میبدی در گفت‌و‌گو با ایلنا: مادامی که انتقاد و انتقادپذیری جزء فرهنگ سیاسی‌مان نشود، نظر مردم جایگاهی ندارد/ قوه قضائیه مقداری فضا را باز کند

مادامی که انتقاد و انتقادپذیری جزء فرهنگ سیاسی‌مان نشود، نظر مردم جایگاهی ندارد/ قوه قضائیه مقداری فضا را باز کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: خیلی‌ها هستند که به مسائلی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی انتقاد دارند درنتیجه باید به مطبوعات امنیت داده شود و فضا را باز کنند که انتقادات به شکلی جدی مطرح شود.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره اقدام رئیس قوه قضائیه در راستای اعلام فراخوان جهت دریافت نظرات مردم برای ایجاد، اصلاح و تکمیل برخی روندهای دستگاه قضایی گفت: هرکدام از مسئولان قوه قضائیه در بدو کار خود شعارهای بسیار خوبی ارائه می‌دهند یعنی تا دوره قبل حرف‌ها تحت عنوان شعار و سخنرانی و گفت‌و‌گو خیلی خوب بود ولی در عمل باید دید که چقدر ترتیب اثر داده می‌شود.

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تصریح کرد: استقلال کامل قوه قضائیه از جمله مسائل مهم در این قوه است و این موضوع در اذهان عده‌ای تقریبا جای سوال دارد. قوه قضائیه استقلال کافی ندارد این مسائل ذهن مردم را مشکوک کرده است. شاید هم اینطور نباشد اما تا چیزهایی نباشد مردم هم چیزی نمی‌گویند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اولا باید دید نسبت به حرف‌هایی که بیان می‌شود چقدر پای عمل می‌ایستند و ثانیا اینکه استقلال قوه قضائیه باید کاملا حفظ شود. مسائلی از جمله فساد مالی در کشور پیش آمد و شیوع پیدا کرد و مبارزه با فساد اقتصادی باید در خود قوه قضائیه انجام شود در غیراینصورت تمام این شعارها از کارکرد باز می‌مانند.

این سیاستمدار روحانی اظهار کرد: اگر بخواهیم این مسائل از بین برود رئیس قوه قضائیه باید پای کار بایستد و هیچ‌وقت هم جناحی و حزبی برخورد نشود تا استقلال کامل ایجاد شود اما اگر بخواهند بر اساس جریان خاصی حرکت کنند و استقلال خود را از دست بدهند این شعارها به جایی نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: رئیس قوه قضائیه در موضع‌گیری‌های خود خیلی نباید در مسائل سیاسی وارد شود. مسائلی از جمله سخن گفتن با دنیا از جمله آمریکا و اروپا کار دیگران از جمله رهبری و دولت است. مواضع رئیس قوه قضائیه باید مربوط به کار خودش باشد.

میبدی در پاسخ به این سوال که دریافت نظرات مردم در سایر دستگاه‌ها غیر از قوه قضائیه چقدر مهم است؟، گفت: در مسائل کلان باید نظرات مردم را داشته باشیم. در قانون اساسی ما در چند مورد رفراندوم پیش‌بینی شده است و این به معنای این است که باید نظرات مردم را در مسائل کلان داشته باشیم. ولی ما متاسفانه فقط در انتخابات به دنبال مردم هستیم که مردم را پای صندوق رای بکشانیم.

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم یادآور شد: زمانی که از انتخابات گذشت هر مسئولی که انتخاب شد یکی از مسائلی که باید برایش مهم باشد انتقادپذیری است. داشتن نظر مردم یعنی مسئولان انتقادی که برخی نسبت به آن جریان یا دستگاه دارند را گوش دهند. متاسفانه در جامعه ما انتقادپذیری از طریق رسانه‌ها و احزاب هنوز به آن صورتی که در دنیای غرب حاکم شده، وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: مادامی که در جامعه ما انتقاد و انتقادپذیری به شکل واقعی جزو فرهنگ سیاسی‌مان نشود نظر مردم چندان جایگاهی ندارد. اینکه بخواهند گوشه‌ای از کتاب یا روزنامه نظر بدهند فایده‌ای ندارد. نظر باید انتقادی و مسئول هم باید انتقادپذیر باشد.

وی افزود: به نظر من قوه قضائیه با همکاری دستگاه‌های امنیتی باید مقداری فضا را باز کنند تا مردم حرف‌شان را بزنند. هیچ فردی نباید در مملکت غیرمسئول باشد، در این صورت آن کسی هم که انتقاد می‌کند باید امنیت داشته باشد که پس از انتقاد کسی مزاحمش نشود، این‌ها در جامعه مهم است.

میبدی گفت: مادامی که انتقاد به شکل سازنده‌اش در کشور ما جایگاه خود را در فرهنگ سیاسی پیدا نکند، این حرف‌هایی که گفته می‌شود فایده‌ای ندارد. خیلی‌ها هستند که به مسائلی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی انتقاد دارند در نتیجه باید به مطبوعات امنیت داده شود و فضا را باز کنند که انتقادات به شکلی جدی مطرح شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *