کارخانه قند تربت‌حیدریه برای ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است

کارخانه قند تربت‌حیدریه برای ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است

تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیرعامل کارخانه قند تربت‌حیدریه گفت: این کارخانه با قدمت ۷۰ سال هم اکنون برای ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

محمود انتظاری روز دوشنبه در بازدید اصحاب رسانه تربت‌حیدریه از روند تولید این کارخانه افزود: به واسطه فعالیت این کارخانه زمینه اشتغال غیرمستقیم برای یکصد هزار نفر از افراد جویای کار منطقه نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: با وجود شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، این کارخانه نه تنها بدهی مالیاتی و حقوق معوقه کارکنان ندارد بلکه بابت مابه‌التفاوت قیمت شکر (یارانه دولتی) نیز ۱۸۰ میلیارد ریال از دولت طلب دارد.
وی گفت: این کارخانه در سال ۱۳۲۸ با ظرفیت ۷۵۰ تن چغندر قند فعالیت خود را آغاز کرد اما به همت کارکنان این واحد هم اکنون ظرفیت آن به ۲۵۷ هزار تن مصرف چغندر و تولید ۴۲ هزار تن شکر در سال افزایش یافته است.
انتظاری افزود: ۹۶.۳ درصد سهام این کارخانه مربوط به آستان قدس رضوی است و از مجموع ۳.۷ درصد باقی مانده ۲ درصد مربوط به کارکنان کارخانه و بقیه از آن سهامداران قدیمی است.
وی ادامه داد: کارهای مطالعاتی احداث تصفیه خانه این کارخانه از سال ۹۱ با هدف کنترل پساب آن آغاز و اکنون با صرف بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال، استخر تصفیه ‌خانه با استانداردهای محیط زیست راه اندازی شده است.
وی گفت: تا قبل از اجرای این طرح، کارخانه قند تربت‌حیدریه ۳۳ لیتر در ثانیه و حتی بیشتر از این میزان آب استفاده می‌کرد اما اکنون میزان مصرفی آب این واحد تولیدی به کمتر از ۱۷ لیتر در ثانیه کاهش یافته است زیرا آب آلوده به پساب دوباره فرآوری و به چرخه مصرف کارخانه باز می‌گردد.

انتظاری افزود: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید، بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال دارایی بلا استفاده کارخانه را دوباره به چرخه تولید بازگرداندیم که یکی از آنها راه‌اندازی توربین تولید برق است.
وی با بیان اینکه بخش تولید برق کارخانه مجهز به سه دستگاه توربین است ادامه داد: این بخش شامل یک توربین زیمنس با تولید هفت مگاوات، یک توربین لهستانی با تولید ۵.۵ مگاوات و یک توربین هلندی با ظرفیت ۲.۲ مگاوات برق است که در راستای حرکت جهادی و استفاده از نیروی کار ایرانی ظرف سه سال اخیر موفق شدیم با راه‌اندازی مجدد آنها صدرصد برق مصرفی کارخانه را تامین کنیم و از برق شهری بی‌نیاز شویم.
وی گفت: میزان برق مورد نیاز این کارخانه ۶.۵ مگاوات است و این واحد تولیدی همین میزان نیز برق مازاد تولید می‌کند و قادر است در شرایط اضطراری برق شهری را تامین کند.

انتظاری افزود: برای نخستین بار اوایل تابستان امسال با فعال کردن بخش تصفیه شکر تا مرداد ماه امسال ۴۰ هزار تن شکر تصفیه و تحویل دولت شد که این امر در نوع خود بی‌نظیر و کم سابقه بوده است.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *