روایت فاضل میبدی از وام دولت :منتی بر سر مردم نیست!زیرا سوءمدیریتی اقتصادی موجب کاهش ارزش پول مردم و افزایش تورم بوده است و الان وقت آن است که بخشی از پول مردم به آنان برگردانده شود.

آرمان ملی: تبعات اقتصادی کرونا سنگین‌تر از آن است که با یک یا دو میلیون رفع شود اما دولت تدبیر و امید تا اینجای کار صرفا یک وام یک میلیونی برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته که با کلی اما و اگر همراه است. گذشته از اینکه این پول به چند درصد قشر آسیب‌پذیر می‌رسد و چه دردی از آنان دوا می‌کند، نحوه بازپس‌گیری آن محل بحث بود. ابتدای گفته شد با وام ۴ درصدی پرداخت می‌شود و بعد هم حرف از ۱۲ درصد به میان آمد. انتقادات به این موضوع سبب بررسی دوباره و بازنگری شد و روز سه‌شنبه حسن روحانی اعلام کرد که آن یک میلیون تومان را به صورت قرض‌الحسنه خواهد پرداخت.
ارائه وام دولتی اقدام صحیح است
محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققان و مدرسان حوزه علمیه قم‌ گفت: «مساله اصلی کمک به اقشار آسیب‌پذیر است و به نظر من دولت کار درستی می‌کند که این وام را اختصاص داده زیرا در این موقعیت‌‌ ده‌ها هزار نفر شغل و درآمد خود را از دست داده و به نان شب محتاج هستند. به نظر من اگر دولت واقعا این پول را درست تنظیم کند و به افرادی که نیاز دارند، بدهد اقدام قابل‌ستایشی انجام داده است». وی درباره سودی که دولت قرار بود در ازای این وام اخذ کند و برخی از علما آن ربا خوانده بودند، به نامه‌نیوز گفت: «در این بخش دو نکته مطرح است. اول بحث ربا بودن که من شخصا با آن مخالف هستم. سودی که در کشور ما در بانک‌ها رد و بدل می‌شود با آن ربا که در قرآن حرام است، خیلی فرق دارد. آن ربا این‌گونه بود که در صدر اسلام به هم پول قرض می‌داند و فرد می‌خواست از کسی که پول داده ارزش اضافه بگیرد تا بدون کار کردن درآمد داشته باشد، تورم هم آن زمان وجود نداشت و این سود ربا و حرام بود. اما سودی که امروزه در بانک‌ها بین مشتری و بانک رد و بدل می‌شود حکم دیگری دارد. چه سودی که بانک می‌دهد و چه سودی که بانک می‌گیرد. این سود براساس تورم سالیانه است و اسم آن بهره و ربا نیست. این کاهش ارزش پول است. شما امسال یک میلیون به بانک بدهید و سال دیگر پس بگیرید؛ حتما ۴۰ درصد آن پریده است. بر این اساس فکر می‌کنم که این ربا نیست».
منتی سر مردم نیست
فاضل میبدی گفت: «من فکر می‌کنم که اگر دولت کمک بلاعوض کند هم در واقع کمک بلاعوض نکرده است. دلیلش این است که اساسا به خاطر سوءمدیریت اقتصادی در کشور پول از جیب مردم کشیده شده و به جاهای دیگر رفته است؛ به این معنا که فرضا اگر پنج میلیون تومان ارث به کسی برسد و در بانک یا هرجا بگذارد سال بعد ارزش چهار میلیون تومان را خواهد داشت. این یک میلیون تومان را که دزد نبرده است! این کاهش ارزش به خاطر سوءعملکرد دولت و کشور است لذا دولت ضامن است و خودش باعث کاهش ارزش پول ما شده است؛ پس باید جواب دهد. حالا اگر در این شرایط یک میلیون به مردم کمک کند در واقع دارد پول خودشان را پس‌می‌دهد. این قشر آسیب‌پذیر است، از بس در این کشور تورم را تحمل کرده اکنون دیگر توان ندارد. افزایش چند برابری نرخ دلار و قیمت‌ها به پولدارها صدمه نمی‌زند، اما این قشر آسیب‌پذیر است که خسارات را متحمل می‌شود. باعث این خسارت‌ها نیز حاکمیت کشور -حاکمیت به طور کلی نه فقط وزیر اقتصاد- است؛ لذا اکنون باید دولت بلاعوض و بدون هیچ منتی به مردم کمک کند». وی با تاکید بر اینکه «وضعیت اقتصادی کشور نباید اینطور باشد» گفت: «دلیل این وضعیت تحریم باشد یا هر چیز دیگری فرق ندارد. بالاخره یک‌ سر تقصیر، ما بوده‌ایم که اقتصاد کشور را به اینجا کشانده‌ایم. بنابراین کمک به مردم در این وضعیت حتما باید بلاعوض باشد و منتی هم بر سر مردم نیست؛ زیرا سوءمدیریتی اقتصادی موجب کاهش ارزش پول مردم و افزایش تورم بوده است و الان وقت آن است که بخشی از پول مردم به آنان برگردانده شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *