سالانه هشت هزار نوزاد اهل تربت حیدریه غربالگری تیروئید می شوند

سالانه هشت هزار نوزاد اهل تربت حیدریه غربالگری تیروئید می شوند

تربت حیدریه – ایرنا – رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: سالانه بیش از هشت هزار نوزاد در این شهرستان از نظر کم کاری تیروئید، غربالگری می شوند.

سعیدرضا قنبری زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال ۱۳۸۴ تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نوزاد در تربت حیدریه غربالگری شدند که از این تعداد ۱۱۵ کودک مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی شدند و هم اکنون تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: در صورت تشخیص به موقع، درمان بیماری کم کاری تیروئید آسان و کم هزینه است و با رعایت دستورات بهداشتی و مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک متخصص، رشد و نمو این کودکان مانند سایر کودکان خواهد بود و عوارضی مانند عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کم شنوایی  کودک را تهدید نمی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: بیماری کم کاری تیروئید در ابتدای تولد در بیشتر نوزادان علایم آشکاری ندارد و تنها در حدود پنج درصد از کودکان نشانه های این بیماری از جمله  فتق نافی، یبوست خشک، زبان برآمده، گریه های خشن، زردی طول کشیده، کم اشتهایی و شیر خوردن ناکافی ظهر  بروز می کند.

قنبری زاده  افزود: با بررسیهای صورت گرفته، بیماری کم کاری تیروئید در بیش از ۹۰ درصد نوزادان هیچ نشانه بالینی ندارد و همین امر اهمیت غربالگری نوزادان را دو چندان کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیر پوشش داشتن سه شهرستان تربت حیدریه، مه ولات و زاوه به ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات ارائه می دهد.

این دانشگاه ۱۹۰ تخت در بیمارستان ۹ دی تربت حیدریه و ۲۰ تخت نیز در مه ولات دارد شهرستان تربت حیدریه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت درفاصله ۱۴۵ کیلو متری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *