کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در تربت حیدریه افتتاح شد

کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در تربت حیدریه افتتاح شد

تربت حیدریه- ایرنا- کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالایی بورس زعفران با حضور مدیرعامل بورس کالای ایران و شماری از مسئولان استانی و شهرستانی در تربت حیدریه راه اندازی شد.

مدیرعامل این کارخانه روز سه شنبه در آیین افتتاح آن گفت: این مرکز در زمینی به مساحت سه هزار و ۸۰۰ مترمربع و با اشتغال‌زایی مستقیم سالیانه برای ۱۰۰ نفر از افراد جویای کار در تربت حیدریه افتتاح و راه اندازی شد.

احسان مصطفوی نژاد افزود: در این مرکز، طبق برنامه کاری از پیش تعیین شده، ارائه آموزش های مشخص و متداول ظرف مدت سه سال برای ۱۶۰ هزار خانوار کشاورز حوزه زعفران تدارک و برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه، تکمیل کننده و توسعه دهنده زنجیره ارزش زعفران است بدین معنا که این زنجیره قبل از تولید با آموزش آغاز و تا گرفتن بازخورد مصرف کننده ادامه خواهد داشت و یکی از مهمترین حلقه های این زنجیرها، بورس کالای زعفران با استاندارد سازی، ارزیابی کیفی و کمی، شفافیت در خرید و فروش، شفافیت در عرضه و تقاضا، حقوق کشاورز و مصرف کننده است.

مدیرعامل کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران و انبار سپرده کالایی بورس زعفران گفت: در این مکان فعالیت های دیگری نیز صورت می گیرد که شامل برگزاری دوره های آموزش تخصصی کاشت، داشت و برداشت زعفران همراه با ارایه گواهینامه های معتبر، ارایه و مشاوره در خصوص ادوات کشاورزی، سموم تخصصی زعفران، سورتینگ پیاز زعفران با ظرفیت روزانه ۱۰ تن، گیاه پزشکی، مشارکت در کشت، ایجاد موزه ملی زعفران با هدف توسعه گردشگری زعفران، مشاوره تخصصی در حوزه‌های مختلف زعفران، حمایت از ایده های برتر، صندوق امانات، صندوق سرمایه گذاری و ایجاد بانک زعفران است.

مصطفوی نژاد افزود: بنا داریم سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران را با نام اختصاری “اوسک” ایجاد کنیم که در نوع خود یک موفیت بزرگ برای اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: هم اکنون ظرفیت انبارهای زعفران در مشهد و تربت حیدریه ۶۰ تن است و به زودی با ایجاد انبار در تربت جام، این میزان ظرفیت به ۱۰۰ تن افزایش خواهد یافت.

هم اکنون از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار آن در تربت حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید زعفران سالانه تربت حیدریه حدود ۳۶ تن است.
همچنین در حال حاضر  به ازای هر هکتار زمین زعفران در تربت حیدریه ۲۲۰ نفر- روز نیرو مشغول کار هستند و از این رهگذر در مجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *