ساخت سینما در تربت‌حیدریه شاید وقتی دیگر

ساخت سینما در تربت‌حیدریه شاید وقتی دیگر

تربت‌حیدریه- ایرنا- با تخریب سینما ۲۲ بهمن تربت‌حیدریه در دهه ۸۰ به بهانه بازسازی مردم این شهر هنوز از داشتن یک سالن سینما محرومند.

پس از تخریب سینمای یاد شده کمبود یک مکان فرهنگی مناسب در شهر تربت‌حیدریه که مردم بتوانند بخشی از اوقات فراغت خود را در آن سپری کنند به خوبی محسوس است، هر چند مدتی است که سالن تئاتر اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر با ظرفیت حدود ۲۵۰ نفر، به عنوان سینمای یک شهر بیش از ۱۵۰ هزار نفری محسوب شده است اما ابتدای امسال خبری مبنی بر اینکه تربت‌حیدریه نیز در میان ۲۰ شهرستان هدف ساخت پردیس سینمایی امید قرار گرفته، منتشر شد که سرآغاز داستان پرماجرا بود.

انعقاد قرارداد ساخت پردیس سینمایی امید تربت‌حیدریه با حضور معاون سازمان سینمایی کشور

ابتدای تیرماه امسال در نشستی که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان سینمایی کشور، مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این شهر برگزار شد، تفاهمنامه اولیه بین شهرداری این شهر، سازمان سینمایی کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و وزارت کشور با مبلغ بیش از ۱۰ میلیارد ریال به امضا رسید که مقدمات ساخت پردیس سینمایی امید را در مکان پیشنهادی در باغ ملی تربت‌حیدریه را فراهم کرد.

مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر با مکان‌ انتخاب شده

پس از چند ماه کش و قوس های فراوان، مهسا رمضانپور، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تربت‌حیدریه که در نشست یاد شده حضور نداشت، از مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر با جانمایی پردیس سینمایی خبر داد و گفت: فضای باغ ملی به خاطر محیط طبیعی به عنوان میراث ماندگار شهر، برای ساخت پردیس سینمایی مناسب نیست و بوستان مینو در شهرک ولی عصر (عج) تربت‌حیدریه به‌ عنوان گزینه نهایی از سوی شورای اسلامی شهر برای این منظور پیشنهاد شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: پس از امضای تفاهمنامه اولیه با سفر کارشناسان از تهران، مکان پیشنهادی برای احداث سینما در باغ ملی مورد بازدید قرار گرفت.

محمدرضا محمدی افزود: همچنین با ارسال یک طرح اولیه پیشنهادی، قرار بر این بود که طی چند ماه ساخت یک پردیس سینمایی با سه سالن در تربت‌حیدریه به اتمام برسد، اما اعضای شورای اسلامی این شهر عنوان کردند که ما با ساخت پردیس سینمایی در باغ ملی مخالف هستیم و یک زمین دیگری را پیشنهاد دادند که آن هم مورد موافقت وزارت فرهنگ قرار نگرفت.

مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ساخت سینما در بوستان مینو

پس از مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مکان پیشنهادی برای احداث سالن سینما در بوستان مینوی شهرک ولی عصر (عج) تربت‌حیدریه، اعضای شورای اسلامی شهر با شرایطی به احداث پردیس سینمایی در داخل شهر موافقت کردند.

تصویب لایحه فراخوان سرمایه‌گذاری برای ساخت پردیس سینمایی در شورا

مهسا رمضان پور، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه در این باره گفت: به علت مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ساخت سالن سینما در مکان پیشنهادی جدید، شورای شهر در جلسه ۱۶ دی ماه لایحه ارایه شده از سوی شهرداری مبنی بر فراخوان سرمایه‌گذاری برای ساخت پردیس سینمایی امید در داخل شهر را تصویب کرد.

نادر سلیمانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر تربت‌حیدریه نیز گفت: با تصویب این لایحه باید منتظر نتیجه‌ فراخوان باشیم و ببینیم چه کسی و در چه منطقه شهر برای سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت پردیس سینمایی اعلام آمادگی خواهد کرد.

البته تهیه دستکم یکهزار مترمربع زمین از جمله شرایطی است که در این فراخوان برای سرمایه‌گذار تعیین شده است.

سیدمهدی وقفی، رییس شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز پیشتر گفته بود: در صورتی که مکان پیشنهادی به تایید کارشناسان معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد برسد، طبق تفاهمنامه، مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض از سوی این معاونت پرداخت می‌شود و بقیه هزینه ساخت سالن سینما توسط شهرداری یا از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تامین می‌گردد یا از تسهیلات کم بهره سازمان همیاری شهرداری‌ها برای اجرای این طرح استفاده خواهد شد.

حال باید دید روند جذب سرمایه‌گذار برای ساخت پردیس سینمایی در تربت‌حیدریه چقدر زمان خواهد برد و آیا مردم این شهر پس از سال‌ها شاهد احداث سینما در شهرشان خواهند بود یا خیر.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. فریدون افتخاری گفت:

    فریدون افتخاری
    فکر می‌کنم سال‌های ۳۶ یا ۳۷ بود . دانش اموز سال چهارم دبیرستان رازی بودم که سال سینما در حاشیه باغ ملی درست شد. به خاطر ان سالن که در ان زمان در تمامی استان خراسان بی نظیر بود به خود می‌بالیدیم. متاسفانه سالهاست که موطنم را ندیده‌ام و تصور این که حتی از یک سالن سینما محروم باشد به‌ تصورم نمی‌گنجیدتا این خبر را خواندم. در آن زمان جمعیت تربت چیزی در حدود ۳۰ هزار نفر بودو حالا با ۲۵۰هزارحداقل انتظار چهار سالن می‌رود . حتما شورای اسلامی که با پیشنهاد‌های متعدد مخالفت می‌کند دلیل محکم شرعی دارد که به عقل بنده نمی‌رسد. موفق باشند

  2. کاظم خطیبی گفت:

    درباره دکتر افتخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *