محمدباقر نوبخت جزئیات لایحه بودجه سال آینده را رونمایی کرد دخل و خرج ۹۸

– بنزین همچنان  لیتری ۱۰۰۰تومان
– افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان
– ثابت ماندن مبلغ یارانه های نقدی خانوارها
– ۲ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان
– ۷ هزار میلیارد تومان بودجه  برای حمایت از اقشار ضعیف
– اختصاص ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت
– تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای توازن منطقه‌ای
– اختصاص ۸ هزارمیلیارد تومان برای یارانه گندم
– رشد ۸۴ درصدی اعتبارات محیط زیست
– رشد ۱۰۰ درصدی بودجه مربوط به گردشگری
– رشد ۲۰ درصدی اعتبارات آب شرب
– بازسازی ۳۰۰ هزارمسکن فرسوده
– اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان

گروه اقتصادی/ درغیاب نمایندگان مجلس که برای یک تعطیلات ۱۰ روزه برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود رفته‌اند، صبح روز پنجشنبه محمدباقر نوبخت درکنار معاونان خود لایحه نهایی بودجه ۹۸ را در ساختمان میدان بهارستان سازمان برنامه و بودجه برای خبرنگاران رونمایی کرد.
گرچه تا پیش از این رونمایی بخشی از ارقام کلیدی بودجه درمصاحبه‌های جسته و گریخته مسئولان اعلام شده بود، اما نشست خبری سه ساعته نوبخت اخبار تازه‌ای داشت. البته برخلاف سال‌های گذشته که نشست خبری بودجه پس از انتشار کامل لایحه برگزار می‌شد، امسال این اتفاق نیفتاد.لایحه بودجه سال آینده با پنج ویژگی خاص شامل حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال، تقویت انضباط بودجه‌ای، توجه ویژه به علم، فرهنگ و محیط زیست و افزایش پایداری بودجه در مقابل تکانه‌های بین‌المللی تدوین شده است. درکنار تمام ارقام و اعدادی که از سند مالی سال آینده اعلام شده است، محاسبه و اعلام شفاف یارانه‌های پنهان و همچنین معافیت‌های مالیاتی که قرار است تا پیش از ۲۵ آذر ماه اعلام شود از اهمیت خاصی برخوردار است. سال هاست که دولت میلیاردها تومان یارانه‌هایی به بخش‌های مختلف می‌پردازد که درهیچ محاسبه‌ای لحاظ نمی‌شود بنابراین تعیین رقم دقیق آن و بخش‌هایی که از این یارانه‌ها استفاده می‌کنند کمک زیادی به شفافیت بودجه خواهد کرد.
از سوی دیگر هم‌اکنون دستگاه‌ها، نهادها و بخش‌های مختلفی از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مندند که تنها گوشه‌ای از آن برای مردم آشکار شده است و اعلام رسمی و دقیق نام نهادها و همچنین رقم آن اقدام شایسته‌ای تلقی می‌شود.به‌گزارش خبرنگار «ایران»، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست با اشاره به اینکه منابع عمومی بودجه ۴۳۳ هزار میلیارد تومان است، گفت: در بودجه سال آینده سهم نفت ۲۷ درصد خواهد بود. وی با اشاره به شفافیت لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور گفت: همه دستگاه‌هایی که از معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند، در بودجه مشخص شده‌اند. وی ادامه داد: تلاش کردیم بودجه را شفاف و صریح اعلام کنیم. همه دستگاه‌ها معتقدند منابعی که می‌گیرند کم است. از این منظر بودجه نارضایتی زا است، زیرا منابع محدود است.
نوبخت رقم یارانه را که در سال آینده پرداخت می‌شود در حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سال آینده در حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان به خرید اوراق اختصاص خواهیم داد و در پاسخ به کسانی که ایراد می‌گیرند خرید و فروش اوراق، فروش آینده است، می‌گوییم که چنین نیست و ما آینده و زمان را می‌خریم و از طریق خرید و فروش اوراق، طرح‌های عمرانی را سامان می‌دهیم. نوبخت بیان داشت: حتی یک ریال از مابه‌التفاوت منابع هدفمندی یارانه را در بودجه استفاده نکردیم و همه آن به مردم باز‌می‌گردد و افرادی که از حدی پایین‌تر دریافتی دارند، بسته دریافت می‌کنند؛ به‌صورت عام و خاص جامعه هدف را پیش‌بینی کردیم.
وی در تشریح لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل کشور در مورد فروش نفت در بودجه یادآور شد: یک و نیم میلیون بشکه با ۵۴ دلار در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است، نرخ تسعیر نیز برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان است و کل منابع دلار نفتی ۱۶ میلیارد دلار است که نرخ مؤثر آن ۵۸۰۰ تومان است و بخشی از این منابع نیز با ارز نیمایی فروخته خواهد شد.وی یادآور شد: مصارف بودجه سال آینده نسبت به سال‌جاری ۱۲ درصد رشد خواهد داشت. تلاشمان این است بودجه سال آینده تورم‌زا نباشد. قیمت بنزین همان ۱۰۰۰ تومان است و اگر افزایشی داشته باشد، منابع آن میان مردم توزیع خواهد شد.
بودجه عملیاتی شرکت‌ها برای اول بار
در ادامه سیدحمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد ویژگی‌های منحصربه‌فرد بودجه سال آینده یادآور شد: امسال بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را برای اولین بار به همه شرکت‌ها، استان‌ها و دستگاه‌ها بسط دادیم.
امسال افتخار داریم که در سال آینده ۱۰۰ درصد مبتنی بر عملکرد است که شامل استان‌ها و شرکت‌ها نیز می‌شود. از این به بعد از ثمره این بودجه‌ریزی در بهبود بودجه بهره‌مند شویم.
پورمحمدی با اشاره به اینکه گزارشی از معافیت‌های مالیاتی ارائه خواهد شد، بیان داشت: یارانه مستقیم، غیرمستقیم و پنهان است که شفاف خواهد شد. این موضوع بسیار مهم و جذاب است. نظم در اوراق مالی دولت است.
معاون سازمان برنامه و بودجه به ویژگی لایحه در شرایط تحریمی اشاره کرد و گفت: کار پیچیده و سخت است. حمایت از معیشت عمومی سلامت و عدالت اجتماعی یکی از بارزترین ویژگی بودجه است. حمایت از تولید و اشتغال در دستور کار است.
پورمحمدی گفت: برای معیشت، استمرار پرداخت یارانه با اعتبار ۴۲۵۰۰ میلیارد تومان با رشد ۲۰ درصدی، حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت، استمرار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی، استمرار اجرای طرح تحول سلامت ۳۵۰۰ میلیارد تومان، استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه‌ای ۱۵ هزار میلیارد تومان، افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی، افزایش اعتبار خرید تضمینی گندم با افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول از ۵ هزار میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان است.پورمحمدی با اشاره به اینکه امسال طرح بازآفرینی بافت فرسوده مسکن را داریم که هدف آن ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است و سال آینده نیز به سه برابر افزایش خواهیم داد، گفت: بخش مهمی از منابع تهیه شده در قالب تسهیلات بانکی، وجوه اداره شده و دیگر منابع وجود دارد.
۲۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان
پورمحمدی در مورد معلمان و فرهنگیان گفت: ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در سال آینده در نظر گرفته شده است. اعتبارات هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش ۲۸ درصد افزایش یافت و از ۳۳ به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *