رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه از شناسایی یک آسباد تاریخی در منطقه زاوه توسط اعضای انجمن میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش نوید تربت،علی محمدی افزود: این آسباد در منطقه زاوه شناسایی شده که از هنر مردم سختکوش این منطقه درخصوص مهار بادها برای رفع نیاز روزمره آرد کردن غلات نشان دارد.

وی با بیان اینکه دکتر مهدی فلاح، استاد گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه کاشف این آسباد تاریخی است ادامه داد: این اثر تاریخی ربوط به قرون متاخر اسلامی است و تشابه فراوانی با آسبادهای منطقه خواف و سیستان دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه و زاوه گفت: این آسباد به صورت تک بنا و دارای دو طبقه است که طبقه بالا برای استقرار چرخ و پره های آسباد و طبقه پایین به عنوان محل قرار گرفتن سنگ‌ها تعبیه شده است و مصالح به کار رفته در معماری این بنا خشت و چینه است و کل بنا حدود هفت متر ارتفاع دارد.
محمدی افزود: در جنب این آسباد نیز آسیابی نیز وجود دارد که نشان می دهد مردم منطقه از هر دو نیروی باد و آب برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کرده اند.
وی اضافه کرد: از شاخصه‌های معماری این بنا درگاه و کانال عبور باد است که طوری ساخته شده که بتوان از وزش انواع بادهای منطقه استفاده کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *