استاندار خراسان رضوی بر لایروبی مسیلهای مشهد تاکید کرد

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: بازگشایی و لایروبی مسیل ‌ها در محدوده کانال زرکش و دیگر مسیلهای متصل به رودخانه ‘کشف رود’ مشهد ضروری است.

علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در بازدید از روند لایروبی کانال زرکش مشهد افزود: با لایروبی و آزاد سازی بستر این کانال و دیگر مسیلهای مشهد این شهر از خطر سیلاب مصون خواهد ماند.
وی اظهار داشت: اقدامات لازم برای بازگشایی مسیل‌ ها در محدوده طرقبه شاندیز هم توسط شرکت آب منطقه ‌ای استان انجام می شود.
سرپرست فرمانداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آزادسازی حریم و لایروبی کانال های زرکش و سیاسک توسط شرکت آب منطقه ای خراسان با مجوز شورای تامین و مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مشهد انجام شده است.
حیدر خوش نیت افزود: به خاطر لایروبی به موقع کانال زرکش، سیلاب بوجود آمده از رگبار شدید روز گذشته در مشهد به خوبی مهار شد.
وی با اشاره به جمعیت حدود ۱۰ هزار نفری ساکن اطراف ۲ کانال یاد شده اظهار داشت: مدیریت سیلابها به وسیله کانال های زرکش و سیاسک اهمیت فوق العاده برای شهرستان ۳٫۵ میلیون نفری مشهد دارد.
وی گفت: براساس توافقهای صورت گرفته اعتبار لایروبی و آزاد سازی حریم این ۲ کانال که به رودخانه کشف رود منتهی می شود با همکاری آب منطقه ای، دهیاری ها و شهرداری مشهد تامین شده است.
سرپرست فرمانداری مشهد افزود: کانال زرکش در مسیر خود از روستاهای زرکش، چهل هجره، صیدآباد، امیر آباد و بخشی از منطقه ۱۰ شهرداری مشهد عبور می کند.
کانال سیاسک از کیلومتر ۹ جاده سیمان مشهد، حوالی کارخانه پرمیت آغاز شده و با طول پنج کیلومتر به رودخانه کشف رود منتهی می شود.
کانال زرکش نیز از محدوده بالا دست جاده آسیایی (جاده مشهد – قوچان) آغاز می شود و با طول ۱۰ کیلومتر به کشف رود منتهی می گردد.
رودخانه ‘کشف رود’ در حومه شمالی کلانشهر مشهد پس از بارشهای هفته های اخیر به حالت طغیان درآمده و مشکلاتی را برای ساکنان اطراف این رود و مسیلهای منتهی به آن بوجود آورد.
این رودخانه از به هم پیوشتن ۲ رود فرعی جاری شده از کوههای هزار مسجد و بینالود تشکیل می شود و از شمال شهر مشهد می گذرد.
رودخانه ۲۹۰ کیلومتری ‘کشف رود’ از غرب به شرق جریان دارد و در ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *