معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: سرمایه‌گذاری در تربت‌حیدریه ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام شد

سرمایه‌گذاری در تربت‌حیدریه ۱۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری تربت‌حیدریه گفت: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی که توسط استاندار خراسان رضوی تهیه و تدوین شده، حجم سرمایه‌گذاری معین‌های اقتصادی در این شهرستان به حدود ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسید.

محمدرضا یوسفی، عصر چهارشنبه در جلسه شورای قیمت‌گذاری زعفران و پسته افزود: این میزان سرمایه‌گذاری که در مدت سه سال اقتصاد این خطه را متحول خواهد کرد، در قالب ۳۶ قرارداد و با کمک پنج معین اقتصادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این برنامه عملیاتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است ادامه داد: بر این اساس معین اقتصادی در بخش مرکزی تربت‌حیدریه شرکت هلدینگ فجر، در بخش رخ و کدکن، شرکت فولاد رخ، در بخش بایگ، شرکت طلای زرمهر و در بخش شرق نیز شرکت زرین زعفران و طوس مسیرکار هستند.
وی گفت: از آنجا که در روند اجرای پروژه‌های اقتصادی، هم بخش دولتی بواسطه قوانین از پیش تعیین شده و هم بخش خصوصی ممکن است با چالش مواجه شوند، برای رفع این مشکل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پیش‌بینی شده و در صورتی که این مشکلات در حوزه شهرستان برطرف نشد، با حضور استاندار در کارگروه استانی مطرح و در باره آنها تصمیم گیری حواهد شد.

یوسفی افزود: در کنار این برنامه کلان اقتصادی ، یک برنامه خرد اقتصادی نیز تدوین شده که در اجرای آن در ارتباط با ایجاد شغل به روستاییان آموزش داده می شود، ضمن اینکه از افراد فعال اقتصادی در حوزه‌های پایین دستی نیز حمایت خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز شاهد ورود نشانه‌های هرچند کم سوی اقتصاد دیجیتالی در این خطه هستیم و در آینده نه چندان دور شاهد فروپاشی بسیاری از مشاغل سنتی خواهیم بود.
وی گفت: بر این اساس اگر امروز کارآفرینان و صاحبان حرف و مشاغل خود را به دانش روز تجهیز نکنند، در آینده نباید منتظر حمایت‌های بخش دولتی باشند.

یک مدرس بازار سرمایه و پژوهشگر اقتصادی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رفتارهای مالی زعفران و پسته از اختیار کشاورزان خرد خارج شده و امروزه کشاورزان ما با مشکل بزرگ نزول قیمت‌هایی مواجه شده‌اند که نقشی در ایجاد آن ندارند.
محمدرضا فیروزجنگ افزود: در این نشست یک روزه که با حضور کشاورزان و تولید کنندگان زعفران و پسته برگزار شد، علاوه بر آموزش آن‌ها با شیوه کار در بورس، به موضوع فرآیند و چگونگی قیمت‌گذاری این دو کالای اساسی نیز اشاره شده است.

وی ادامه داد: کشاورزان باید بدانند چگونه محصول و دارایی‌های خود را مدیریت کنند و با مفهوم مهندسی زعفران آشنا شوند.

تربت حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را  در استان خراسان رضوی در اختیار دارد.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی، هشت هزارو ۷۶۵ هکتار به تربت حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و در مجموع میزان تولید سالیانه آن حدود ۳۶ تن است.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *