آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، مسوول وجوهات شرعی دفتر رهبری درگذشت کاتب امام و امین رهبری

آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی شامگاه پنجشنبه، نوزدهم دی‌ماه در ۸۹ سالگی به دیار باقی شتافت. او مسوول وجوهات و مسائل شرعی دفتر مقام معظم رهبری بود. همچنین نخستین رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که فاصله سال‌های ۷۱ تا ۸۱، در حدود ۱۰ سال این مسوولیت را برعهده داشت. سیدهاشم رسولی محلاتی همچنین یک دوره نمایندگی مردم استان تهران در دومین مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه فعالیت سیاسی خود دارد.

از تولد تا وفات

آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، هشتم اسفندماه ۱۳۰۹ در محلات به دنیا آمد. حدود سال‌های ۲۵ هجری شمسی مقدمات علوم دینی را نزد یکی از همشهریانش به نام رحمان محلاتی به پایان رساند. مغنی و معالم را از پدرش آیت‌الله سیدمحمد محلاتی گذراند که از اساتید حوزه علمیه قم و از شاگردان‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ یزدی،‌ موسس حوزه علمیه قم بود. حاج شیخ اسدالله اصفهانی و آیت‌الله شهید صدوقی نیز از دیگر اساتید او بودند. رسولی محلاتی بخشی از مکاسب را نزد آیت‌الله گلپایگانی و بخش‌های دیگر را از سایر اساتید آموخت. همچنین آیت‌الله مجاهدی و آیت‌الله سلطانی طباطبایی از دیگر اساتید او بودند. این روحانی در درس آیت‌الله بروجردی و پس از آن در کلاس درس خارج از فقه امام خمینی تا پیش از تبعید نیز حضور داشته است.

اما آشنایی خانواده رسولی محلاتی تنها به این کلاس درس باز نمی‌گردد. سیدهاشم رسولی محلاتی پیش از سال‌های ۲۵ با سید مصطفی خمینی، فرزند امام در مدرسه ابتدایی همکلاسی بوده و پس از شروع به تحصیل در علوم دینی هم مدت‌ها با او همدرس و هم مباحثه بوده است. از این جهت سیدهاشم رسولی محلاتی به خانه امام رفت‌و‌آمد داشته است. اما پیش از این نیز پدرش آیت‌الله سیدمحمد رسولی محلاتی با شخص امام ارتباط نزدیکی داشته است. به‌گفته سیدهاشم رسولی محلاتی ارتباط و علاقه ۲ خانواده آن گونه بود که اگر امام خمینی می‌خواستند تابستان‌ها در قم نباشند، به امامزاده قاسم شمیران که پدرش در آن سکونت داشته می‌رفتند. آیت‌الله محمد رسولی محلاتی، پدر سیدهاشم به امر آیت‌الله بروجردی به امامزاده قاسم چیذر رفته و امامت جماعت آنجا و رسیدگی به امور شرعی مردم آن منطقه را برعهده گرفته‌ بود. آیت‌الله سیدهاشم محلاتی نیز که همراه پدر به چیذر آمد در سال ۱۳۴۰ از جناب امام اجازه‌نامه در امور حسبیه و شرعیه گرفت. همچنین پس از ماجرای فیضیه قم، دستگیری و سپس آزادی امام ارتباط سیدهاشم رسولی محلاتی با ایشان نزدیک‌تر شده و به دفتر امام راه پیدا کرد. او تا مدت‌ها در دفتر امام مسوولیت نگارش نامه‌ها، پاسخگویی به آنها و… را برعهده داشت که به همین جهت از او به کاتب امام یاد می‌کردند. رسولی محلاتی در گفت‌وگویی در مورد این مسوولیت گفته‌ بود؛ چون خط خوب و انشای خوبی داشته «کارهای نوشتنی امام به دست من بود. اجازات را هم از روی انشای امام می‌نوشتم و می‌بردم ایشان امضا می‌کرد.» سیدهاشم رسولی محلاتی پس از فوت پدرش به عنوان امام جماعت امامزاده قاسم در چیذر را عهده‌دار می‌شود که محل رفت ‌و ‌آمد روحانیت مبارز بود. بعد از تبعید امام به نجف نیز سیدهاشم رسولی محلاتی یک بار به این شهر سفر کرده و امام را در جریان امور قرار می‌دهد که بلافاصله بعد از بازگشت دستگیر می‌شود.

پس از انقلاب جدی‌ترین مسوولیت او نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن در شهریورماه ۶۰ بود. همچنین او همراه با محمدحسین رحیمیان و آیت‌الله شیخ حسن صانعی، برادر آیت‌الله یوسف صانعی متصدی امور مالی دفتر امام خمینی می‌شوند. پس از وفات امام، سیدهاشم رسولی محلاتی به دفتر مقام معظم رهبری می‌رود و سال‌ها مسوول وجوهات شرعی دفتر رهبری بود؛ ضمن اینکه حکم حضورش به عنوان نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن نیز تمدید شد. او همچنین در دانشگاه‌های امام صادق و دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس تاریخ اسلام مشغول بوده است. او اولین رییس دانشکده تبلیغ دانشگاه امام صادق (ع) تهران نیز بود.

پیوندهای خانوادگی

پدر آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی با امام خمینی ارتباط نزدیکی داشت و همین موضوع به علاوه همکلاسی بودنش با سیدمصطفی خمینی باعث برقراری رابطه عمیقی با بیت امام شده‌ بود. او همچنین چهار فرزند پسر و پنچ دختر دارد که یکی از دختران او همسر علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگری همسر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم و یکی از آنها نیز با سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی رییس بنیاد شهید در دولت روحانی وصلت کرده است. سیدهاشم رسولی محلاتی با خانواده صادق خلخالی نیز نسبت خانوادگی دارد. او همچنین برادر همسر صادق خلخالی است که حاکم شرع و رییس دادگاه‌های انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در واقع دایی فاطمه صادقی، دختر خلخالی و استاد دانشگاه نیز بود. یکی از فرزندان سیدهاشم رسولی محلاتی نیز سابقه فعالیت دیپلماتیک دارد. جواد رسولی محلاتی فرزند سیدهاشم رسولی محلاتی پیش‌تر سفیر ایران در عربستان بوده است. جواد رسولی در حال حاضر نیز به عنوان سفیر ایران در بلغارستان فعالیت می‌کند. رسولی محلاتی در سمت مدیر کل وزارت امور خارجه، در دولت نهم نیز حضور داشته است. سیدهاشم رسولی محلاتی چند ماه پیش از درگذشت تحت عمل جراحی قرار گرفت اما به دلیل شدت بیماری شامگاه پنجشنبه، نوزدهم دی ماه از دنیا رفت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *