کارشناس میز افغانستان در موسسه فرهنگی اکو، گفت: جشنواره خوراک ملل تهران بدون شک تجربه ای ناب را در دسترس توریست های غذایی و مردمانی که به غذا و خوراک به عنوان کالاهای فرهنگی نگاه می کنند، قرار خواهد داد.

جشنواره خوراک ملل تجربه ای ناب برای گردشگران غذا

تهران- ایرنا- کارشناس میز افغانستان در موسسه فرهنگی اکو، گفت: جشنواره خوراک ملل تهران بدون شک تجربه ای ناب را در دسترس توریست های غذایی و مردمانی که به غذا و خوراک به عنوان کالاهای فرهنگی نگاه می کنند، قرار خواهد داد.

«معصومه نظری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این جشنواره محملی برای معرفی انواع غذاهای ملل است، اظهارداشت: در گوشه و کنار جهان جشنواره‌های مختلف غذایی با هدف بازاریابی برای صنایع غذایی ملی و بین المللی، آشنایی مردم با فرهنگ و آداب و رسوم غذایی ملل مختلف، و مهمتر از همه کسب تجربه‌های ناب و شگفت انگیز از غذاهایی که هرگز تصور نمی‌کردند، برگزار می‌شود.
وی افزود: آشنایی و معرفی فناوری و انواع دستگاه‌ها و ماشین‌هایی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش‌های نوین کشت و پرورش محصولات زراعتی، انواع روش‌های طبخ غذای سالم، تولید کنندگان محصولات ارگانیک، شف ها و سرآشپزهای متبحر و هنر آشپزی آنها و هر آنچه به غذا و خوراک ارتباط می‌گیرد، موضوعاتی هستند که برای مردمان ملت‌های مختلف جذاب و حیاتی است و چنین جشنواره‌هایی این فرصت‌ها را ایجاد می‌کنند.
کارشناس مؤسسه فرهنگی اکو خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از مؤلفه‌های فرهنگی یک ملت به میان می‌آید، موضوع غذاهای ملی و محلی می‌تواند از جغرافیا، زبان مادری و نحوه لباس پوشیدن نیز مهم‌تر باشد.

به گفته وی، ملت‌ها با معرفی غذاهایشان، ضمن معرفی بخش مهمی از آداب و رسوم خود. آداب و رسوم پخت و پز غذا، آداب و رسوم خوردن و سرو غذا و نیازهای غذایی که فرهنگ جوامع را می‌سازد را نیز به دیگر جوامع معرفی می‌کنند.

نظری اضافه کرد: با وجود این همه تفاوت در غذاهای ملل مختلف، باز هم این غذاست که می‌تواند فرهنگ‌ها را به هم پیوند زده و باعث ایجاد دوستی بین ملت‌ها و کشورها شود.
این کارشناس مؤسسه فرهنگی اکو در عین حال اظهارداشت: وقتی ما در هم صحبتی با یک چینی بیان می‌کنیم که از غذاهای آنها و نحوه سرو غذاهای این کشور خوشمان می‌آید، در واقع پیام دوستی خود را به ملت چین رسانده و همین طور در مورد غذاهای محلی در داخل یک کشور نیز اینگون. عمل می‌کنیم.
او ادامه داد: تعریف از غذاهای هراتی و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های خود از غذاهای مردم هرات، این پیام را به مخاطبان محلی انتقال می‌دهد که من فرهنگ و آداب و رسوم محلی هرات را دوست دارم.
کارشناس میز افغانستان در مؤسسه فرهنگی اکو اظهارداشت: با وجود اینکه ملل مختلف آداب غذایی مختلف و غذاهای متنوع و متفاوت دارند، اما در بسیاری از موارد نیز شاهد اشتراکات خوراکی ملل همجوار، هم مذهب و … هستیم. معمولاً پیروان مذاهب و ادیان مختلف آداب و رسوم غذایی مشابه و یکسانی دارند.
وی گفت: هندوها و بودایی‌ها، مسلمانان و گروه‌های دیگر مذهبی آداب و رسوم و دستورهای خاصی برای خوراک دارند. طبعاً مذهب و دین که جزئی از موضوع کلان فرهنگ می‌باشد، باعث این هم بستگی در خوراک شده است. گاهی نیز بودن در یک منطقه جغرافیایی نیازهای غذایی خاصی را ایجاد کرده است و به دنبال آن فرهنگ غذایی مشابهی هم به وجود می‌آید.
نظری با ذکر مثالی، گفت: جغرافیای زیتون پرور، کسب و کارها، آداب غذایی و فراورده‌های متنوعی از این محصول را خلق خواهد کرد و به طبع به دنبال آن، مردمان این جغرافیا فرهنگ‌های یکسانی را نیز در مصرف آن خواهند داشت. چنین اشتراکات خوراکی طبعاً، هم بستگی فرهنگی نیز به بار خواهد آورد. هر چند که دو منطقه جغرافیایی با یک محصول یکسان، دور از هم واقع شده باشند.
کارشناس میز افغانستان در مؤسسه فرهنگی اکو ادامه داد: از سویی فارغ از تفاوت‌ها و یا تشابهاتی که ملت‌های مختلف به لحاظ جغرافیا، دین و مذهب دارند، ذائقه مشترکی نیز مشاهده می‌شود که می‌توان به نمونه بارز آن یعنی علاقه و اشتیاق به پیتزا و اسپاگتی اشاره کرد.
وی همچنین در خصوص اشتراکات خوراک ایرانی‌ها و افغان‌ها نیز گفت: مانند ایرانی‌ها، نان و برنج غذای اصلی افغان‌ها است. افغان‌ها هم مثل ایرانی‌ها غذاهای چرب می پزند و آداب و رسوم خاصی در زمینه سرو و مصرف غذا دارند. حجم و تنوع غذا برایشان مهم است و مهمان خود را با چندین نوع غذا و حجم زیاد پذیرایی می‌کنند. دوست دارند، مهمان را در خانه و با دست پخت خود پذیرایی کنند و برای مهمانی زحمت طبخ و پذیرایی غذا را به خود می‌دهند.
نظری اضافه کرد: طبع گرم و سرد غذا برایشان اهمیت دارد و سعی می‌کنند غذاها را با مصالحه و ادویه‌های خاصی که طبع غذا را ملایم می‌سازد، آماده کنند. احتمالاً چنین اشتراکاتی ناشی از همجواری و جغرافیای همگون باشد و شاید مؤلفه‌های فرهنگی دیگر مثل دین و مذهب در چنین اشتراکاتی نقش داشته باشند.

فرهنگ و آداب و رسوم غذا در افغانستان

کارشناس میز افغانستان در مؤسسه فرهنگی اکو در این باره گفت: یکی از جاذبه‌های فرهنگی افغانستان، تنوع فرهنگی غذایی آن خصوصاً غذاهای سنتی و محلی است. قابلی پلو به عنوان شناخته شده ترین غذای افغانستان، نارنج پلو، آشک و منتو و بولانیغذاهای ملی افغانستان است که در اکثر رستوران‌ها و خانه‌ها پخته و سرو می‌شود.
وی ادامه داد: سمنک و هفت میوه و جلبی نیز دسرهای سنتی و معروفی هستند که در ایام خاصی از سال خصوصاً نوروز آماده می‌شوند. در کنار اینها غذاهایی که در روستاهای دور دست مناطق مرکزی و یا روستاهای هرات، بدخشان و شرق افغانستان پخته می‌شود را نیز باید اضافه کرد که امروزه آنقدر مشهور شده‌اند که به رستوران‌های پایتخت نیز راه یافته‌اند. دلده، شوله غوربندی،کیچری قروت و قروتی از این دست غذاهاست.
نظری انواع نان مانند نان خاصه، نان چپاتی، نان رت، نان روغنی، نان لواشه، نان اُزبکی، نان تاوگی، نان پرکی و غیره را نیز باید اضافه کرد تا تنوع غذایی این کشور را بیشتر لمس نمود. گاهی نیز خوردن یک غذای خاص محلی سنتها و آداب و رسوم خاصی را نیز می‌پذیرد. در بسیاری از مناطق افغانستان هنوز هم برای شستن دست‌ها قبل از غذا، از آفتابه و لگن نقره‌ای یا مسی استفاده می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی با وجود تحولات سریع در عرصه ارتباطات و آشنایی مردم افغانستان با انواع غذاهای فرنگی، باز هم می‌بینیم که همچنان غذاهای سنتی و محلی طرفداران خود را دارد و چه بسا این غذاها تبدیل به غذاهایی شده‌اند که به گردشگران خارجی که به افغانستان می آیند، معرفی می‌شوند.
کارشناس میز افغانستان در مؤسسه فرهنگی اکو اظهارداشت: چه بسا رستوران‌هایی در کابل و شهرهای اصلی افغانستان درسالهای اخیر به وجود آمده‌اند تا معرف و ارائه دهند غذاهای سنتی و محلی افغانستان به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه‌های توریستی کشور باشند. منوی رستوران‌ها اکثراً شامل غذاهای فرنگی و سنتی است و در رستوران هتل‌های گران قیمت معمولاً غذاهای سنتی و محلی به طرز عالی سرو می‌شود.
وی میوه خشک یا خشکبار افغانستان را بخشی از خوراک این کشور دانست و گفت: میوه خشک و خشکبار علاوه بر داشتن بازار گرم داخلی، به کشورهایی مثل عربستان سعودی، امارات، چین، هند، ترکیه و شماری از کشورهای اروپایی صادر می‌شود. بادامدایکندی، عسل بدخشان، انار قندهار، توت پنجشیر، انگور و زعفران هرات، نارنج ننگرهار، زردآلوی غزنی و میوه‌های دیگر افغانستان علاوه بر اینکه نامی نیک در عرصه زراعت و کشاورزی این کشور به دست آورده‌اند، به بازارهای جهانی راه یافته است.
جشنواره بین‌المللی خوراک ملل به‌منظور معرفی آداب و رسوم ملت‌های مختلف درباره طبخ و مصرف غذا ۲۰ تا ۲۵ مردادماه در مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
در این جشنواره ۳۸ غذای ملی ثبت‌شده و ۳ غذای جهانی در قالب پوستر و یا نمایش پخت آنها در این برنامه معرفی می‌شود؛ سازمان میراث فرهنگی، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، وزارت فرهنگ و ارشاد، مؤسسه فرهنگی اکو، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان امور عشایر ایران، شهرداری تهران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و صدای جمهوری اسلامی ایران از حامیان معنوی این رویداد بین‌المللی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *