برداشت گیاهان دارویی در تربت‌حیدریه ضابطه‌مند شد بر این اساس حمل هرگونه گیاهان مرتعی و دارویی (آنغوزه ریواس، آویشن و کتیرا) باید دارای مجوز از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشد و در غیر این صورت این اقدام آنها در زمره قاچاق تلقی می‌شود و برخورد قانونی در پی خواهد داشت.

برداشت گیاهان دارویی در تربت‌حیدریه ضابطه‌مند شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تربت‌حیدریه گفت: با هدف مدیریت صحیح منابع طبیعی، طرح ضابطه‌مندی اصولی برداشت محصولات فرعی، مرتعی و گیاهان دارویی در این شهرستان اجرا می‌شود.

سعیدرضا فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش بارندگی‌ طی ۲ سال اخیر به منظور زادآوری عرصه‌های طبیعی در قالب قراردادهای بهره‌برداری سعی در کنترل و ضابطه‌مند کردن اصولی محصولات مرتعی داریم.
وی ادامه داد: در این راستا متقاضیان بهره‌برداری باید نسبت به ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌ها بر اساس آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۲۹) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، اقدام‌های اولیه را انجام دهند تا بتوانیم با کمک جوامع محلی ضمن صدور پروانه چرای دام با اولویت بهره‌برداران بومی و محلی، فرصت‌های شغلی پایدار در مباحث اقتصادی، اجتماعی، و صنعت گردشگری طبیعی ایجاد کنیم.
وی گفت: بر این اساس حمل هرگونه گیاهان مرتعی و دارویی (آنغوزه ریواس، آویشن و کتیرا) باید دارای مجوز از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشد و در غیر این صورت این اقدام آنها در زمره قاچاق تلقی می‌شود و برخورد قانونی در پی خواهد داشت.
فلاح همچنین مساحت منابع طبیعی تربت‌حیدریه را ۲۵۵ هزار و ۴۵۱ هکتار ذکر کرد و افزود: ۷۰ درصد از مجمو ع مساحت این شهرستان را عرصه منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: گستره منابع طبیعی در شهرستان تربت‌حیدریه شامل ۸۱۱ هکتار بیشه‌زار و درختچه، ۹۷ هکتار مراتع خوب و متراکم، ۵۸ هزار و ۱۲۱ هکتار مراتع متوسط و نیمه متراکم، ۱۷۸ هزار و ۷۷۸ هکتار مراتع فقیر و کم تراکم، چهار هزار و ۲۲۸ هکتار بیرون زدگی سنگی و ۵۰۰ هکتار ذخیرگاه جنگلی گونه ارس است.
وی گفت: مساحت حوزه‌های آبخیز این شهرستان ۲۷۵ هزار هکتار شامل ۵۰ حوزه و زیرحوزه آبخیز است که تاکنون ۱۰ درصد از اجرای عملیات آبخیزداری شامل عملیات مکانیکی از قبیل بند خاکی، سنگ ملات و گابیون و عملیات بیولوژیک و بیومکانیک از قبیل بذر کاری، کپه کاری، نهال کاری، تراس بندی و بانکت بندی انجام شده است.

فلاح افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری در هر منطقه که باعث استقرار پوشش گیاهی می‌شود، نفوذ آب در خاک حدود ۴۰ برابر مناطق بدون پوشش گیاهی افزایش می‌یابد و از وقوع سیلاب و فرسایش خاک در اثر بارش‌های فصلی و بهاری جلوگیری می‌گردد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *