اجرای مرمت اضطراری انبار غله قوش خزائی سرخس

اجرای مرمت اضطراری انبار غله قوش خزائی سرخس

جانشین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از اجرای عملیات مرمت اضطراری در انبار غله قوش خزائی سرخس خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، احسان زهره‌ونی افزود: برای اجرای این عملیات مرمتی اقداماتی از جمله جمع آوری آوارهای بنا و جمع آوری ضایعات ساختمانی و زباله های ریخته شده در داخل و خارج بنا انجام شد.

او ادامه داد: تسطیح محوطه اطراف به منظور هدایت آب های سطحی و جلوگیری آبگرفتگی بنا، مسدود کردن شش پنجره و منفذهای بنا با آجرگری، جمع آوری دیوارهای الحاقی ضلع شمال غربی به دلیل خطر ریزش دیوارهای مذکور، بازچینی دیوار موقت محسور کننده با مصالح آجر فشاری و ملات سنتی در ضلع شمال غربی و شمال شرقی، ساخت و نصب درب فلزی در ضلع جنوب از دیگر اقدامات انجام شده در این بنا بوده است.

اثر تاریخی انبار غله قوش خزائی سرخس به شماره ۸۷۳۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بناهای قدیمی بعنوان نگهداری غله در روستاهای کندکلی و قوش خزایی شناسایی شده است. انبار کندکلی با جرزهای قطور خشت و گلی و آجری به ضخامت ۹۰ سانتیمتر به طول ۵۰/۱۴ و عرض ۳۵/۱۳متر و مساحت ۱۹۴ مترمربع، زمانی محل نگهداری غلات مربوط به آستان قدس بوده است. پوشش درگاه ها دارای قوس هلالی و سقف شش اتاق کوچک بصورت گنبدی و گهواره ای است. در سقف هر اتاق یک دریچه کوچک وجود دارد که به منظور تأمین نور فضای داخلی و برای انتقال غلات به داخل اانبار تعبیه شده است. انبار قوش خزایی نیز با همان طرح و نقشه و ساختار معماری مشابه، در ۵ کیلومتری شهر سرخس واقع گردیده و در اواخر دوره قاجار بنیان گردیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *