجوز برای بازدیدها سرعت گیرد
کریم حسین‌زاده در ادامه تأکید دارد که بازدید از زندان‌ها به‌عنوان یک خواسته طبیعی نمایندگان مطرح است و امیدواریم به‌جای طولانی‌شدن روند ارائه مجوز در بازدیدها با فواصل زمانی کمتری بازدید از زندان‌های سراسر کشور میسر شود.
او همچنین پیش‌تر اطلاعاتی درباره جامعه آماری بازداشت‌شدگان ارائه کرده بود: «از بین بازداشتی‌ها، ١٢ درصدشان زیر ١٩ سال هستند که این رقم بسیار بزرگی است؛ آن هم از مجموع چهار هزارو ٩٧٢ نفر بازداشتی. چیزی بیش از ۵٠ درصد بازداشتی‌ها زیر ٣٣ سال دارند و به‌نوعی جوان محسوب می‌شوند». نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی همچنین به وضعیت شغلی بازداشت‌شدگان هم اشاره کرد: «درصد تحصیلات و اشتغال اینها را هم اگر مورد بررسی قرار دهید می‌بینید اکثرا افرادی هستند که جویای کارند یا وضعیت اشتغال مناسبی ندارند و مسائلی از این قبیل».
فیلم خودکشی وجود ندارد
علیرضا رحیمی، از نمایندگان حاضر در هیئت بازدید از زندان اوین، نیز در کانال تلگرامی‌اش نوشته: «از این فیلم در جاهای مختلف به اشتباه به نام فیلم خودکشی سینا قنبری نام برده می‌شود درحالی‌که فیلم حاوی ساعاتی از وضعیت محوطه سرویس‌های بهداشتی زندان بوده و داخل سرویس یا ماجرایی که منجر به مرگ شده در فیلم وجود ندارد و اساسا فیلمی از خودکشی وجود ندارد». به گفته رحیمی: «با انجام تحقیقات از هم‌بندی‌های او و نیز اشخاصی در محل سکونت قنبری مقام‌های زندان به این نتیجه رسیده‌اند که او پیش‌تر قرص اعصاب مصرف می‌کرده و به گواهی هم‌بندی‌هایش حالت‌های بی‌قراری در او مشهود بوده است. پزشکی‌قانونی ضمن حضور در محل کشف جسد، معاینات اولیه را انجام داده‌اند و در ساعت هفت صبح جسد وی تحویل پزشکی‌قانونی شده».
سینا قنبری، جوانی که در غروب یازدهم دی‌ماه ۹۶ در یکی از ایستگاه‌های مترو تهران همراه با ۲۱ نفر دیگر، پس از مقاومت و درگیری با مأموران دستگیر و در ساعت ۱۲ شب به اتهام اخلال در نظم عمومی و نیز تبانی و اقدام علیه امنیت ملی تحویل بازداشتگاه اوین می‌شود. سینا در کنار سایر بازداشت‌شدگان حوادث دی‌ماه در بند موقت (در محل ساختمانی که قبلا واحد اجرای احکام زندان بوده) مدت شش روز را به‌عنوان متهم سپری می‌کند.
وثیقه ١٠٠ میلیونی 
برای سینا قنبری
برابر گزارش رئیس سازمان زندان‌ها، بازپرس شعبه شش قرار وثیقه صد میلیون‌تومانی برای سینا قنبری صادر می‌کند. رحیمی همچنین تأکید کرده: «در بدو ورود برابر فرمی که سینا پر کرده و اظهار داشته اعتیاد ندارد. بنابراین در بند افراد سالم و پاک نگهداری می‌شده. در روز ۱۶ دی، ساعت سه بامداد وارد محل سرویس‌های بهداشتی زندان می‌شود که در مجاورت بند خود در داخل ساختمان بند بوده. پس از ورود به یکی از توالت‌ها بیرون نمی‌‌آید. حدود دو ساعت بعد زندانی دیگری وارد محوطه سرویس بهداشتی می‌شود و مستقیما به‌‌ همان سرویسی می‌رود که سینا وارد شده بود و با در بسته مواجه می‌شود. تلاش می‌کند در را باز کند و با صحنه جسد افتاده سینا در کف سرویس بهداشتی مواجه و به حالت شوکه دوان‌دوان برمی‌گردد و لحظاتی بعد‌‌ همان شخص با دو زندانی دیگر سراسیمه برگشته و جسد سینا را از سرویس بیرون کشیده و در کف محوطه سرویس‌ها تلاش به احیای او (به روش عادی با فشار سنگین دست بر سینه او) می‌کند».
گله از کندی پیگیری فراکسیون امید
نماینده عضو فراکسیون امید روایتش از فیلم نشان داده‌شده به آنها را این‌طور توصیف کرده: «در این فیلم محوطه سرویس‌های بهداشتی نشان داده می‌شود. یکی از زندانیان (با هویت سینا قنبری) که زیرپوش سفید به تن دارد، با دمپایی آبی‌رنگ درحالی‌که کیسه پلاستیک مشکی بلند و پیچیده‌شده‌ای در دست راست دارد وارد می‌شود. مستقیما سمت یکی از سرویس‌ها رفته و وارد آن می‌شود و در را بسته و دیگر هیچ چیز نمایش داده نمی‌شود. مدت بسیار طولانی بدون هیچ اتفاق یا حرکتی محوطه سرویس‌ها ضبط شده تا اینکه حدود دو ساعت بعد یکی از زندانیان وارد شده و مستقیما به‌‌ همان سرویسی که سینا رفته وارد می‌شود و با صحنه جسد افتاده بر زمین مواجه و به حالت بهت و شوکه برمی‌گردد».
بیشتر بازداشتی‌های ناشی از ناآرامی‌های اخیر نه در تهران که حالا در اصفهان و شیراز و همدان و خوزستان گزارش می‌شود. انتظار این بود که به موازات پیگیری‌ها برای بازدید از اوین، نامه‌نگاری برای بازدید از سایر زندان‌ها و بازداشتی‌ها در دستور کار باشد. فراکسیون امید اما گزارش شفافی را از پیگیری‌هایش برای آزادی بازداشتی‌های اخیر ارائه نکرده و برخی گله‌ها از درون این فراکسیون به گوش می‌رسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *